Underlätta för dina efterlevande | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Signering i e-tjänster

Just nu upplever vi störningar med signeringstjänsten för BankID och mobilt BankID. Detta berör t ex tjänsterna fondbyte, pensionsansökan och ansökan om bostadstillägg.

Läs mer
Porträtt
Signatur

Underlätta för dina efterlevande

| blogg

Jag träffar ibland människor som har förlorat en anhörig. Mitt i sorgen ska man hantera många saker och däribland ekonomin.  Det finns en del saker som kan vara bra att känna till när det gäller ersättningar till efterlevande. Här kommer därför lite information och tips kring det.

Det finns olika ersättningar till efterlevande. Om vi börjar med de delar vi betalar ut från Pensionsmyndigheten så finns det omställningspension, barnpension och änkepension. Dessa förmåner behöver du i de flesta fall inte ansöka om, vi får uppgifter från Skatteverket när en person som är bosatt i Sverige har avlidit och vi utreder då om rätt till ersättning finns för de efterlevande.  

Förutom ovan nämnda delar omfattas de flesta som jobbar av någon avtalsförsäkring via sin anställning som också ger rätt till ersättningar vid dödsfall. Hur dessa ersättningar ser ut beror på var du jobbar. Generellt sett omfattas de flesta av något som kallas tjänstegrupplivförsäkring (förkortas TGL). I vissa fall behöver man själv meddela dödsfallet för att få denna försäkring utbetald.

Om den som dör har valt återbetalningsskydd på sin tjänstepension och kanske också på sitt privata sparande får man även ersättning därifrån.

Det kan också finnas andra dödsfallsförsäkringar, dessa kan man ha tecknat privat, via sin arbetsgivare och ibland via sitt fackförbund.

Beroende av var du jobbar kan det också finnas andra typer av ersättningar så som till exempel efterlevandepensioner och familjepensioner.

Det ser alltså väldigt olika ut. Mitt tips är därför att du tar reda på vad som betalas ut om du dör och till vem, och gör det innan något händer.

Samla alla dokument på ett ställe

Se till att du samlar alla dokument på ett ställe. Det blir så mycket enklare om något händer dig. Här är några saker som kan vara bra att ta reda på samt spara dokumentation om:

  • Tjänstegrupplivförsäkringen (TGL) – ta reda på vem som får pengarna om du dör, alltså vem som är förmånstagare.  Skriv ner det och spara eventuell dokumentation om det.
  • Tjänstepension/avtalspension – ta reda på om du har återbetalningsskydd (kan också finnas familjeskydd) och vem som är förmånstagare, spara dokumentation.
  • Privat sparande – ta reda på om du har återbetalningsskydd och vem som är förmånstagare.
  • Andra försäkringar – ta reda på om du har tecknat andra försäkringar som betalas ut vid dödsfall. Det är ganska vanligt att man betalar för extra försäkringar via sitt fackförbund, arbetsgivare eller privat hos ett försäkringsbolag. Det är också alltid bra att ta reda på vem som får pengarna om du dör.
  • Skriv ner var ett eventuellt testamente förvaras (spara en kopia).
  • Skriv ner vilka banker och kontonummer du har.

Det här är några saker som kan vara bra att ha koll på. Om du inte vet om du omfattas av dessa försäkringar/skydd så kan du logga in hos eller kontakta ditt tjänstepensionsbolag, kolla med din arbetsgivare, ditt försäkringsbolag och ditt fackförbund.

Det är aldrig roligt att tänka på döden, men jag tror att man känner sig lugnare om man har satt sig in i vad som gäller.