
Förra veckan pratade jag med en kvinna som hade gjort en prognos över sin totala pension på vår webb. Hon tyckte visserligen att hon fick en bra bild över sin totala pension, men hon hade gärna bollat sina tankar med någon. Hon upplevde också att informationen var lite svår att ta till sig.
Det finns hjälp att få
Det är nog många som känner igen sig. Men det går faktiskt att få hjälp från oss. Det första sättet är genom att ringa vår kundservice.
Ring så hjälper vi dig tolka prognosen
När du ringer telefonnummer 0771-776 776 och knappar in ditt personnummer så kommer du, efter att ha valt att du vill prata med en handläggare, att få två val:
1. Vill du ha hjälp med din pensionsprognos
2. Övriga frågor.
Om du väljer 1 så kommer handläggaren att kunna se precis det du ser. Du ger personen som svarar tillåtelse att se din pensionsprognos och ni kan prata kring den. Jag vet att många som ringer till oss uppskattar det. "Och du, det är inte bara äldre person som ringer", fick jag höra.
Besök ett servicekontor
Det andra sättet är att gå in på något av våra servicekontor som finns runt om i landet. Servicekontoren är ett samarbete mellan oss på Pensionsmyndigheten, Skatteverket och Försäkringskassan. Där kan du få hjälp med din pensionsprognos och självklart också ställa andra frågor du har om pension.
Hitta ditt närmaste servicekontor
Fler kontaktvägar
Det finns så klart också andra sätt att få information, till exempel här på vår webb, på Facebook eller genom att skicka mail eller vanlig post till oss. Men då får du inte träffa eller prata med en livs levande människa.
Välkommen att prata pension med oss!