Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Pensionsmyndigheten i sociala medier

Vi finns i sociala medier för att ge dig som är intresserad av pensionsfrågor en möjlighet att få information, nyheter och tips om pension. Vi svarar på allmänna frågor och tar emot dina synpunkter, men vi hanterar inte personliga ärenden i sociala medier.

Pensionsmyndigheten på Instagram

På Instagram kan du följa med i vad som händer hos oss – både när vi är ute och pratar om hur pensionen fungerar och vad vi gör på myndigheten. Vi ger också konkreta tips om hur du kan ta hand om din pension. Följ oss på Instagram

Pensionsmyndigheten på LinkedIn

På Linkedin berättar vi om Pensionsmyndigheten som arbetsgivare och arbetsplats, ger en bild av hur det är att jobba hos oss och hur olika yrkesroller på myndigheten arbetar med vårt uppdrag. Följ oss på Linkedin

Pensionsmyndigheten på X

På X deltar vi i samhällsdebatten genom att sprida information om pensionssystemet och vår verksamhet via till exempel pressmeddelanden, rapporter, statistik och blogginlägg. Vi svarar också på frågor från pensionsaktörer  och pensionsintresserad allmänhet.
Följ oss på @pensionsmyndigheten

Pensionsmyndigheten på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du bland annat hitta filmer om hur pensionen fungerar, få korta pensionstips och få veta mer om hur det är att jobba hos ossFölj oss på YouTube

Den orange bloggen.

I Den orange bloggen kan du läsa aktuell konsumentinformation om pensioner och få tips och vägledning om vad du som pensionssparare och pensionär kan tänka på när det gäller din egen pension.

Blogginläggen skrivs av medarbetare på Pensionsmyndigheten med expertkunskap inom olika pensionsrelaterade områden och med olika roller i organisationen. Följ Den orange bloggen om pension 

Det här gäller i våra sociala kanaler

Vi svarar så snabbt vi kan på dina frågor och kommentarer under arbetstid på vardagar. Det är främst Facebook – Fråga om pension som vi hänvisar till för allmänna frågor om pension. Har du personliga frågor som rör ditt ärende hänvisar vi till kundservice som du kan kontakta via e-post eller telefon. Facebook - fråga om pension

Kontakta kundservice

Vi ber dig att hålla en god ton, använda ett städat språk och hålla inläggen relevanta för ämnet. Vi tar bort inlägg som är stötande, kränker enskildas personliga integritet eller på annat sätt bryter mot svensk lag eller sociala medier-kanalens regler. Vi tillåter inte heller reklaminlägg eller spam. Den som bryter mot reglerna kommer att få sitt inlägg borttaget, och vid upprepat beteende även blockeras från sidan och rapporteras till kanalen.

Tänk på att det som skrivs på våra sidor i sociala medier-kanaler kan bli allmän handling. Lämna aldrig ut privat information, som till exempel ditt eller andras personnummer. Inlägg som innehåller känsliga personuppgifter tas bort från sidan.

Om du väljer att i en sociala medier-kanal följa eller gilla Pensionsmyndighetens konto, eller skriver kommentarer på sidan eller under våra inlägg och annonser är det vi som behandlar dina personuppgifter genom att till exempel moderera kommentarer eller svara på dina frågor.

Vi analyserar och följer även upp hur många frågor och kommentarer som kommer in, vilka ämnen de rör samt svarsfrekvens, svarstid och sentiment. Det gör vi för att kunna förbättra och utveckla vår användning av tjänsten.

Du kan när som helst välja att sluta följa oss samt själv radera dina kommentarer och inlägg på vår sida. De inlägg som vi gör i sociala medier och som du och andra gör i dialog med oss räknas som en allmän handling.

Vi behandlar också personuppgifter i form av skärmdumpar av kommentarer eller inlägg som vi tagit bort från vår sida. Det är exempelvis inlägg som bryter mot svensk lag eller sociala medier-kanalens och vår sidas regler. Ett annat tillfälle då vi tar bort inlägg är om det innehåller känsliga personuppgifter. Inlägg och svar på sociala medier och de skärmdumpar som sparas hos Pensionsmyndigheten gallras tidigast efter tre år.

I Pensionsmyndighetens uppdrag ingår att ge information och svara på allmänhetens frågor om pension. När vi använder sociala medier för att uppfylla detta uppdrag är grunden för vår personuppgiftsbehandling ett allmänt intresse. Mer om personuppgifter, hur vi behandlar dem och vilka rättigheter du har