
Jag har bloggat om det här fenomenet förr, men saker tål att upprepas. Särskilt när det rör förvaltningstjänster som går ut på att vilseleda er pensionssparare.
Blogg: Rådgivare eller försäljare?
Vad är det då för klagomål vi får?
Vi har många exempel.
En kvinna undrade om hon måste anlita en förvaltare för att sköta hennes premiepension – hon var trött på att de ringde och tjatade.
En annan person undrade vem som har gjort fondbyten åt henne. Vi frågade då om hon hade fått någon faktura angående val av premiepensionen, hon sa att hon hittade ett avtal på 5 år med företaget och att hon redan har betalat 6 000 kronor.
Ångerrätt fungerar inte när kontaktuppgifter saknas
Flera kunder har avtal med mer än ett förvaltningsföretag och får flera fakturor. Många uppger att de bestämt har tackat nej i telefon men ändå fått faktura och i vissa fall inkassobrev. En kund ville utnyttja sin ångerrätt, men några kontaktuppgifter till företaget fanns inte.
Vissa som ringer in till oss tror också att det är vi som har ringt upp, eller att de som ringt upp har ett samarbete med oss. Vi på Pensionsmyndigheten har ingenting med dessa företag att göra. Listan kan göras hur lång som helst och jag blir riktigt arg!
Fondvalet är en möjlighet - inte en skyldighet
Vi har via premiepensionen fått en möjlighet att välja fonder själva, men det är absolut ingen skyldighet. Om du aldrig har valt något så ligger dina pengar i det statliga förvalsalternativet AP7Såfa (denna produkt kan du också välja om du har något annat idag). Vill du själv göra fondval så kan du ta hjälp av vår Fondvalsguide, det är helt gratis!
Fondvalsguiden - stöd för att välja och byta fonder
Sällan lönsamt med förvaltningstjänster
Det är ytterst osannolikt att förvaltningsföretagen får till en värdeutveckling som är bättre än om man själv skulle ha valt eller legat i det statliga förvalet.
Avgiften hos förvaltningsföretagen är relativt hög därför är det inte särskilt svårt att konstatera att det måste till en mycket god värdeutveckling år efter år under en sparandetid på 30-40 år för att dels betala igen avgifterna och dels vara bättre än om man inte valt alls.
Jag lovar dig att det är tufft att sticka ut hakan mot en bransch som tjänar stora pengar på människors okunskap om pensioner. Och man får ju tycka och räkna hur man vill, men jag säger som jag brukar, medvetna val är alltid bättre än omedvetna.