Våra pensionshandläggare är experter på de förmåner som Pensionsmyndigheten ansvarar för, till exempel allmän pension och bostadstillägg. Pensionshandläggaren är den som jobbar närmast de vi finns till för - alla pensionssparare och pensionärer.
Vanliga arbetsuppgifter är att svara på frågor i telefon och på e-post, samt att handlägga, utreda och fatta beslut i olika ärenden. Pensionshandläggaren ser till att göra en rättssäker och saklig bedömning och att ge ett proffsigt och vänligt bemötande.
Totalt på myndigheten är vi cirka 900 pensionshandläggare som arbetar på våra kontor i Halmstad, Växjö, Luleå, Karlstad, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.
Ett jobb för dig?
För att göra ett bra jobb i rollen behöver man kunna arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Arbetsuppgifterna kräver att man är noggrann, strukturerad, analytisk och att man tar ett stort ansvar i sitt eget arbete.
Bland våra lediga jobb ser du vilka tjänster vi rekryterar till just nu. Ett tips är att prenumerera för att inte missa ett drömjobb!
Följ oss på Linkedin
Håll dig uppdaterad om vad som händer hos oss! Pensionsmyndigheten på Linkedin
Vi ser lösningar tillsammans
Vi, liksom omvärlden, är i ständig förändring. När vi utvecklar vår verksamhet och våra arbetssätt har våra medarbetare stor möjlighet att både lära nytt och att vara med och påverka. Vi uppmuntrar nytänkande och egna initiativ.
Vi har en positiv kultur där det är lätt att trivas. Vi tror på varandras förmåga och har tillit till varandras kompetenser. Vi hjälper varandra och har roligt tillsammans!
Rätt ersättning i rätt tid
Utbetalningar är en central del av myndighetens uppdrag. Våra pensionshandläggare säkerställer att rätt bedömningar görs utifrån de regelverk och processer som gäller för den aktuella pensionsförmånen.
På så sätt är myndighetsutövningen central i arbetet; i handläggning, utredningar och beslut. Pensionshandläggaren är också den som har kundkontakter och svarar på frågor om pension.
Arbete mot brott
Ett annat viktigt uppdrag är att arbeta mot bidragsfusk och andra felaktiga utbetalningar från välfärdssystemet. Det innebär både förebyggande arbete och kontroller vid misstanke om brott.
Samverkan mellan myndigheter är en förutsättning för att kunna minska och förhindra brott. Därför har vi ett nära samarbete med bland annat Försäkringskassan, Skatteverket, Migrationsverket och Polisen.
Att jobba som pensionshandläggare är alltså ett jobb där du kan göra skillnad, på riktigt.
Möjligheter att utvecklas
Vill du också utvecklas på jobbet? Som pensionshandläggare hos oss kan du lära nytt och vara med och påverka. I filmen berättar Sebastian och Karin om sina erfarenheter.
Visste du att
- Vi varje år svarar på 542 000 samtal och 158 000 e-post från pensionärer och pensionssparare.
- Vi svarar även på frågor i sociala medier och arbetar även uppsökande och svarar på frågor om pension i andra kanaler än våra egna.
- Vår kontrollverksamhet har lyckats minskat felaktiga utbetalningar till ett värde av cirka 50 miljoner kronor (2020).
- 90 procent har förtroende för sin närmaste chef och 84 procent upplever en bra balans mellan arbete och privatliv*
* Siffrorna är hämtade från medarbetarundersökningen 2023.