Generellt kan sägas att vi behandlar personuppgifter för flera olika ändamål och i flera olika delar av vår verksamhet. Det behöver vi göra för att kunna fullgöra vårt uppdrag att informera, administrera och betala ut våra förmåner. Vi behöver även behandla personuppgifter i vår administrativa verksamhet och i vår roll som myndighet.
Särskilt om offentlighetsprincipen
Meddelanden som skickas till och från Pensionsmyndigheten blir som huvudregel allmänna handlingar som registreras. Allmänna handlingar kan lämnas ut efter begäran om uppgifterna inte omfattas av sekretess.
Denna behandling av personuppgifter som sker för att uppfylla kraven i offentlighets- och sekretesslagstiftningen, arkivlagstiftningen och förvaltningslagen har stöd i den rättliga grunden allmänt intresse i GDPR.
När vi administrerar och betalar ut pension
Pensionsmyndighetens uppdrag är att administrera och betala ut pension. Dina personuppgifter behandlas för att vi ska kunna handlägga förmånsärenden. Vi behandlar också personuppgifter för att kunna följa upp att rätt uppgifter ligger till grund för de utbetalningar som vi gör till dig. För att hantera din begäran om omprövning och överklagan behandlar dina personuppgifter.
Om vi misstänker att något har blivit fel behöver vi behandla dina personuppgifter som ett led i vår utredning om återkrav eller andra åtgärder såsom exempelvis polisanmälan.
Personuppgifterna används även för att följa upp vår handläggning och för att utveckla verksamheten så att den ständigt ska vara så rättssäker, effektiv och enkel som möjligt. Även i syfte att testa våra informationssystem och följa upp att medarbetare inte missbrukar sina behörigheter kan dina personuppgifter komma att hanteras.
Behandlingarna har stöd i den rättsliga grunden allmän intresse och/eller myndighetsutövning i GDPR.
Vi går genom vad som gäller för respektive förmån eller verksamhetsområde avseende behandling av dina personuppgifter.
När du tjänar in till din allmänna pension
När du tjänar in till premiepensionen
När du tar ut din allmänna pension
När du har pension från annat land
När du ansöker om bostadstillägg eller äldreförsörjningsstöd
När en anhörig avlider eller när du ansöker om efterlevandepension eller efterlevandestöd efter en anhörig samt när ersättning söks vid arbetsrelaterat dödsfall
När vi genomför kontroller
När vi hanterar ärenden om omprövning och överklagan
När vi hanterar ärenden om återkrav
När du kontaktar vår kundservice
När du chattar med vår digitala chattbott Penni
När du kontaktar oss i sociala medier
När du deltar vid informations- och utbildningsträffar gällande pensionssystemet
När dina personuppgifter ingår i vår statistikverksamhet
När du prenumererar på våra pressmeddelanden
När du söker arbete hos oss
När du samverkar med oss
När du och ditt företag, organisation eller myndighet deltar i en upphandling
När du fakturerar oss eller vi fakturerar dig
När du representerar ett fondbolag som ingår i vårt fondtorg
De som kan ta del av dina personuppgifter
Medarbetare hos oss
Andra myndigheter och aktörer
Personuppgiftsbiträden
Offentlighetsprincipen och skyldigheten att efter begäran lämna ut allmänna handlingar
Så här behandlas dina personuppgifter när du loggar in på Mina sidor
När du besöker webbplatsen pensionsmyndigheten.se
Så här länge sparas dina personuppgifter
De personuppgifter som Pensionsmyndigheten behandlar ingår ofta i allmänna handlingar. Utgångspunkten är att myndigheter ska bevara allmänna handlingar men det finns vissa möjligheter för myndigheter att gallra, det vill säga radera, allmänna handlingar. Hur länge uppgifterna ska bevaras avgörs därför från fall till fall.
Pensionsmyndigheten ska normalt radera uppgifter om pensionärer och pensionssparare när de inte längre är nödvändiga för vårt uppdrag.
Dina rättigheter som registrerad
Du som får dina personuppgifter behandlade har flera rättigheter.
När Pensionsmyndigheten behandlar dina personuppgifter kan du:
- begära tillgång till dina personuppgifter, ett så kallat registerutdrag.
- begära rättelse om du anser att uppgifterna är felaktiga eller missvisande.
- begära begränsning, radering eller invända mot behandlingen.
- begära flytt av personuppgifter, så kallat dataportabilitet. För att den rättigheten ska få nyttjas krävs att uppgifterna behandlas med samtycke eller på grund av ett avtal.
- begära återkallelse av ett tidigare lämnat samtycke.
Så här nyttjar du någon av dina rättigheter
Kontakta Pensionsmyndighetens dataskyddsombud
Pensionsmyndigheten har ett dataskyddsombud, vars uppgift är att bland annat vara kontaktpunkt gentemot dig som är registrerad. Därför kan du alltid kontakta dataskyddsombudet med frågor och synpunkter om myndighetens behandling av personuppgifter. Dataskyddsombudet når du via e-post, vanlig post eller genom att ringa.
- E-post: dataskyddsombud@pensionsmyndigheten.se
- Pensionsmyndigheten
Box 38190
100 64 Stockholm (märk kuvertet till dataskyddsombudet) - Du kan även nå dataskyddsombudet via växeln, 0771-771 771
Rätten att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten
Du har som registrerad även rätt att lämna ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, om du har synpunkter och är missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter.
Mer om dina rättigheter hos Integritetsskyddsmyndigheten