Om inloggning - frågor och svar | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Om inloggning - frågor och svar

Frågor och svar om bland annat skyddad identitet, e-legitimation utomlands och hur du gör om e-legitiomationen inte fungerar. Kontakta oss om du har frågor som du inte får svar på.

Jag har skyddad identitet, kan jag skaffa e-legitimation?

Även om dina personuppgifter har någon form av skyddsmarkering i folkbokföringen kan du skaffa e-legitimation. För att skaffa e-legitimation behöver du oftast fysiskt besöka ett bankkontor och beställa e-legitimation på kort.

Om du har skyddad identitet kan du inte ansöka om e-legitimation via din internetbank eller skaffa en e-legitimation på fil.

Vad gör jag om min e-legitimation inte fungerar?

På Pensionsmyndigheten.se kan du logga in med BankID och e-legitimation.

Kontrollera att din e-legitimation fortfarande är giltig

Precis som ditt körkort eller din fysiska ID-handling har din e-legitimation bara en viss begränsad giltighetstid. Om du får problem vid inloggning med e-legitimation börja alltid med att kontrollera att den fortfarande är giltig. På utfärdarens webbsida kan du testa din e-legitimation.

Kontrollera att din dator lever upp till de tekniska kraven som ställs för att e-legitimationen ska fungera

Det är i första hand utfärdaren av din e-legitimation du vänder dig till för att kontrollera vilka operativsystem och webbläsare som fungerar eller inte fungerar ihop med din e-legitimation. Vissa typer av e-legitimation kräver även speciella säkerhetsprogram som utfärdaren tillhandahåller. Pensionsmyndigheten ger ingen teknisk support när det gäller detta.

Kontrollera att din e-legitimation är rätt installerad

Alla problem kring nedladdning och installation av din e-legitimation hänvisar vi till utfärdarens support.

BankID:s supportsida

Var kan jag få hjälp med min e-legitimation?

För information och support kontakta utgivaren av din e-legitimation.

BankID:s supportsida

Vad är BankID?

En variant av e-legitimation kallas BankID. Det är ett samarbete mellan fler olika banker.

Mer på BankIDs webbplats

Kan jag använda min svenska e-legitimation utomlands?

Om du redan har e-legitimation

Det går att använda e-legitimation och BankID (på fil, kort eller Mobilt BankID) från utlandet. Ta med dig din e-legitimation utomlands.

Om du inte har e-legitimation

Du måste ha ett svenskt personnummer för att kunna skaffa e-legitimation. Utfärdaren kan ha ytterligare regler, som till exempel att du måste vara 18 år.

Om du bor i utlandet, men har svenskt personnummer och ett konto i en svensk bank, kan du hos de flesta banker logga in på din internetbank och beställa eller ladda ned en e-legitimation. Flera banker erbjuder internetbank utan kostnad.

Om du bor i utlandet och har ett svenskt personnummer, men inte har ett konto i en svensk bank måste du fysiskt besöka en utfärdare för att kunna identifiera dig och beställa en e-legitimation. Vänd dig alltid direkt till utfärdare av e-legitimation för att få veta exakt vilka regler som gäller.

Kan jag få svensk e-legitimation om jag är bosatt utomlands?

Ja. Du måste ha ett svenskt personnummer för att kunna skaffa e-legitimation. Utfärdaren kan ha ytterligare regler, som till exempel att du måste vara 18 år.

Om du bor i utlandet, men har svenskt personnummer och ett konto i en svensk bank, kan du hos många banker logga in på din internetbank och beställa eller ladda ned en e-legitimation.

Om du bor i utlandet och har ett svenskt personnummer, men inte har ett konto i en svensk bank måste du fysiskt besöka en utfärdare för att kunna identifiera dig och beställa en e-legitimation. Vänd dig alltid direkt till utfärdare av e-legitimation för att få veta exakt vilka regler som gäller.

Du kan bli kund hos till exempel Swedbank, SEB, Handelsbanken och Nordea om du har ett svensk personnummer. Det kostar inget att vara kund i internetbanken.

Jag har ingen dator, så jag kan inte logga in. Vad gör jag då?

Du kan ringa vår kundservice eller använda vår självbetjäningstjänst på nummer 0771-776 776. Där kan du ställa dina frågor eller beställa blanketter.

Om du har tillgång till en mobiltelefon så kan du sköta fondbyten med den via vår app.

Våra servicekontor kan också hjälpa dig med vissa saker som du vill beställa via dator.