Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Ökad säkerhet genom borttagen PIN-kod

| press

Den här texten publicerades för mer än ett år sedan. Viss fakta kan ha ändrats.

Från och med 8 juni i år tas möjligheten att logga in på Pensionsmyndighetens webbplats med personlig kod, även kallad PIN-kod, bort. Syftet är att ytterligare höja säkerheten för pensionärer och pensionssparare.

– Vi arbetar för att höja säkerheten för alla pensionärer och pensionssparare och den personliga koden innebär en onödig säkerhetsrisk. Nu bedömer vi att tillräckligt många använder e-legitimation och att vi därför kan ta bort inloggning med personlig kod, säger Sten Eriksson, kommunikationschef på Pensionsmyndigheten.

Avskaffandet av möjligheten att logga in med personlig kod följer Datainspektionens rekommendationer och personuppgiftslagen som säger att myndigheten är skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att skydda integriteten och säkerheten vid behandling av personuppgifter. När Pensionsmyndigheten och andra myndigheter inför nya system och tjänster bygger dessa därför på att användarna ska logga in med e-legitimation.

– Vi är medvetna om att detta gör det krångligare för personer som inte har e-legitimation, däribland många äldre, utlandsboende, gode män och förvaltare. Men vi bedömer att säkerheten är viktigast och vår kundservice hjälper gärna alla pensionärer och pensionssparare. Det går att även i fortsättningen identifiera sig i kundservice via PIN-kod, och man kan också beställa en ny via telefon, säger Sten Eriksson.

– För att kunna göra fondbyten behöver man sedan tidigare logga in med e-legitimation. Man kommer även i fortsättningen kunna använda PIN-koden för att identifiera sig vid kontakt med kundservice, avslutar Sten Eriksson.

För vidare information

Malinda Flodman, pressekreterare, 072-210 21 60