Driftmeddelande och störningar | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Driftmeddelande och störningar

Här hittar du information om planerade eller tillfälliga avbrott kring våra e-tjänster och funktioner på webbplatsen till exempel inloggning till Mina sidor, pensionsprognos och fondbyte. 

  • Många som ringer oss

    Det är många som vill ha kontakt med oss på kundservice och vi har för tillfället långa väntetider. Kötiderna per telefon är just nu mellan 20-60 minuter.

    Om du har BankID eller mobilt BankID kan du använda våra e-tjänster för att bland annat ansöka om pension och bostadstillägg, ändra skatteavdrag och anmäla ändrade uppgifter. 

    Logga in på Mina sidor

    Våra e-tjänster

  • Systemunderhåll natten 19-20 januari

    Under natten 19 januari från 22.00 till 20 januari cirka 8.00 har vi systemunderhåll. Det innebär att du under den tiden inte kan logga in på Mina sidor eller använda våra webbtjänster som ansöka om pension med mera. Vi beklagar detta.

  • Tar längre tid med fondbyte för närvarande

    Under slutet av året tar det längre tid med fondbyten. Detta beror på att vi håller på att fördela nya premiepensionsrätter till sparare. Det är mer pengar än vanligt som det ska handlas för, vilket kan innebära att det tar längre tid för dig att göra ett fondbyte. Fondbyten läggs alltid i en kö och nu är kön längre i slutet av året än vanligt. Därför avviker det från normala 2-3 handelsdagar. Vi beklagar detta.

  • Appen Byta fonder är omgjord

    Appen Byta fonder som finns för mobiltelefon och surfplattor har gjorts om. Anledningen till det är att vi idag har heltäckande e-tjänster på webben för dig som ska byta fonder och vill söka och jämföra fonder oavsett om det är via mobil, surfplatta och dator.

    Från appen Byta fonder kommer du direkt till våra tjänster på webbplatsen för att byta fonder. Du kan även komma åt e-tjänsterna direkt genom att logga in på Mina sidor eller gå in på pensionsmyndigheten.se. 

    Logga in på Mina sidor

     

  • Personlig kod försvinner som inloggning juni 2017

    Pensionsmyndigheten har beslutat att ta bort möjligheten att logga in med personlig kod på Mina sidor från den 8 juni 2017. Orsaken till att vi tar bort personlig kod är att ytterligare höja säkerheten och skydda integriteten för de som loggar in och använder våra e-tjänster.

    Från och med 8 juni kan du bara logga in med e-legitimation (BankID). Om du saknar e-legitimation, är utlandsbosatt, är god man/förvaltare eller har frågor kan du kontakta oss på Kundservice.

    Kontakta oss på Kundservice

    Din personliga kod som du fått med ditt orange kuvert eller på annat sätt fungerar tillsvidare som identifieringsmetod i kundservice och självbetjäningstjänsten i talsvar via telefon 0771- 776 776. 

    Personal code will no longer be an option

    The Swedish Pension Agency has decided to remove the possibility to sign in with Personal Code on My Pages (Mina sidor) from June 8, 2017. This is to enhance the security and to protect the integrity of those who log in and use our e-services.

    From June 8, you can only sign in with e-ID (BankID). If you do not have an e-ID, or if you are living outside of Sweden, or if you are a legal guardian/trustee or if you have questions, please contact us at Customer Service.

    Contact us at Customer Service