Vi behandlar personuppgifter för flera olika ändamål och i olika delar av vår verksamhet. Det behöver vi göra för att kunna fullgöra vårt uppdrag att informera, administrera och betala ut våra förmåner. Vi behöver också behandla personuppgifter i vår administrativa verksamhet och i vår roll som myndighet.
För att ha rätt att behandla personuppgifter måste Pensionsmyndigheten ha en laglig rätt att göra det: en rättslig grund. Vilka rättsliga grunder som finns framgår av EU:s dataskyddsförordning GDPR.
Särskilt om offentlighetsprincipen
Handlingar som skickas till och från Pensionsmyndigheten blir som huvudregel allmänna handlingar. Handlingarna kan lämnas ut om någon begär det. Rätten att ta del av handlingar eller uppgifter gäller inte för uppgifter som omfattas av sekretess.
Vi behandlar personuppgifter enligt de krav som finns i tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagstiftningen, arkivlagstiftningen och förvaltningslagen.
Dina rättigheter som registrerad
Du som får dina personuppgifter behandlade av oss har flera rättigheter.
Tillgång till dina personuppgifter
Du kan begära att få tillgång till dina personuppgifter och få de sammanställda i ett registerutdrag. Då får du information om vilka personuppgifter som finns om dig och hur vi behandlar dem.
Rättelse av dina personuppgifter
Du kan begära rättelse om du anser att uppgifterna om dig är felaktiga eller missvisande. Vi ansvarar för att de personuppgifter vi behandlar om dig är riktiga och uppdaterade. Om du upptäcker att en personuppgift om dig är felaktig har du rätt att få den rättad utan att det tar onödigt lång tid. Om vi registrerat en felaktig personuppgift har du rätt att komplettera den med relevant fakta
Radering av dina personuppgifter
Under vissa förutsättningar kan du få dina personuppgifter raderade. Det gäller till exempel om personuppgifterna inte längre är nödvändiga för sitt syfte eller om vi har behandlat personuppgifterna på ett olagligt sätt.
Rätten att få dina personuppgifter raderade är begränsad inom vår verksamhet.
Pensionsmyndigheten behandlar bara personuppgifter om dig
- när det är nödvändigt för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
- som ett led i vår myndighetsutövning.
- när vi behöver arkivera ärenden.
Här går vårt behov av att behandla dina personuppgifter före din rätt att radera dina personuppgifter.
Begränsad behandling av dina personuppgifter
Du har i vissa fall rätt att kräva att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter. En begränsning innebär att vi kan markera personuppgifter så att de i framtiden bara får behandlas för vissa avgränsade syften.
Du får begära att vi använder dina personuppgifter i begränsad omfattning när du anser att uppgifterna är felaktiga och begär en rättelse. När du gör det kan du samtidigt begära att behandlingen av personuppgifterna blir begränsad under tiden som vi utreder om dina personuppgifter är korrekta eller inte.
Rätten att begära en begräsning skiljer sig från rätten att bli raderad, eftersom det inte handlar om att radera uppgifter, utan istället om att begränsa användningen av dem.
När begränsningen upphör ska vi informera dig om det.
Flytt av dina personuppgifter
Du kan begära flytt av personuppgifter, så kallat dataportabilitet.
Du har rätt att flytta personuppgifter från en personuppgiftsansvarig till en annan. Det gäller behandlingar av personuppgifter som du själv har lämnat till oss och som vi behandlar med stöd av de rättsliga grunderna samtycke eller avtal och om behandlingen sker automatiserat. Om det är tekniskt möjligt har du rätt att få uppgifterna överförda direkt.
Rätten att flytta dina personuppgifter inom vår verksamhet är begränsad eftersom vi i de allra flesta fall behandlar uppgifter med stöd av andra rättsliga grunder än samtycke och avtal.
Invändning mot behandling av dina personuppgifter
Du kan invända mot behandlingen av dina personuppgifter i vissa fall. Rätten att göra invändningar är begränsad.
Återkallelse av samtycke
Du kan begära återkallelse av ett tidigare lämnat samtycke. Behandlingen upphör då men redan registrerade uppgifter raderar vi inte.
Du har också rätt att kontakta Pensionsmyndighetens dataskyddsombud eller lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Kontakta dataskyddsombud eller Integritetsskyddsmyndigheten
När vi administrerar och betalar ut pension
Ett av Pensionsmyndighetens uppdrag är att administrera den allmänna pensionen. I det ingår även att betala ut den. Vi behandlar dina personuppgifter för att vi ska kunna handlägga våra ärenden och betala ut rätt pension. Vi behandlar också personuppgifter för att kunna följa upp att rätt uppgifter ligger till grund för de utbetalningar som vi gör till dig.
Om vi misstänker att något har blivit fel behöver vi behandla dina personuppgifter som ett led i vår utredning om vad som har hänt och om vi kommer att behöva begära att få pengarna tillbaka från dig. Vi behöver också behandla dina personuppgifter om vi till exempel behöver göra en polisanmälan.
Personuppgifterna används även för att internt följa upp vår handläggning och för att utveckla verksamheten så att vi alltid arbetar rättssäkert, effektivt och med god service. Pensionsmyndigheten kan också komma att behandla dina personuppgifter när vi testar våra informationssystem och följer upp att medarbetare inte missbrukat sina behörigheter.
Behandlingarna i dessa avseenden har stöd i den rättsliga grunden allmänt intresse eller myndighetsutövning i GDPR.
Här följer mer information om vad som gäller för Pensionsmyndighetens behandling av dina personuppgifter i våra respektive förmåner eller verksamhetsområden.
De som kan ta del av dina personuppgifter
Så länge sparas dina personuppgifter
De personuppgifter som Pensionsmyndigheten behandlar ingår ofta i allmänna handlingar. Utgångspunkten är att myndigheter ska bevara allmänna handlingar men det finns vissa möjligheter för myndigheter att gallra, det vill säga radera, allmänna handlingar. Hur länge uppgifterna ska bevaras avgörs därför från fall till fall och kan regleras i lagar, förordningar och föreskrifter från Riksarkivet.
Pensionsmyndigheten ska normalt radera uppgifter om pensionärer och pensionssparare när de inte längre är nödvändiga för vårt uppdrag.
Kontakta Pensionsmyndighetens dataskyddsombud
Pensionsmyndigheten har ett dataskyddsombud, vars uppgift är att bland annat vara kontaktpunkt gentemot dig som är registrerad. Därför kan du alltid kontakta dataskyddsombudet med frågor och synpunkter om myndighetens behandling av personuppgifter. Dataskyddsombudet når du via e-post, vanlig post eller genom att ringa.
E-post:dataskyddsombud@pensionsmyndigheten.se
Dataskyddsombudet
Pensionsmyndigheten
Box 38190
100 64 Stockholm
Du kan även nå dataskyddsombudet via Pensionsmyndighetens växel: 0771-771 771
För övriga frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.Kontakta oss
Lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten
Du har som registrerad även rätt att lämna ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, om du har synpunkter och är missnöjd med hur Pensionsmyndigheten behandlar dina personuppgifter. Mer om dina rättigheter hos Integritetsskyddsmyndigheten