Jobbonärer 2025: En analys av trender och effekter

Juni 2025 | PUBLIKATION
Linda Wiese | VER 2025-154
Sammanfattning

År 2023 arbetade 269 000 personer i åldrarna 62 - 85 år samtidigt som de tog ut pension. Denna grupp kallas för jobbonärer och utgjorde 12 procent av Sveriges äldre befolkning eller 4,3 procent av Sveriges befolkning med en förvärvsinkomst.

Andelen jobbonärer ökade med 23 procent mellan år 2012 och 2023. Under 2023 skedde en marginell ökning, men andelen var i princip på samma nivå som under 2022. Andelen pensionärer minskade med ett par procentenheter jämfört med tidigare år, sannolikt till följd av att lägsta åldern för att ta ut allmän inkomstgrundad pension höjdes från 62 till 63 år under 2023. Det innebar att färre personer kunde klassas som pensionärer det året.

Andelen förvärvsarbetande steg med ett par procentenheter under 2023, vilket kan ha att göra med att personer tvingades kvar i arbetskraften, eftersom de inte kunde ta ut sin allmänna pension. Eftersom höjningen av lägsta pensionsålder inte påverkade antalet årskullar som kan definieras som jobbonärer, så påverkades inte andelen jobbonärer av pensionsåldershöjningen.

Totalt fanns det 306 000 personer i åldrarna 62 - 85 som förvärvsarbetade utan att ta ut någon allmän pension under 2023. En tredjedel av dessa var dock 62 år och kunde därmed inte ta ut sin allmänna inkomstgrundade pension. Ju äldre åldersgrupper, desto färre arbetade utan pension, endast cirka 200 personer i åldrarna 75 - 85 år förvärvsarbetade utan att ta ut någon allmän pension.

Det fanns fler män än kvinnor som var jobbonärer under 2023. Andelen egenföretagare var högre bland jobbonärerna än bland befolkningen som helhet. Det är vanligare med manliga egenföretagare än kvinnliga, vilket kan vara en av förklaringarna till varför fler män än kvinnor var jobbonärer.

Jobbonärerna hade i genomsnitt en högre pension än övriga pensionärer. Deras förvärvsinkomster var dock i genomsnitt lägre än förvärvsinkomsterna hos personer i samma ålder som endast arbetade utan att ta ut pension. Generellt hade jobbonärerna under 2023 en högre pension än vad de hade i förvärvsinkomst, vilket troligen beror på att de har valt att gå ner i arbetstid när de började ta ut sin pension. De flesta jobbonärer hade en pension på mellan 150 000 och 250 000 kronor och en förvärvsinkomst på upp till 200 000 kronor per år.

Jobbonärernas samlade förvärvsinkomst uppgick till 49 miljarder kronor under 2023, vilket motsvarar 2 procent av Sveriges totala förvärvsinkomster. Även om detta har relativt liten påverkan på inkomstskatter, statsbudgeten och pensionssystemet i stort, kan inkomsten ha stor betydelse för den enskilde jobbonären.

Inledning

Det talas allt oftare om jobbonärer, personer som får sin inkomst från både arbete och pension samtidigt. Tidigare pratade man ofta om att “gå i pension”, vilket ofta var synonymt med att sluta arbeta. Nu pratar man allt som oftast om att “börja ta ut sin pension”, vilket mer inbjuder till möjligheten att fortsätta arbeta. Enligt Institutet för språk och folkminnen var ordet jobbonär med på Nyordslistan 2021.

Det allmänna pensionsuttaget är flexibelt och kan i dagsläget påbörjas från 63 år, antingen helt eller partiellt. Det går även att pausa pensionen efter påbörjat uttag. Lagen om anställningsskydd har gjort att äldre har rätt att stanna kvar på arbetet tills hen fyller 69 år, men om både arbetsgivaren och den anställde är överens finns det inget som hindrar att den anställde stannar kvar ännu längre. Olika arbetspooler med inriktning på äldre har gjort det ännu enklare att kombinera arbete med pensionsuttag. Skatten för de som fortsätter arbeta året efter att hen har uppnått ålder för grundskydd har sänkts, vilket gör det mer fördelaktigt att arbeta som äldre1. På arbetsinkomster upp till cirka 296 000 kronor per år är skatten under 8 procent (2023).

Tidigare var det vanligare att individer gick i pension vid 65 år, vilket var normen. När det nya pensionssystemet infördes i början av 2000-talet blev pensionsåldern mer flexibel och det blev mer fördelaktigt att jobba högre upp i åldrarna. Under 2022 var den genomsnittliga åldern för att börja ta ut allmän pension 64,8 år. Dock hade spridningen ökat och fler började ta ut pension både före och efter 65 år. Under 2023 ökade den genomsnittliga pensionsåldern till 66 år, vilket berodde på de olika pensionsrelaterade åldershöjningar som trädde i kraft under 2023.

Valet att fortsätta förvärvsarbeta påverkas inte enbart av regler för pensionsuttag. Snittåldern för utträde ur pensionsrättsintjänande sjönk till 65,5 år under 2020, vilket huvudsakligen berodde på Coronapandemin. Under 2022 ökade utträdesåldern till 67,1 år, vilket till stor del berodde på återhämtningen efter Coronapandemin, med viss eftersläpning. Under 2023 sjönk utträdesåldern ur pensionsrättsintjänande till 65,5 år, vilket berodde på den höga inflationen, som i sin tur påverkar arbetsmöjligheterna och löneutvecklingen i samhället.2

Det finns alltså många faktorer som påverkar både valet att börja ta ut pension och valet att fortsätta förvärvsarbeta, vilket indirekt påverkar valet att vara jobbonär. Vi vet ofta vad som är på gång i form av åldershöjningar och skattesänkningar, men det är svårt att sia om framtida konjunktursvängningar och pandemier. Under 2024 minskade medelpensioneringsåldern till 65,5 år, vilket berodde på att många av de som påverkades av 2023 års åldershöjningar istället tog ut pensionen under 2024. Hur det kommer att påverka antalet och andelen jobbonärer återstår att se.

