Gå direkt till textinnehållet

Ansök om allmän pension

Det går bra att ansöka om allmän pension direkt på webben med din e-legitimation eller via blankett. Du kan tidigast börja ta ut din pension från det att du fyllt 61 år.

Ansök om allmän pension på webben

För att ansöka om allmän pension på webben behöver du 

  • Ha fyllt 60 år
  • Vara folkbokförd i Sverige
  • En e-legitimation

Du behöver inte fylla i hela ansökan på en gång. Sparar du det du fyllt i kan du inom en månad logga in igen och återuppta din ansökan där du var.

Ansök om svensk allmän pension när du bor i ett annant land

Mer information under Mina sidor hur du skaffar e-legitimation

Kan du inte ansöka om din pension på webben kan du ansöka via blankett.

Om du vill ta ut din tjänstepension ska du vända dig till respektive tjänstepensionsbolag.

Mer om tjänstepension från arbetsgivaren

Ansök om svensk pension när du bor i ett annat land

Innan du ansöker - tänk på det här

  • Vi vill ha din ansökan två månader innan du vill ta ut din pension. Det innebär som exempel att om du vill ha ut din pension från oktober skickar du in din ansökan i augusti. Du kan inte ansöka om pension retroaktivt. Du har endast rätt till pension från den månad din ansökan kommer in till pensionsmyndigheten. Exempel: kommer din ansökan in i september kan du inte få pension redan från augusti månad.
  • Om du har arbetat utanför Sverige behöver du ange under vilka perioder, vilket land och eventuella försäkringsnummer i respektive land du varit i.
  • Det är viktigt att svara på samtliga frågor i ansökan. Annars måste vi be om en komplettering vilket kan försena handläggningen.

Fler saker du kan behöva tänka på