Blogg: Fler varningar för fula försäljartricks | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Porträtt
Signatur

Fler varningar för fula försäljartricks

| blogg

Jaha, då var det dags igen! Det har kommit in fler telefonsamtal till vår kundservice som får mig att bli arg över oseriösa försäljare av "pensionstjänster". Det känns inte riktigt tryggt och bra för kundernas räkning.

Vi har på senaste tid fått in några samtal där kunder har blivit kontaktade av förvaltningsföretag som vill ha kundens Mobila BankID. Tanken är alltså att de ska använda detta för att mot en avgift kunna genomföra fondbyten i premiepensionen för kundens räkning.

Försäljaren har använt argument som att börsen håller på att rasa helt och hållet, för att övertyga kunden om att det skulle vara en bra idé att köpa deras tjänster.

För det första så tycker jag inte att man ska oroa sig för den tillfälliga börsnedgången eftersom sparande till pension är ett sparande under väldigt många år. Börsen kommer att gå upp och ner. Det är, för de allra flesta, bättre att inte göra något alls just nu. Vill du byta fonder så gör du dessutom det helt kostnadsfritt på vår webb och du kan ta hjälp av vår helt avgiftsfria tjänst fondvalsguiden.

Att betala dyra avgifter för att ”få hjälp” står inte i relation till vad du får tillbaka. Dessutom är stora delar av pensionen inte placerade på börsen, det jag skriver om här handlar om den minsta delen av din allmänna pension, premiepensionen.

Om du lämnar ut ditt mobila BankID får mottagaren tillgång till ditt premiepensionskonto. Om förvaltaren sedan använder ditt mobila BankID för att göra transaktioner så kommer dessa transaktioner att ses som behöriga och du har inte rätt till ersättning om något händer. Att lämna ut ditt mobila BankID kan innebära att du bryter mot avtalet som du har med utgivaren av ditt mobila BankID, vanligtvis din bank. Lämna aldrig ut ditt mobila BankID för användning som du inte har kontroll över.