Den här rapporten är en uppdaterad kortversion av den längre rapporten Jobbonärer 2024: En analys av trender och effekter som publicerades i slutet av 2024. Den största skillnaden är att rapporten är uppdaterad med siffror för 2023. Några av figurerna och tabellerna är borttagna och texten är något nedkortad. Sifferunderlag till flertalet av de borttagna tabellerna finns dock som tabellbilaga i slutet av rapporten.

Målgruppen för rapporten är i första hand beslutsfattare och andra personer och organisationer som arbetar med pensionsfrågor. Rapporten vänder sig även till den intresserade allmänheten som önskar information om det allmänna pensionssystemet.

Vad är en jobbonär?

Det finns ingen bestämd definition av hur en jobbonär ska definieras. Pensionsmyndigheten har i den här rapporten valt att definiera en jobbonär som en person som tar ut svensk allmän pension samtidigt som hen har en pensionsgrundande inkomst. Vidare ska personen ha ett uttag av svensk allmän pension i december året innan. Personer som inte är folkbokförda i Sverige är exkluderade från rapporten och personer som enbart har 25 procents uttag av premiepension i kombination med en förvärvsinkomst räknas inte som jobbonärer. Detta gör att individer som under samma år har en förvärvsinkomst och ett uttag av allmän pension som inte avser deras första pensioneringsår inkluderas. Personer 62 år och uppåt är inkluderade.

Det har på senare tid gjorts undersökningar och skrivits artiklar och rapporter som berör begreppet jobbonärer. Dessa har oftast definierat en jobbonär på årsbasis, genom att titta på om hen har en pensionsinkomst samma år som hen har en förvärvsinkomst, ibland även i kombination med att hen ska ha haft en pensionsinkomst året innan.

Tidigare rapporter och studier

Pensionsmyndighetens rapport Att vara jobbonär - en lönsam affär från 2021 använder samma definition som i den här rapporten och dess föregångare Jobbonärer 2024: En analys av trender och effekter och definierar en jobbonär som en person som har en pensionsgrundande inkomst större än noll aktuellt kalenderår samt ett uttag av allmän pension i december året innan. Personer som inte är folkbokförda i Sverige samt personer som enbart har 25 procents uttag av premiepension är exkluderade. Personer 62 år och uppåt är inkluderade.

Även Alecta har undersökt äldre personer med en förvärvsinkomst med eller utan en pensionsinkomst (2023). De inkluderar alla arbetsinkomster från första kronan och i de fall personen har pensionsinkomster, inkluderas alla pensionsinkomster (allmän pension, tjänstepension och privat pension). Även det år då pensionsutbetalningarna börjar inkluderas. Endast personer 66 år och uppåt är inkluderade.

I Höjda åldersgränser i pensionssystemet undersökte Inspektionen för Socialförsäkringen (ISF) bland annat på andelen jobbonärer bland 61-åringar och definierar dessa som “personer födda 1958 som började ta ut pension vid 61 års ålder under 2019, som har förvärvsinkomster som överstiger ett inkomstbasbelopp 2020”.

Kansliet för hållbart arbetsliv vid Socialdepartementet publicerade under 2024 rapporten Pensionärernas levnadsstandard då och nu som inkluderar ett avsnitt om jobbonärer. De väljer att definiera en jobbonär som en person som tar ut allmän inkomstgrundad pension, garantipension eller äldreförsörjningsstöd i kombination med en förvärvsinkomst. För att få jämförbara tidsserier har de valt att bara inkludera personer 63 år och äldre.

Både Pensionsmyndigheten och Inspektionen för Socialförsäkringen inkluderar personer som har en förvärvsinkomst året efter att hen började ta ut pension, medan Alecta och Kansliet för hållbart arbetsliv även inkluderar personer som har en förvärvsinkomst samma år som personen börjar ta ut pension. Ett problem med den första definitionen är att en person kan ta ut pension och förvärvsinkomst under ett helt år utan att definieras som jobbonär eftersom hen inte tog ut pension i december året innan. Ett problem med den senare definitionen är att en person som först förvärvsarbetar och sedan slutar arbeta och börjar ta ut pension under samma kalenderår definieras som jobbonär, trots att personen inte har haft förvärvsinkomst och pension samtidigt. Det finns således både fördelar och nackdelar med båda sätten att definiera en jobbonär.

Definitioner i rapporten

För att definieras som jobbonär ska personen ta ut svensk allmän pension under samma år som hen har en pensionsgrundande inkomst. Den undre gränsen för att inkomsten ska vara pensionsgrundande är 42,3 procent av ett prisbasbelopp (22 208 kronor år 2023). Vidare ska personen ha ett uttag av svensk allmän pension i december året innan. Personer som endast tar ut 25 procent premiepension definieras inte som jobbonärer.

Personer som har en pensionsgrundande inkomst men inte tar ut allmän pension, alternativt har en pensionsgrundande inkomst och endast tar ut 25 procent premiepension, definieras som förvärvsarbetande.

En person som tar ut allmän pension och har en pensionsgrundande inkomst men som inte tog ut allmän pension i december året innan, definieras som pensionär och inte som jobbonär.3 Det innebär att summan av antalet jobbonärer och pensionärer stämmer bättre överens med antalet pensionärer enligt den officiella statistiken.

Som svensk allmän pension inkluderas inkomstpension, tilläggspension, garantipension, äldreförsörjningsstöd samt premiepension med ett uttag över 25 procent. Inkomstpensionstillägg ingår i den svenska allmänna pensionen, men kan bara betalas ut i kombination med inkomstpension och/eller tilläggspension. Bostadstillägg och särskilt bostadstillägg ingår som ett tillägg till det svenska allmänna pensionssystemet, men kan bara betalas ut i kombination med en annan pensionsförmån. Det gör att en person som har bostadstillägg till änkepension eller bostadstillägg till utländsk pension inte kommer att räknas som jobbonär eller pensionär.

En person som enbart har en utbetalning av efterlevandepension (främst änkepension, men även olika typer av omställningspension samt premiepension till efterlevande) kommer inte att räknas som vare sig jobbonär eller pensionär. Personen kommer istället att räknas som förvärvsarbetande eller som övriga, beroende på övriga inkomster.

