Nu lanseras Hallå konsument | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Nu lanseras Hallå konsument

| nyheter

Den 31 mars startar Hallå konsument, en ny nationell upplysningstjänst för konsumentfrågor. Pensionsmyndigheten deltar i samarbetet med pensionsfrågor.

Hallå konsument inrättas på uppdrag av regeringen och syftet är att det ska bli lättare för dig som konsument att hitta oberoende stöd i konsumentfrågor.

Tjänsten drivs av Konsumentverket i nära samverkan med tolv myndigheter, fyra konsumentbyråer och kommunernas konsumentverksamhet.

Webbplats och vägledare

Tjänsten består av webbplatsen hallakonsument.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och vägledare som svarar på frågor via telefon, e-post, brev, chatt och Facebook. Vägledarna i Hallå konsument är anställda hos Konsumentverket och de svarar på övergripande frågor om köp, avtal, reklamationer och hållbara val.

På den nya webbplatsen hallakonsument.se finns artiklar, frågor och svar, guider och andra verktyg. Där finns också kontaktvägar till alla medaktörer, däribland Pensionsmyndigheten.

Tillgänglighet och stöd

Tanken med tjänsten är att den ska nå dig som konsument i situationer där du som bäst behöver den. Målsättningen är att nå fler än de som får stöd i dag. Informationen i webbtjänsten finns på flera språk och teckenspråk.

Medverkande myndigheter:

Allmänna reklamationsnämnden, Boverket, Energimarknadsinspektionen, Energimyndigheten, Fastighetsmäklarinspektionen, Finansinspektionen, Kemikalieinspektionen, Kronofogden, Livsmedelsverket, Naturvårdsverket, Pensionsmyndigheten och Post- och telestyrelsen samt de fyra konsumentbyråerna: Konsumenternas Energimarknadsbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå, Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Telekområdgivarna och kommunernas konsumentverksamhet.