Ansök om allmän pension | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Ansök om allmän pension

Enklast ansöker du om pension direkt via webben genom att logga in med e-legitimation. Du kan som tidigast börja ta ut din pension från det att du fyllt 61 år. Här finns också information om vad som är bra att tänka på innan du ansöker. 

För att göra en ansökan om allmän pension behöver du ha fyllt 60 år, vara folkbokförd i Sverige och ha en e-legitimation för att logga in. Om du inte har e-legitimation eller vill ha stöd och hjälp med ansökan så kan du kontakta kundservice. 

Ansök om allmän pension på webben

Du behöver inte fylla i hela ansökan på en gång. Sparar du det du fyllt i kan du inom en månad logga in i igen och återuppta din ansökan där du var.

Ta ut tjänstepension

Om du vill ta ut din tjänstepension ska du vända dig till respektive tjänstepensionsbolag.

Mer om tjänstepension från arbetsgivaren

Har du frågor om hur man ansöker om allmän pension?

Vanliga frågor om att ansöka om allmän pension