Personer som är 62 år och äldre är inkluderade i analysen. Personer som är 62 år har inte haft möjlighet att vara jobbonärer år 2021, 2022 och 2023, eftersom de på grund av pensionsåldershöjningen inte har haft möjlighet att ta ut pension året innan. I och med höjningen av lägsta pensionsålder kan en person som är 62 år inte heller definieras som pensionär år 2023. Personer som är 62 år inkluderas dock för att få jämförbara totalsiffror i tidsserierna.

I gruppen övriga inkluderas personer som inte kan definieras som vare sig pensionär, jobbonär eller förvärvsarbetande. En stor del av dessa har ett uttag av tjänstepension och/eller privat pension. Det finns även en andel kvinnor som enbart har en utbetalning av änkepension. En kvinna som har en förvärvsinkomst och en utbetalning av änkepension räknas som förvärvsarbetande och inte som jobbonär. Personer som inte har uppnått ålder för grundskydd och som har en viss typ av sjuk- eller aktivitetsersättning som inkluderas i pensionsgrundande belopp (ej inkluderat i pensionsgrundande inkomst) räknas till övriga. Även personer som lever på sparade pengar och/eller utländsk pension eller något annat räknas som övriga.

Metoden för att beräkna antalet i gruppen övriga har uppdaterats inför denna rapport. Den tidigare metoden underskattade antalet övriga, vilket gjorde att andelen jobbonärer, pensionärer och förvärvsarbetande blev något överskattad. Antalet jobbonärer, pensionärer och förvärvsarbetande påverkas inte. Skillnaden i utvecklingen av andelen jobbonärer, pensionärer och förvärvsarbetande är dock försumbar

Om datamaterialet

All data i rapporten kommer från Pensionsmyndighetens datalager Pedal. Endast personer folkbokförda i Sverige och som var vid liv i december aktuellt år är inkluderade. Personerna ska vara 62 år eller äldre i december aktuellt år samt vara födda 1938 eller senare.

Antal personer är avrundade till närmsta tiotal, hundratal eller tusental. Siffror uttryckta i procent är avrundade till närmsta tiondel. Snittålder (i tabellbilagan) är avrundad till närmsta tiondel. Pensionsinkomster och förvärvsinkomster är avrundade till närmsta tusental (med undantag för summeringen av förvärvsinkomster som är avrundade till närmsta miljard). Detta gör att summeringen av delarna inte alltid överensstämmer med totalen.

Pensionsinkomster: Data avser ordinarie utbetalningar av inkomstpension, premiepension, tilläggspension, garantipension och/eller äldreförsörjningsstöd. Både personer med helt uttag och partiellt uttag är inkluderade, men personer med enbart 25 procent uttag av premiepension är exkluderade. Detta är för att det händer att personer tar ut 25 procent premiepension enbart för att åtnjuta pensionärsrabatter och dessa vill vi exkludera i begreppet jobbonär. Vi har inte inkluderat änkepension eller andra efterlevandepensioner. Bostadstillägg, särskilt bostadstillägg och/eller inkomstpensionstillägg är inkluderade när vi jämför storleken på pensionsinkomster.

Förvärvsinkomster: Uppgifter om pensionsgrundande inkomster kommer från Försäkringskassan, som får uppgifterna om pensionsgrundande inkomst (PGI) från Skatteverket. I den pensionsgrundande inkomsten inkluderas: lön och förmåner från anställning, ersättning från anställning, lön från näringsverksamhet samt ersättning från näringsverksamhet. Endast personer födda 1938 eller senare inkluderas, vilket innebär att personer födda 1937 eller tidigare (86 år eller äldre år 2023) saknas. För uppgifter om personernas totala förvärvsinkomst (det vill säga även inkomster över 7,5 inkomstbasbelopp, 532 500 kronor år 2023) hämtas uppgifterna från Skatteverket.

I begreppet PGI inkluderas all inkomst som är pensionsgrundande. Där inkluderas dels det som brukar betraktas som “lön” för anställda och egenföretagare, men även olika typer av ersättningar som är pensionsgrundande, till exempel inkomstrelaterad sjuk- och aktivitetsersättning, arbetsskadelivränta, ersättning från arbetslöshetskassa vid arbetslöshet och en del andra ersättningar. Det kan diskuteras om man verkligen är en jobbonär om man har pension i kombination med till exempel inkomstrelaterad sjuk- och aktivitetsersättning. För enkelhetens skull inkluderas dock alla pensionsgrundande inkomster. De flesta ersättningar betalas bara ut till personer som ej har uppnått lägsta ålder för grundskydd och antalet som har dessa i kombination med pension är relativt begränsade och anses inte påverka resultaten av analysen.

Vi har valt att exkludera pensionsgrundande belopp (PGB) från rapporten. Dessa kan fås för sjuk- och aktivitetsersättning, studier, barnår och plikttjänstgöring. Med undantag för sjuk- och aktivitetsersättning så är PGB relativt ovanliga för personer över femtio och kan inte tjänas in efter att personen har uppnått ålder för grundskydd.

Uppgifter om förvärvsinkomster fastställs i slutet av året efter inkomståret då deklarationerna är klara. Det innebär att de senaste uppgifterna om förvärvsinkomster avser intjänandeår 2023, vilket också är det senaste år vi kan definiera jobbonärer för.

Kapitel 1: Antal och andel

I detta kapitel redovisas antal och andel jobbonärer, pensionärer samt förvärvsarbetande. I tabell 1 presenteras antal uppdelade på kön och ålder från 62 till 85 år för år 2023. I och med att pensionsåldern höjdes till 63 år under år 2023 kan personer som är 62 år inte definieras som vare sig pensionärer eller jobbonärer. Personerna som fyllde 63 år under 2023 kunde ta ut pension under år 2022 och kan därmed definieras som jobbonärer under 2023.

