Logga in på Mina sidor
Vill du använda mobilt BankID väljer du BankID.
För att kunna logga in och utföra vissa e-tjänster på Mina sidor behöver du en e-legitimation i form av mobilt BankID, BankId, Freja eID+ eller utländskt e-legitimation (Foreign eID).
Åtkomst nekad när du loggar in
Om du får felmeddelandet Åtkomst nekad när du försöker logga in, försök logga in igen. Vi arbetar på att lösa problemet.
Du som använder en dator och väljer att logga in med ”Mobilt BankID på en annan enhet”, behöver verifiera dig med QR-kod som du läser av med din mobiltelefon. Du behöver inte fylla i ditt personnummer.
Det är en del av vårt arbete med ökad säkerhet kring inloggning. Alltfler banker och företag har infört QR-kod.
Du följer instruktionerna som finns i anslutning till inloggningen:
- öppna din BankID-app
- klicka på QR-ikonen i appen
- skanna av QR-koden på skärmen.
Du som använder hjälpmedel, som exempelvis skärmläsare, får ytterligare instruktioner upplästa som ska kunna hjälpa dig vidare att logga in.
Om du saknar e-legitimation kan du kontakta oss på kundservice eller besöka ett servicekontor för ytterligare hjälp, till exempel få en blankett för vissa av våra tjänster.
- Du bör inte logga in med din e-legitimation när någon du inte känner eller litar på uppmanar dig till det.
- Blir du uppringd eller får sms av någon som uppger sig för att ringa från eller på uppdrag från Pensionsmyndigheten ska du inte lämna ut dina uppgifter som personlig kod till mobilt BankID och bankdosa.
- Det kan hända att Pensionsmyndigheten ringer upp pensionärer eller pensionssparare för att ställa frågor eller följa upp något. Vi kommer aldrig ringa dig för att tipsa om fonder eller för att ge dig placeringsråd för dina pensionspengar.