Grundkomponenter – den visuella identitetens byggstenar | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Grundkomponenter – den visuella identitetens byggstenar

En visuell identitet innehåller ett givet antal byggstenar, som vi kallar grundelement. Ju fler grundelement som används, desto starkare blir det visuella språket och avsändarens tydlighet ökar. 

Vi räknar sex grundelement:

  • Namnet
    Det viktigaste grundelementet är namnet, som visualiseras i en logotyp. Pensionsmyndighetens logotyp är en ordbild. Logotypen förekommer i olika versioner.
  • Färg
    Färgerna i färgpaletten är framtagna för att skapa styrka och konsekvens i kommunikationen. De ska användas som signaler men också skapa känslor och igenkänning.
  • Typsnitt 
    Typsnitten har som huvudsaklig uppgift att vara läsbara, men är också identitetsbyggare.
  • Grafiska element
    Vårt grafiska element, används för att ytterligare särskilja vår organisation. Den består av en bård och ett raster som kan varieras på olika sätt.
  • Illustrationer
    Våra illustrationer och ikoner är specifikt framtagna för vår organisation och som har som syfte att vägleda användaren både på webben och i tryck.
  • Bildspråk
    Bildspråket, hur vi använder bilder i kommunikationen, är det sista grundelementet. En konsekvent bildanvändning stärker identiteten.