Fördelat på ålder och kön

Tabell 1: Antal jobbonärer, pensionärer och förvärvsarbetande per ålder och kön, 2023
Ålder Kvinna Man Samtliga
Förvärvs- arbetande Jobbonär Pensionär Förvärvs- arbetande Jobbonär Pensionär Förvärvs- arbetande Jobbonär Pensionär Övriga
62 51 760 0 0 51 610 0 0 103 370 0 0 11 760
63 38 680 3 390 10 250 37 980 4 000 10 230 76 660 7 390 20 480 8 610
64 32 050 6 180 13 750 31 250 6 840 14 120 63 310 13 020 27 870 8 320
65 19 340 8 570 24 760 18 140 9 410 25 300 37 480 17 980 50 060 5 650
66 5 890 12 600 36 800 6 590 13 970 33 720 12 480 26 570 70 510 1 610
67 2 840 12 770 39 050 3 440 15 090 35 840 6 280 27 860 74 890 1 290
68 1 510 11 510 40 900 1 740 13 760 36 780 3 250 25 270 77 680 1 080
69 570 9 860 41 830 750 12 500 37 330 1 320 22 370 79 160 1 050
70 310 8 580 44 000 450 11 350 39 310 760 19 930 83 320 860
71 160 7 210 44 800 260 9 920 39 670 420 17 130 84 470 790
72 100 5 930 45 030 170 8 650 39 320 270 14 580 84 350 730
73 50 5 280 47 020 100 8 020 41 430 150 13 310 88 450 760
74 40 4 390 49 140 80 7 310 42 710 120 11 700 91 850 730
75 30 3 770 50 960 40 6 460 43 860 70 10 240 94 820 720
76 20 3 280 50 650 30 5 670 44 010 40 8 940 94 660 620
77 10 2 690 50 490 20 4 940 43 850 30 7 630 94 330 540
78 10 2 180 49 040 20 4 320 42 670 20 6 500 91 700 550
79 10 1 760 47 080 0 3 460 40 650 10 5 220 87 730 490
80 - 85 10 4 280 199 450 20 8 860 161 580 20 13 140 361 030 2 010
Samtliga 153 380 114 240 884 990 152 680 154 540 772 360 306 060 268 780 1 657 350 48 160
  1. Åldersuppdelat, 62-85. Notera att personer som är 62 år inte kan definieras som pensionärer eller jobbonärer. Metoden för att beräkna antalet övriga har uppdaterats sedan fjolårets rapport.

Det fanns totalt 269 000 jobbonärer år 2023 i åldrarna 62 - 85 år. Detta innebär att 12 procent av Sveriges äldre befolkning var jobbonärer. Motsvarande siffra för 2022 var 263 000 jobbonärer. Eftersom vi bara har inkomstuppgifter om personer födda 1938 eller senare, innebär det att siffran för 2022 inte inkluderar personer som har fyllt 85 år.

Antalet jobbonärer var som högst i åldersklasserna 66, 67 och 68 år och minskade sedan med stigande ålder. I åldersklassen 80 - 85 år fanns det 13 000 personer som fortfarande var jobbonärer. Knappt 1000 av dessa var 85 år (2023).

Det fanns fler manliga än kvinnliga jobbonärer i samtliga åldersklasser, medan antalet förvärvsarbetande var ungefär lika många för båda könen. Antalet förvärvsarbetande utan allmän pension var 306 000 personer för åldrarna 62 - 85 år och minskade successivt med stigande ålder. En tredjedel av dessa var dock 62 år och kunde därmed inte ta ut någon allmän pension under 2023. Det fanns knappt 200 personer i åldrarna 75 - 85 år som enbart förvärvsarbetade utan att ta ut någon svensk allmän pension.

Totalt fanns det knappt 48 000 personer som tillhörde gruppen övriga. Dessa personer fick sin inkomst från tjänstepension, privat pension, utländsk pension eller på annat sätt. Det finns även några kvinnor i den gruppen som enbart hade änkepension. Även personer som inte har uppnått åldern för grundskydd och som har en viss typ av sjuk- eller aktivitetsersättning som inkluderas i pensionsgrundande belopp (ej inkluderat i pensionsgrundande inkomst) räknas till övriga. Antalet i gruppen övriga var som högst bland de yngre äldre och minskade sedan med stigande ålder.

I figur 1 nedan presenteras andelen förvärvsarbetande, jobbonärer, pensionärer samt övriga för olika åldrar.

Figur 1 Åldersfördelning av andel förvärvsarbetande, jobbonärer och pensionärer
Stapeldiagram som visar åldersfördelning av andel förvärvsarbetande, jobbonärer och pensionärer
Avser 2023, 62 - 85 år. Notera att personer som är 62 år inte kan definieras som pensionärer eller jobbonärer. Metoden för att beräkna antalet övriga har uppdaterats sedan fjolårets rapport, vilket har påverkat andelen i samtliga grupper.

Andelen jobbonärer var som högst i åldersklasserna 66, 67 och 68. Detta gäller för både män och kvinnor. I de högre åldersklasserna var andelen jobbonärer högre bland män än bland kvinnor. Andelen förvärvsarbetande minskade med stigande ålder för båda könen och var relativt lika bland män och kvinnor oavsett ålder.

I snitt har män haft en högre utträdesålder ur arbetskraften än kvinnor, vilket även kan vara en bidragande orsak till att andelen jobbonärer är högre bland män än bland kvinnor. Dock är skillnaden i snittålder marginell för utträde ur lönearbete och utträde ur intjänande till pensionsrätt. År 2023 var kvinnor i snitt ett halvt år äldre än män när de utträdde ur intjänande till pensionsrätt.4

Fler kvinnor än män har sjukersättning, vilket även kan förklara varför färre kvinnor förvärvsarbetar vid högre åldrar. Sjukersättning betalas inte ut till en person som har uppnått ålder för grundskydd, utan personen får då istället börja ta ut sin pension, ofta i form av garantipension. Detta innebär att en person med sjukersättning har begränsade möjligheter att bli jobbonär.

Andelen egenföretagare är generellt högre bland jobbonärerna än bland befolkningen totalt. Det är även vanligare att män är egenföretagare än att kvinnor är det. Detta är troligtvis en av förklaringarna till varför fler män än kvinnor var jobbonärer. Sysselsättningsgraden är generellt högre bland äldre män jämfört med bland äldre kvinnor, vilket kan förklara varför andelen jobbonärer är högre bland män än bland kvinnor

Utveckling över tid

I tabell 2 nedan presenteras en tidsserie för hur andelen förvärvsarbetande, jobbonärer och pensionärer har utvecklats under tolv år (62 - 74 år).

