Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Medarbetare berättar

Hur är det att jobba hos oss? Några medarbetare på Pensionsmyndigheten berättar om vilka arbetsuppgifter de har och vad som är roligast med jobbet.  

Hannes, analytiker 

Hannes jobbar som analytiker på vår analysavdelning. Uppdraget är att utreda pensionssystemets effekter på individ och samhälle, i första hand genom att ta fram underlag och rapporter.

Vilka områden är det ni arbetar med?

– En stor del av arbetet handlar om att förvalta våra datalager och säkerställa att vi betalar ut rätt pension till Sveriges pensionärer varje månad. Vi tar också fram utredningar och rapporter. Senaste åren har vi till exempel studerat jämställda pensioner, hållbara fonder inom premiepensionen och undersökt behovet av en ny produkt för privat pensionssparande.  

Rollen som Hannes har innebär att titta närmare på frågor som blir underlag för att nå ut med ny kunskap i olika pensionsfrågor och till människor i olika livssituationer, inom det så kallade konsumentstärkande uppdraget.

Hur jobbar du för att kunskapen ska komma till nytta?

– Ju mer konkreta och tydliga vi kan vara i våra slutsatser och rekommendationer, desto enklare tror jag det blir att nå ut med budskap och information som pensionärer och pensionssparare kan agera på.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Alla mina otroligt kompetenta och trevliga kollegor. Klyschigt, men sant – jag har lärt mig väldigt mycket sedan jag kom hit. Jag uppskattar också variationen och förtroende jag får i mitt arbete.

Ina, pensionshandläggare

Ina började på Pensionsmyndigheten våren 2017. Hon glömmer aldrig känslan när hon kom in på kontoret i Visby den första dagen.

– Det var knäpptyst och alla satt och jobbade flitigt. Det var som att komma direkt från en amerikansk actionrulle rätt in i ett avsnitt av Sommar med Ernst. 

Tidigare har hon jobbat på flera andra myndigheter, bland annat Migrationsverket. Arbetet under flyktingkrisen 2015 minns hon som en galen men givande tid. Det gav erfarenheter hon alltid kommer ha med sig, men ledde också fram till att hon ville söka sig vidare. 

Hur är jobbet som pensionshandläggare?

– Roligt och utmanande! Jag har fått möjlighet att jobba i flera av myndighetens stora utvecklingsprojekt, trots att jag är rätt ny här. Att jag inte har den djupa kunskapen av förmånerna som Pensionsmyndigheten ansvarar för kan ibland vara ett hinder, men rollen gör det möjligt att lära längs vägen och jag ser också saker med nya ögon.

Innan Ina fick chansen att vara med i utvecklingsprojekt arbetade hon med handläggning av allmän pension.

– Jag utredde bland annat ansökningar som kom in från andra pensionsmyndigheter inom EU/EES. Ansökningarna gäller personer som någon gång har bott eller arbetat i Sverige.

Vad gör att du trivs?

–  Jag uppskattar verkligen ”mjukheten” här, gemenskapen och det roliga i vardagen. Trivs också när det händer en del och det kan man lugnt säga att det gör nu!

Tanja, kundservicehandläggare

Tanja är handläggare på kundservice och möter dagligen kunder som har frågor om pension.

– När kunder ringer in eller mejlar sina pensionsfrågor är det bland annat jag som svarar.

Vad är särskilt kul och utmanande med ditt jobb?

– Att ta emot så många olika frågor, inget ärende är det andra likt. Det kan handla om hur en beställning av en blankett går till, hur man gör en pensionsprognos, när orange kuvert skickas ut eller vilket datum kunden får sin pensionsutbetalning.

Nu testar handläggarna på kundservice att svara kunder i telefon en (större) del av dagen medan resten av tiden kan användas till annan typ av handläggning, som att handlägga bostadstillägg, behandlar fullmakter, svara på förfrågningar från andra länder och myndigheter med mera.

Tidigare kunde Tanja svara på telefon hela dagen. Det nya upplägget ger större variation i arbetet och är en nödvändig förändring – allt fler kunder gör sina ärenden på webben istället för att ringa. Då behöver också arbetssätten förändras, för att ge bra service. 

Vad är det kunderna oftast frågar om?

– Första delen av året brukar vi få många frågor kring orange kuvert och pensionsprognoser. Under sommaren kommer funderingar från dem som ska sluta jobba och ansöka om allmän pension. I slutet av året handlar ärendena mycket om utbetalningar.

Ahmad, frontendutvecklare

Ahmad jobbar med att utveckla gränssnittet på webbplatsen, det som kunden ser och interagerar med. I rollen har han stor användning av tidigare erfarenheter, att ha jobbat i olika typer av organisationer och med många olika webbplatser. Men drivkraften har alltid varit densamma.

– Jag har alltid velat leverera någonting som kommer till nytta. De tjänster vi utvecklar ska vara enkla att använda och förstå för alla.

Ahmad drivs av utmaningar, att sätta upp mål och hålla sig uppdaterad om ny teknik.

Vad är roligast med jobbet?

– Att jag kan göra livet enklare för människor, samtidigt som jag får lära mig nya saker!

Vad kännetecknar Pensionsmyndigheten?

– Friheten, att det finns stora möjligheter att göra vad man vill, eller du kan i vilket fall prova. Du kan också göra annat som inte direkt har med dina uppgifter att göra, som att jobba på en mässa eller följa med våra informatörer ut och träffa kunder.

Berätta, hur var det att svara på frågor om pensionen?

– Det var spännande, och värdefullt. Att få ut budskapet att tänka på pensionen nu, det är en jättesvår uppgift men viktig.