Väntetider för handläggning av ansökningar och telefon hos Pensionsmyndigheten | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Väntetider för handläggning och kontakt

Många ringer och mejlar till oss. Det innebär att det tar längre tid än vanligt innan vi svarar, på telefon 20-60 minuter och på mejlen två arbetsdagar. Vi gör vad vi kan för att svara så fort som möjligt.

Genom att använda våra e-tjänster kan du själv göra många ärenden, till exempel ändra skatteavdrag, ansöka om pension eller följa dina ärenden. Du behöver en e-legitimation för att kunna använda vissa tjänster.

Alla våra e-tjänster

Du kan ställa generella frågor om pension på vår Facebooksida när du har frågor som inte kräver att du lämnar ut personuppgifter.

Fråga om pension, Facebook

Frågor om bostadstillägg

Vi får många frågor om bostadstillägg eftersom vi har långa handläggningstider. I dagsläget kan det ta allt från några veckor till sex månader innan du får ditt beslut och eventuell utbetalning. I vissa ärenden kan det ta ännu längre tid.

  • Flera faktorer påverkar handläggningstiden: datumet när du lämnar in din ansökan, från vilken månad du söker och hur komplett din ansökan är. 
  • Det är viktigt att veta att du inte går miste om några pengar – du får en retroaktiv utbetalning från den månad du beviljas bostadstillägg. 
  • Vi arbetar för att förkorta handläggningstiderna.

Om du ännu inte har ansökt om bostadstillägg

Gör en preliminär beräkning innan du ansöker för att se om du kan ha rätt till bostadstillägg. Du ansöker sedan enklast på webben.

Räkna och se om du kan ha rätt till bostadstillägg 

Ansök om bostadstillägg

Frågor och svar om bostadstillägg