Tabell 2: Andel jobbonärer, pensionärer och förvärvsarbetande per år och kön, procent
År Kvinna Man Samtliga
Förvärvs- arbetande Jobbonär Pensionär Förvärvs- arbetande Jobbonär Pensionär Förvärvs- arbetande Jobbonär Pensionär Övriga
2012 19,8 9,7 67,8 20,1 15,5 61,5 20 12,6 64,7 2,8
2013 18,9 10,4 68,2 19,1 16,1 62,2 19 13,2 65,2 2,6
2014 18,3 11,3 68,1 18,3 16,9 62,3 18,3 14 65,2 2,4
2015 17,8 11,9 68,1 17,9 17,4 62,3 17,8 14,6 65,2 2,3
2016 17,3 12,6 67,9 17,5 17,6 62,5 17,4 15 65,2 2,3
2017 17,4 13,1 67,3 17,6 17,8 62,1 17,5 15,4 64,7 2,3
2018 17,6 13,4 66,8 17,9 17,8 61,8 17,8 15,6 64,3 2,3
2019 17,9 13,7 66,2 18,1 18 61,4 18 15,8 63,8 2,3
2020 18,1 12,4 67,3 18,5 17,2 61,9 18,3 14,8 64,6 2,3
2021 18,7 11,8 67,1 19,1 16,7 61,6 18,9 14,2 64,4 2,5
2022 19 13,1 65,6 19,5 17,4 60,4 19,2 15,2 63 2,5
2023 21,7 13,6 61,8 22,1 17,5 57,2 21,9 15,5 59,5 3,1
  1. 62 - 74 år. Notera att åldersklasserna i tabell 2 skiljer sig från åldersklasserna i tabell 1. Valet av åldersklass har att göra med att vi bara har uppgifter om personer födda 1938 och senare och vi vill ha samma antal åldersklasser för varje år. Personer som är 62 år kan inte definieras som pensionärer år 2023 eller som jobbonärer år 2021, 2022 och 2023. Metoden för att beräkna antalet övriga har uppdaterats sedan fjolårets rapport, vilket har påverkat andelen i samtliga grupper.

Andelen jobbonärer har ökat marginellt från 2022, från 15,2 procent till 15,5 procent, men är i princip på samma nivåer. Sett till hela tidsperioden har andelen jobbonärer ökat med 23 procent mellan 2012 och 2023. I snitt har andelen jobbonärer ökat med 2 procent per år.

För både män och kvinnor har andelen jobbonärer ökat mellan år 2012 och år 2023. Andelen kvinnliga jobbonärer har ökat med 40 procent till 13,6 procent medan andelen manliga jobbonärer har ökat med 13 procent till 17,5 procent. Andelen kvinnliga jobbonärer har alltså ökat betydligt mer än andelen manliga, men andelen manliga jobbonärer är fortfarande nästan 30 procent högre.

Höjningen av lägsta pensionsålder från 62 till 63 år innebar att vi fick en årskull färre som kunde definieras som pensionärer under 2023. Detta är troligtvis en bidragande orsak till att andelen pensionärer sjönk med ett par procentenheter jämfört med tidigare år, från 63 procent till 59,5 procent mellan 2022 och 2023. Även höjningen av lägsta ålder för att ta del av grundskyddet kan ha påverkat detta.

Andelen förvärvsarbetande steg med några procentenheter från 19,2 procent till 21,9 procent, en ökning med 14 procent under samma period. Detta kan ha att göra med att personer tvingades kvar i arbetskraften, då de inte kunde ta ut sin allmänna pension. Även andelen övriga har ökat (från 2,5 procent till 3,1 procent).

Höjningen av lägsta ålder för att ta ut pension påverkade inte antalet årskullar som kunde definieras som jobbonärer, eftersom personerna som fyllde 63 år under 2023 kunde ta ut pension året innan och därmed kunde definieras som jobbonärer under 2023. Den marginella ökningen av jobbonärer berodde därmed inte på höjningen av lägsta pensionsålder. Hur höjningen av lägsta ålder att ta ut pension påverkar andelen jobbonärer vet vi först när siffrorna för 2024 blir klara.

I figur 2 visas utvecklingen över tid motsvarande det som redovisas i tabell 2.

Figur 2 Tidsserie med andel förvärvsarbetande, jobbonärer och pensionärer
Stapeldiagram som visar tidsserie med andel förvärvsarbetande, jobbonärer och pensionärer
62 - 74 år. Personer som är 62 år kan inte definieras som pensionärer år 2023 eller som jobbonärer år 2021, 2022 och 2023. Metoden för att beräkna antalet övriga har uppdaterats sedan fjolårets rapport, vilket har påverkat andelen i samtliga grupper.

Här syns skillnaden mellan kvinnor och män tydligt. Andelen kvinnliga förvärvsarbetande har hela tiden varit högre än andelen kvinnliga jobbonärer. Bland männen har andelen förvärvsarbetande varit högre än andelen jobbonärer i början och i slutet av undersökningsperioden, men mellan 2015 och 2019 var andelen manliga förvärvsarbetande och andelen manliga jobbonärer i princip lika höga.

Andelen manliga förvärvsarbetande och andelen kvinnliga förvärvsarbetande har varit ungefär lika höga och har följt samma utveckling under vår undersökningsperiod. Även i gruppen övriga är andelen kvinnor och andelen män i princip lika stora. Skillnaden mellan kvinnor och män är i princip att en större andel av männen med en utbetalning av allmän pension även hade en förvärvsinkomst och alltså var jobbonärer.

Utvecklingen för andelen kvinnliga och andelen manliga jobbonärer följer samma mönster, men andelen män har hela tiden varit ett par procentenheter högre. Omvänt gäller för andelen pensionärer, där andelen kvinnliga pensionärer hela tiden har varit ett par procentenheter högre än andelen manliga pensionärer.

