Vi inför signering vid fondbyte | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Vi inför signering vid fondbyte

| nyheter

Pensionsmyndigheten vill att pensionssparare och pensionärer som gör fondbyten ska känna sig säkra. Därför inför vi nu signering när du byter fonder på vår webbplats.

Om du vill byta fonder i ditt premiepensionskonto innebär det att du måste bekräfta fondbytet med en signering för att bytet ska gå igenom. Signeringen fungerar också som en varning, eftersom den talar om att ett fondbyte genomförs och kräver att det ska bekräftas.

Vi har tidigare skrivit om oseriösa företag som bett pensionssparare och pensionärer logga in på vår webbplats med sitt Mobila BankID och därigenom fått tillgång att genomföra fondbyten som de drabbade mer eller mindre inte har vetat om. Vi uppmanar pensionssparare och pensionärer att vara försiktiga när de använder sitt Mobila BankID och att inte logga in i våra tjänster på uppmaning av någon annan.

Pensionsmyndighetens uppdrag är att administrera och informera om den allmänna pensionen där premiepensionen med sin möjlighet till att välja fonder ingår. Vi har också ett särskilt konsumentuppdrag där vi ska värna och upplysa pensionssparare och pensionärer om hur pensionen fungerar så att de kan göra medvetna val för sin pension. Det innebär att när vi ser att kunder blir lurade, eller gör val som de inte var fullt medvetna om vilka konsekvenser de får, då måste vi agera och värna konsumenten. Därmed inte sagt att vi avråder från all sorts rådgivning eller förvaltning. Det är upp till varje enskild individ att fatta sådana beslut för sin pension.