Digital brevlåda | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Digital brevlåda

Vill du slippa pappersutskick från oss och andra myndigheter kan du samla all post i en säker digital brevlåda. Tjänsten är gratis och enkel att skaffa. Det enda du behöver är en e-legitimation. 

Så här fungerar en säker digital brevlåda

För dig som föredrar att få din post digitalt istället för på papper så finns möjligheten att ansluta sig till en digital brevlåda. En digital brevlåda är säkrare än papperspost och e-post eftersom du loggar in med e-legitimation, till exempel med ditt BankID. 

Det är tjänsten Mina meddelanden som erbjuder tre olika digitala brevlådor. Alla tre levererar myndighetspost, medan endast två levererar även post från anslutna företag. Från Pensionsmyndigheten kan du exempelvis få Orange kuvert, värdebesked och utbetalningsbesked.

Slå på eller av utskick

När du valt en av de digitala brevlådorna kan du enkelt klicka i vilka myndigheter som du vill ha digital post från. 

Ångrar du dig kan du enkelt avsluta tjänsten och få din post på papper igen. Det gör du i den digitala brevlåda du valt att använda (Kivra, Digimail eller Min myndighetspost).

Det finns fyra olika digitala brevlådor som du kan välja mellan:

Mer om digital brevlåda hos Mina meddelanden
Frågor och svar om Mina meddelanden

Om du redan har en digital brevlåda

Om du redan använder dig av en säker digital brevlåda och har markerat att du vill ha post från Pensionsmyndigheten, så kommer du att få avisering om ditt orange kuvert och andra utskick från oss till din digitala brevlåda.

Dessa utskick kan du få från oss

  • orange kuvert - Frågor och svar om orange kuvert
  • utbetalningsbesked
  • fondbekräftelsebrev
  • kontobesked för fond
  • fondinnehav för premiepension
  • fondhändelsebrev
  • tillgodohavande premiepension
  • transaktionsbesked för fond
  • transaktionsbesked, övergång
  • transaktionsbesked för traditionell försäkring
  • årligt värdebesked för fond
  • årligt värdebesked för övergång
  • årligt värdebesked för traditionell försäkring 

Saknar du e-legitimation eller bor utomlands?

För att kunna ansluta till digital brevlåda måste du vara myndig och fyllt 18 år, ha svenskt personnummer samt en e-legitimation. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.
 

Internetkund hos bank med e-legitimation och Mobilt bankID

Du som är internetkund hos en bank laddar ner en e-legitimation genom att logga in dig på bankens webbplats och följa de instruktioner som du får där. En variant av e-legitimation är BankID som flera banker står bakom.

Information om e-legitimation hos BankID e-legitimation

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du:

  • ladda ner appen Mobilt BankID som finns tillgänglig på Appstore och Google play.
  • logga in på din internetbank och  hämta en kod för att komma igång med Mobilt BankID.

Banker som stödjer Mobilt BankID i dagsläget

Om du bor i utlandet, men har svenskt personnummer och ett konto i en svensk bank, kan du hos många banker logga in på din internetbank och beställa eller ladda ned en e-legitimation. Vänd dig alltid direkt till utfärdare av e-legitimation för att få veta exakt vilka regler som gäller.