Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Efter du ansökt om allmän pension

Efter att du ansökt om allmän pension och vi tagit emot din ansökan får du en bekräftelse från oss. Gör du din ansökan på webben får du en bekräftelse direkt när du fyllt i dina uppgifter. Ansöker du på pappersblankett och du inte fyllt i e-post eller mobilnummer får du ingen bekräftelse. 

Har du lämnat in din ansökan tre månader innan du vill ha din allmänna pension och ansökan är komplett får du i normala fall beslut om pension månaden före första utbetalningsmånad. I vissa fall dröjer beslutet till början av den månad som din första utbetalning sker. 

Du kan följa ditt ärende genom att logga in på Mina sidor.

Logga in på Mina sidor

Anmäl förändringar som kan påverka pensionen

Du måste själv anmäla förändringar som påverkar storleken på din pension. Om du får för mycket pengar kan du bli skyldig att betala tillbaka dem.

Anmäl förändringar som påverkar din pension

Anmäl förändringar - du som bor utanför Sverige

Beställ pensionärsintyg för att ta del av rabatter

Pensionärsintyg kan du beställa för att ta del  av rabatter för till exempel kollektivtrafik och olika evenemang.

Beställ pensionärsintyg

Datum för pensionsutbetalningar

Vilken dag du får din utbetalning beror på när i månaden du är född.

Utbetalningsdagar