Digital brevlåda | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Digital brevlåda

Vill du slippa pappersutskick från oss och andra myndigheter kan du samla all post i en säker digital brevlåda. Tjänsten är gratis, miljövänlig och enkel att skaffa. Det enda du behöver är en e-legitimation. 

Så här fungerar en säker digital brevlåda

  • Du får din post digitalt istället för på papper. 
  • En digital brevlåda är säkrare än papperspost och e-post eftersom du loggar in med e-legitimation, till exempel med BankID. 
  • Från Pensionsmyndigheten kan du exempelvis få Orange kuvert, värdebesked och utbetalningsbesked.
  • Tjänsten digital brevlåda förvaltas av Skatteverket och är en myndighetsgemensam tjänst för säker digital post. 
  • Oavsett vilken av brevlådorna du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från företag. Skaffa den brevlåda du gillar bäst. 

Du får inte spam eller reklam i din digitala brevlåda, bara myndighetspost och fakturor från företag.

Skaffa digital brevlåda

När du valt en av de digitala brevlådorna kan du klicka i vilka myndigheter som du vill ha digital post från. 

Ångrar du dig kan du enkelt avsluta tjänsten och få din post på papper igen. Det gör du i den digitala brevlåda du valt att använda. 

Det finns fyra olika digitala brevlådor som du kan välja mellan

Frågor och svar om digital brevlåda hos Mina meddelanden

Om du redan har en digital brevlåda

Om du redan använder dig av en säker digital brevlåda och har markerat att du vill ha post från Pensionsmyndigheten, så kommer du att få avisering om ditt orange kuvert och andra utskick från oss till din digitala brevlåda.

Saknar du e-legitimation eller bor utomlands?

För att kunna ansluta till digital brevlåda måste du vara myndig och fyllt 18 år, ha svenskt personnummer samt en e-legitimation. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.
 

Internetkund hos bank med e-legitimation och Mobilt bankID

Du som är internetkund hos en bank laddar ner en e-legitimation genom att logga in dig på bankens webbplats och följa de instruktioner som du får där. En variant av e-legitimation är BankID som flera banker står bakom.

Information om e-legitimation hos BankID e-legitimation

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du:

  • ladda ner appen Mobilt BankID som finns tillgänglig på Appstore och Google play.
  • logga in på din internetbank och  hämta en kod för att komma igång med Mobilt BankID.

Banker som stödjer Mobilt BankID

Om du bor i utlandet, men har svenskt personnummer och ett konto i en svensk bank, kan du hos många banker logga in på din internetbank och beställa eller ladda ned en e-legitimation. Vänd dig alltid direkt till utfärdare av e-legitimation för att få veta exakt vilka regler som gäller.