Både andelen manliga och andelen kvinnliga jobbonärer minskade under åren 2020 och 2021 för att sedan öka igen under 2022 och 2023. Andelen förvärvsarbetande ökade alla åren under samma tidsperiod. Det totala antalet personer över 62 år som förvärvsarbetade, inklusive jobbonärerna, minskade dock under 2020 och 2021. Enligt Arbetskraftsundersökningen5 mattades sysselsättningsgraden av bland 70-74-åringar under Coronapandemin, vilket kan förklara en del av minskningen under dessa två år. Värt att notera är att andelen förvärvsarbetande har varit högre än andelen jobbonärer för samtliga år, inklusive åren före 2021 då även 62-åringar kunde definieras som jobbonärer.

Höjningen av lägsta pensionsålder från 62 till 63 år som skedde under 2023 är en bidragande orsak till att andelen förvärvsarbetande ökade och andelen pensionärer minskade. Även höjningen av ålder för att kunna ta del av grundskyddet från 65 till 66 år kan ha påverkat. Pensionsåldershöjningen kan även vara en av förklaringarna till varför andelen övriga har ökat under 2023. Höjningen av lägsta pensionsålder har dock inte påverkat andelen jobbonärer under 2023.

Kapitel 2: Jobbonärer och deras inkomster

I det här kapitlet presenteras jobbonärernas inkomster. Två typer av inkomster tas upp: förvärvsinkomster och pensionsinkomster.

Som förvärvsinkomster avses inkomst från anställning samt inkomst från näringsverksamhet. Inkomster från förvärvsinkomst och näringsverksamhet är pensionsgrundande upp till en taxerad inkomst på 8,07 inkomstbasbelopp (599 600 kronor år 2023), men även belopp över gränsen är inkluderade i kapitlet. Den undre gränsen för att inkomsten ska vara pensionsgrundande är 42,3 procent av prisbasbeloppet (22 208 kronor år 2023), men eftersom definitionen av en jobbonär är att personen ska ha haft en inkomst över denna gräns (i kombination med ett pensionsuttag), så exkluderas personer med en inkomst under gränsen (dessa räknas istället som pensionärer).

7,5 eller 8,07 inkomstbasbelopp?

Den pensionsgrundande inkomsten är inkomsten efter avdrag för den allmänna pensionsavgiften på 7 procent. 18,5 procent av inkomsten efter avdraget på 7 procent motsvarar en avgift på 17,21 procent av hela inkomsten.

Pensionsavgift betalas för inkomster upp till 8,07 inkomstbasbelopp. Det innebär att den högsta möjliga pensionsgrundande inkomsten blir 93 procent av 8,07 inkomstbasbelopp, det vill säga 7,5 inkomstbasbelopp.

Med pensionsinkomster menas pension från det svenska allmänna pensionssystemet: inkomstpension, tilläggspension, garantipension, premiepension, inkomstpensionstillägg samt tillägg till det allmänna pensionssystemet i form av äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg till pensionärer inklusive särskilt bostadstillägg. Olika typer av efterlevandepension (såsom till exempel änkepension) är inte inkluderade.

Kapitalinkomster samt förvärvsinkomster från utlandet är inte inkluderade. Inte heller tjänstepension, privat pension eller pension från utlandet. Syftet är inte att ge en komplett bild av jobbonärernas ekonomiska situation, utan att titta på jobbonärernas förvärvsinkomster och svenska allmänna pensionsinkomster.

Inkomstspridning

Inkomsterna, både från pension och från förvärvsarbete, skiljde sig åt mellan olika jobbonärer. I figur 3 presenteras kombinationen av pension och förvärvsinkomst för jobbonärer för år 2023. Personerna som återfinns under det gråa strecket har haft en högre pensionsutbetalning än förvärvsinkomst och personerna som återfinns över det gråa strecket har haft en högre förvärvsinkomst än pensionsutbetalning. Flest personer återfinns där det är som mest mörkrött i diagrammet. Den horisontella streckade linjen motsvarar medianförvärvsinkomsten för jobbonärer och den vertikala punktade linjen motsvarar medianpensionen för jobbonärer.

Figur 3 Färgkarta med jobbonärernas pensionsinkomster och förvärvsinkomster
Färgkarta med jobbonärernas pensionsinkomster och förvärvsinkomster
Avser 2023, 62 - 85 år, årsinkomster. Personer med en pension högre än 500 000 kronor eller en förvärvsinkomst över 2 000 000 kronor är borttagna från figuren.

De flesta jobbonärer hade en pension på mellan 150 000 och 250 000 kronor och en förvärvsinkomst på upp till 200 000 kronor per år. Dock fanns det en stor spridning och enstaka personer har haft över 2 000 000 kronor i förvärvsinkomst eller över 500 000 kronor i pension. Att spridningen var större för förvärvsinkomsten än för pensionen är väntat, eftersom lönespridningen generellt är större än spridningen av utbetalningen av allmän pension. Majoriteten hade högre pension än förvärvsinkomst, men enstaka jobbonärer hade en förvärvsinkomst som var betydligt högre än deras pensionsinkomster. Detta beror på att det finns ett tak i intjänande till den allmänna pensionen som gör att pensionsutbetalningarna inte kan bli hur höga som helst. Något sådant tak finns inte för förvärvsinkomster.

I tabell 3 presenteras olika spridningsmått för pensionsinkomster och förvärvsinkomster för jobbonärer i relation till pensionärer och förvärvsarbetande (62 - 85 år).

Olika spridningsmått

Antal avser antal individer inom gruppen.

Medelbelopp avser snittutbetalningen, det vill säga summan av alla utbetalningar inom gruppen delat med antalet individer i gruppen.

Medianbelopp avser utbetalningen för den “mittersta” individen, det vill säga hälften av individerna inom gruppen får en lägre utbetalning och hälften får en högre utbetalning.

10:e percentilen innebär att 10 procent av individerna inom gruppen får en lägre utbetalning och 90 procent får en högre utbetalning.

90:e percentilen innebär att 90 procent av individerna inom gruppen får en lägre utbetalning och 10 procent får en högre utbetalning.

