Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Kontakta oss

Du kan kontakta oss om du har frågor om din pension. 

Skicka e-post

Du kan skicka e-post via ett formulär till oss med frågor eller synpunkter.

Skicka e-post till oss

Svarstid via e-post

Svarstiden via e-post är just nu upp till 3 arbetsdagar.

Ring för självbetjäning

Öppet dygnet runt. Samtalet kostar som ett vanligt lokalsamtal.

0771-776 776

Få information om din nästa utbetalning

Via självbetjäning kan du

  • få information om din nästa utbetalning
  • beställa blanketter och informationsmaterial.

Fråga oss om pension på Facebook

Ställ dina frågor om pension till oss på Facebook. Vi svarar så snart som möjligt under kontorstid. Facebook – fråga oss om pension

Informationsmöten om pension

Vi har informationsmöten för dig som planerar att börja ta ut pension, har långt kvar till pension, är egen företagare eller redan tar ut pension.Anmäl dig till ett informationsmöte

Digital brevlåda

Vill du slippa pappersutskick från oss och andra myndigheter kan du samla all post i en säker digital brevlåda. Det enda du behöver är en e-legitimation. Så här fungerar en säker digital brevlåda

Penni chattbot

Penni är en digital chattbot som kan hjälpa dig att få svar på generella frågor om pension. Penni är tillgänglig dygnet runt på vår webbplats.

När du ställer din fråga till Penni är det viktigt att du skriver din text som en fråga eller att det tydligt framgår vad du vill ha hjälp med. Under svaren finns det ofta knappar med länkar att trycka på som underlättar att hitta rätt.

Ställ din fråga till Penni

Besök ett servicekontor

Du kan besöka ett servicekontor i Sverige för mer information om din pension eller få hjälp med frågor om din pension. Besök närmaste servicekontor

Tipsa om felaktiga utbetalningar eller bidragsfusk

Du kan tipsa oss om du har en misstanke om att en person felaktigt får ersättning från Pensionsmyndigheten. 

Tipsa om eventuella misstankar

Visselblåsare

Du som jobbar, eller har jobbat, på Pensionsmyndigheten kan rapportera vissa typer av missförhållanden som du upplevt i verksamheten. Här beskrivs det skydd som finns och hur du gör för att visselblåsa.

Visselblåsning – rapportera om missförhållanden

Teckenspråkstolkning

Hos oss kan du få hjälp av en teckenspråkstolk. Kontakta kundservice genom att ringa 0771-776 776 eller skicka e-post.

Skicka brev via vanlig post

Skicka dina frågor via vanlig post till oss. Just nu är det många som kontaktar oss vilket gör att vi har långa svarstider.

För privatpersoner

Pensionsmyndigheten
839 77 Östersund

Du som bor i utlandet skriver "Sweden" längst ned.

Ska du skicka brev till en enskild handläggare? Fyll i handläggarens namn på andra raden:

Pensionsmyndigheten
[Handläggarens namn]
839 77 Östersund

Tänk på att du som privatperson inte kan skicka rekommenderat brev till oss.

För myndigheter och samarbetspartners 

Pensionsmyndigheten
Box 38190 
100 64 Stockholm

Ska du skicka rekommenderat brev? Fyll i handläggarens namn eller yrkesroll på första raden:

[Handläggarens namn]
Pensionsmyndigheten
Box 38190 
100 64 Stockholm

För utländska myndigheter, ambassader och konsulat

Pensionsmyndigheten
Box 855
SE- 971 26 Luleå
Sweden

Information in other languages

For information in English, please call us on 0771-776 776.

Our opening hours are Monday to Friday 8 am to 16 pm.

Arabic: +46 771-776 804

(1pm-3pm Wednesday)

Serbian, Croatian, Bosnian: +46 771-776 803

(10am - 12 noon Wednesday)

Finnish: +46 771-776 802

(1pm-3pm Thursday)

Spanish: +46 771-776 805

(10am-12 noon Thursday)

If you are calling from Sweden, rates are the equivalent of a local call. Our phone hours are based on Swedish time, UTC/GMT + 1 hour. Different opening hours during holidays
For interpreter services in other languages, please contact customer service by e-mail or on telephone number: 
0771-776 776
.

Arabiska: 0771-776 804

(onsdagar 13-15)

Finska: 0771-776 802

(torsdagar 13-15)

Serbiska, kroatiska, bosniska: 0771-776 803

(onsdagar 10-12)

Spanska: 0771-776 805

(torsdagar 10-12)

Samtalet kostar som ett vanligt lokalsamtal om du ringer från Sverige. Telefontiderna gäller svensk tid, UTC/GMT +1 timme. Avvikande öppettider och helgdagar

För tolkservice på andra språk, kontakta kundservice via e-post eller telefonnummer: 0771-776 776

Kontorsväxel till myndigheten

Kontorsväxel: 0771-771 771

Via kontorsväxeln kan vi inte svara på frågor om personliga uppgifter, om ett ärende eller hjälpa dig vidare. Logga in på Mina sidor eller kontakta oss på kundservice 0771-776 776.

Faxnummer

Kundservice faxnummer: +46 498 20 57 35

Kontakt för leverantörer

Förfrågningar och information om fakturor för leverantörer:0771-456 000 

Från och med den 1 april 2019 är det obligatoriskt att skicka e-faktura till statliga myndigheter.

Om du har frågor om att skicka e-fakturor till Pensionsmyndigheten, kontakta oss på:redovisning@pensionsmyndigheten.se

Hos Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) kan du läsa mer om obligatorisk e-faktura till statliga myndigheter. Myndigheten för digital förvaltning

Besöksadress för leverantörer

Hornsgatan 168, Stockholm.

Kontakt för våra partners

Pensionsmyndighetens partner är kommuner, myndigheter, försäkringsbolag, försäkringsmäklare, företag och andra. 

Frågor om enskild kund: 0771 -18 11 16

E-post för att bifoga dokument: kundservice@pensionsmyndigheten.se

E-post för att skicka en fullmakt: fullmakt@pensionsmyndigheten.se

E-post för myndigheter, fondbolag och andra organisationer:registrator@pensionsmyndigheten.se

Fullmakt elektroniskt

Företag och organisationer som har fullmakt från sina kunder kan skicka information elektroniskt genom tjänsten LEFI på Försäkringskassan. Logga in LEFI

Besöksadress för partners

Hornsgatan 168, Stockholm.

Hitta allmänna handlingar

I Pensionsmyndighetens diarium kan du hitta uppgifter om ärenden och allmänna handlingar. Sök i diariet