Totalbelopp avser summan av pensionsutbetalningar eller förvärvsinkomster för samtliga individer inom gruppen.

Tabell 3: Årsinkomster för förvärvsarbetande, jobbonärer och pensionärer
Pensionsutbetalning Förvärvsinkomst
Jobbonär Pensionär Förvärvs- arbetande Jobbonär
Kvinna Antal 114 240 884 970 153 380 114 240
Medelbelopp 190 000 178 000 397 000 160 000
Medianbelopp 190 000 179 000 377 000 113 000
10:e percentilen 131 000 128 000 148 000 33 000
90:e percentilen 252 000 227 000 629 000 347 000
Totalbelopp 21 738 000 000 157 169 000 000 60 932 000 000 18 324 000 000
Man Antal 154 540 772 300 152 680 154 540
Medelbelopp 211 000 203 000 489 000 198 000
Medianbelopp 211 000 206 000 436 000 130 000
10:e percentilen 141 000 147 000 177 000 34 000
90:e percentilen 280 000 256 000 788 000 415 000
Totalbelopp 32 639 000 000 156 668 000 000 74 583 000 000 30 624 000 000
  1. Avser 2023, 62 år - 85 år. Pensionsutbetalning och förvärvsinkomst i kronor

Generellt var pensionerna högre än förvärvsinkomsterna, både för manliga och kvinnliga jobbonärer. Medianpensionen var 211 000 kronor för de manliga jobbonärerna medan medianförvärvsinkomsten var 130 000 kronor. För de kvinnliga jobbonärerna var medianpensionen 190 000 kronor och medianförvärvsinkomsten 113 000 kronor.

De högsta inkomsterna för jobbonärer återfanns dock bland förvärvsinkomsterna och inte bland pensionerna. Var tionde manlig jobbonär hade en förvärvsinkomst på 415 000 kronor eller mer samtidigt som var tionde manlig jobbonär hade en pension på 280 000 kronor eller mer. Inkomsterna hos kvinnliga jobbonärer ger en liknande bild, där var tionde hade en förvärvsinkomst på 347 000 kronor eller mer och var tionde hade en pension på 252 000 kronor eller mer.

Även de lägsta inkomsterna för jobbonärer återfanns bland förvärvsinkomsterna. Var tionde manlig jobbonär hade en förvärvsinkomst på 34 000 kronor eller mindre samtidigt som var tionde manlig jobbonär hade en pension på 141 000 kronor eller mindre. Bland de kvinnliga jobbonärerna hade var tionde en förvärvsinkomst på 33 000 kronor eller mindre samtidigt som var tionde hade en pension på 131 000 kronor eller mindre.

Jobbonärerna hade en högre pension än de renodlade pensionärerna. Detta kan bero på flera saker, men en förklaring kan vara att det är lättare att jobba högre upp i åldrarna för en person som har haft ett jobb som är fysiskt mindre krävande, jämfört med en person som har haft ett mer fysiskt krävande jobb. Ett fysiskt mindre krävande jobb är oftare associerat med en högre lön, vilket i sin tur genererar en högre pension.

Förvärvsinkomsten var lägre bland jobbonärerna än bland de förvärvsarbetande som inte tog ut någon pension. Detta kan bero på flera olika saker, till exempel deltidsjobb, skillnader i ålder eller att en person med hög förvärvsinkomst väljer att skjuta på sitt pensionsuttag. Detta har dock inte undersökts närmare.

I relation till den totala befolkningens förvärvsinkomst

I tabell 4 presenteras jobbonärernas antal och förvärvsinkomster i relation till den totala befolkningens antal och förvärvsinkomster (0 - 85 år).6

Tabell 4: Jobbonärernas förvärvsinkomst som andel av den totala befolkningens förvärvsinkomst
Kön Antal med förvärvsinkomst Medel förvärvsinkomst (kronor) Summa förvärvsinkomst (miljarder kronor)
Jobbonärer Totalt Andel Jobbonärer Totalt Andel Jobbonärer Totalt Andel
Kvinna 114 000 3 080 000 3,7 % 160 000 345 000 46,5 % 18 1 063 1,7 %
Man 155 000 3 219 000 4,8 % 198 000 428 000 46,3 % 31 1 378 2,2 %
Samtliga 269 000 6 299 000 4,3 % 182 000 388 000 47 % 49 2 441 2 %
  1. Avser 2023. Jobbonärer 62 - 85 år, övrig befolkning 0 - 85 år. Notera att inkomster även under intjänandegolvet är inkluderade.

269 000 personer eller 4,3 procent av Sveriges befolkning med en förvärvsinkomst var jobbonärer under år 2023. I snitt hade de en förvärvsinkomst på 182 000 kronor, vilket utgjorde 47 procent av den genomsnittliga förvärvsinkomsten för samtliga personer med en förvärvsinkomst. Jobbonärernas totala förvärvsinkomst var 49 miljarder kronor, vilket utgjorde 2 procent av den totala förvärvsinkomsten hos samtliga personer med en förvärvsinkomst. Andelen om 2 procent har varit konstant under de senaste sex åren.

För Sveriges totala förvärvsinkomster utgjorde jobbonärernas förvärvsinkomster en relativt liten del, men för den enskilda jobbonären var förvärvsinkomsten av större betydelse. Jobbonärernas förvärvsinkomster har därmed en relativt liten påverkan på pensionssystemet, inkomstskatter och statsbudgeten.

En genomsnittlig jobbonär hade en förvärvsinkomst på 182 000 kronor och en allmän pension på 202 000 kronor under år 2023. För en jobbonär som fortsätter att arbeta under ett extra år beräknas den inkomstgrundande pensionen i genomsnitt höjas med 1 procent, vilket motsvarar cirka 2 100 kronor per år eller cirka 170 kronor per månad före skatt. Den största ekonomiska vinsten för en jobbonär är därmed den förvärvsinkomst som jobbonären får under året hen fortsätter att arbeta och inte ökningen i inkomstgrundad pension. Om personen istället hade fortsatt att arbeta heltid och skjutit upp pensionsuttaget ett år hade det lett till en högre pension om cirka 6-8 procent, i det här fallet cirka 16 200 kronor per år eller cirka 1 350 kronor per månad före skatt.

Kapitel 3: Andel och antal jobbonärer per kommun och län

I Kapitel 3 presenteras statistik för jobbonärer uppdelat på kommun och län.

Gränskommunerna i Norrbotten, Värmland och Skåne har en relativt stor andel arbetspendlare eller före detta arbetspendlare, som får antingen lön eller pension från Norge eller Danmark. Inkomster från utlandet är inte med i underlaget, vilket innebär att andelen jobbonärer i dessa kommuner kan vara underskattade.

Andel jobbonärer per län

I figur 4 presenteras andelen jobbonärer 62 - 85 år uppdelade på län. Tabell med data över andel, antal och snittålder för jobbonärer samt totalt antal personer 62 - 85 år uppdelade på län återfinns i tabellbilagan.

Figur 4: Andel jobbonärer per län
Kartdiagram som visar andel jobbonärer per lan
Avser 2023, 62 - 85 år.

Av hela Sveriges äldre befolkning (62 - 85 år) var 12 procent jobbonärer under år 2023. Andelen skiljde sig dock åt mellan olika län. Lägst andel jobbonärer återfanns i Västmanlands län och Södermanlands län, där var endast 10 procent av de äldre jobbonärer. I Gotlands län var det 15 procent av de äldre som var jobbonärer. Det innebär att i Gotlands län var andelen jobbonärer en och en halv gång så hög som i Västmanlands län och Södermanlands län.

Andel jobbonärer per kommun

I figur 5 presenteras andel jobbonärer 62 - 85 år uppdelade på kommun. Storstadsregionerna är utbrutna för ökad tydlighet. Tabell med data över andel, antal och snittålder för jobbonärer samt totalt antal personer 62 - 85 år uppdelade på kommun återfinns i tabellbilagan.

Figur 5: Andel jobbonärer per kommun
Kartdiagram som visar andel jobbonärer per kommun
Avser 2023, 62 - 85 år.

Högst andel jobbonärer återfanns i Aneby kommun och Ydre kommun som hade 19 procent respektive 18 procent jobbonärer. Lägst andel jobbonärer återfanns i Surahammar kommun, Bromölla kommun, Fagersta kommun och Hofors kommun som hade 8 procent jobbonärer vardera. Andelen jobbonärer var därmed mer än dubbelt så hög i Aneby kommun jämfört med kommunerna med lägst andel.

Vi har sett att andelen egenföretagare är högre bland jobbonärerna än bland befolkningen som helhet. I Ydre kommun och Aneby kommun fanns det relativt många egenföretagare, medan det i Surahammar kommun, Bromölla kommun, Fagersta kommun och Hofors kommun fanns relativt få. Detta kan förklara en del av skillnaden mellan kommunerna.

Det kan tilläggas att vi inte har tittat på åldersfördelningen eller könsfördelningen inom kommunerna och länen, vilket kan påverka andelen jobbonärer. En kommun med en stor andel personer som är mellan 65 och 66 år kommer troligtvis ha en större andel jobbonärer än en kommun med en stor andel över 70 år. I en liten kommun kan även en liten ökning i antal jobbonärer göra att andelen jobbonärer ökar relativt mycket.

Bilaga: Underlag till tabeller

Tabell 1: (K) innebär att siffran avser kvinnor, (M) innebär att siffran avser män, (S) innebär att siffran avser samtliga

Tabell 2: (K) innebär att siffran avser kvinnor, (M) innebär att siffran avser män, (S) innebär att siffran avser samtliga

Tabell 6: (pension) innebär att siffran avser pensionsutbetalning, (lön) innebär att siffran avser förvärvsinkomst

Tabell 7: (kr) innebär att siffran avser svenska kronor, (mdkr) innebär att siffran avser miljarder svenska kronor

Fotnoter
  1. Med ålder för grundskydd avses den ålder då garantipension, bostadstillägg, särskilt bostadstillägg, äldreförsörjningsstöd och inkomstpensionstillägg kan börja betalas ut. För personer födda 1957 eller tidigare är ålder för grundskydd 65 år. För personer födda 1958 och 1959 är ålder för grundskydd 66 år. Från och med 2026 ersätts detta med riktåldern, som då blir 67 år. Riktåldern antas höjas ytterligare i framtiden.  ↩
  2. Siffrorna om pensioneringsålder och utträde ur pensionsrättsintjänande samt förklaringarna till dessa är hämtade från Pensionsmyndighetens rapport Pensionsåldrar och arbetslivets längd. I pensionsrättsintjänande ingår de individer som har pensionsgrundande inkomster och/eller pensionsgrundande belopp (minst 42,3 procent av ett prisbasbelopp).  ↩
  3. Uppgifter om förvärvsinkomster finns bara på årsbasis. Vi kan därför inte veta om en person som har haft både en förvärvsinkomst och en pensionsinkomst under ett och samma år har haft dessa samtidigt eller om hen började ta ut pension efter att hen slutade jobba. Om en person har haft en pensionsinkomst året innan hen har en förvärvsinkomst och en pensionsinkomst är det stor sannolikhet att personen har haft en pensionsinkomst och en förvärvsinkomst samtidigt.  ↩
  4. Enligt rapporten Pensionsåldrar och arbetslivets längd. I pensionsrättsintjänande ingår de individer som har pensionsgrundande inkomster och/eller pensionsgrundande belopp. I lönearbete ingår de personer som har rena löneinkomster om minst två inkomstbasbelopp respektive år (sjukpenning och sjukersättning ingår inte). I pensionsrättsintjänande ingår de individer som har pensionsgrundande inkomster och/eller pensionsgrundande belopp (viss sjuk- och aktivitetsersättning ingår).  ↩
  5. Statistiska Centralbyråns rapport Arbetskraftsundersökningarna (AKU) 2024:1 - Tema: Äldres deltagande på arbetsmarknaden 2001–2023  ↩
  6. Anledningen till att gränsen är satt till 85 år är att Pensionsmyndigheten saknar fullständiga uppgifter om förvärvsinkomster för personer födda 1937 eller tidigare.  ↩