Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Om du tycker Pensionsmyndigheten har gjort fel

Vi informerar om när du kan begära omprövning eller överklaga Pensionsmyndighetens beslut och hur du går till väga.

Läs också om vad du gör om dina förhållanden har ändrats, om du har väntat länge på ett omprövningsbeslut och om möjligheten att begära skadestånd.

Har dina uppgifter ändrats ska du inte begära omprövning utan istället anmäla ändringen till Pensionsmyndigheten. Mer information finns att läsa inom respektive område här på webbplatsen, där du också kan anmäla dina ändringar. Anmäl förändringar som påverkar din pension

Du kan begära omprövning av ett beslut du fått från Pensionsmyndigheten om du anser att det är felaktigt. En omprövning innebär att vi går igenom ditt ärende på nytt. Vi tar då del av dina synpunkter och gör en ny prövning.

Din begäran ska vara skriftlig och inkomma till Pensionsmyndigheten inom två månader från det att du har tagit del av beslutet. Vi ser över det som finns registrerat i ärendet sedan tidigare samt eventuella nya underlag.

Skäl för omprövning kan vara att du tycker att uppgifterna som ligger till grund för beslutet inte är korrekta eller att vi har tolkat lagstiftningen fel.

Omprövning med hjälp av ombud

Anlitar du ett ombud ska du meddela ombudets namn, adress, telefonnummer och vilken relation du har till ombudet. Pensionsmyndigheten tar då ställning till om en skriftlig fullmakt behövs och om den måste skickas in i original. Om du redan har lämnat in en fullmakt till Pensionsmyndigheten behöver du inte skicka in den igen.

Skicka in en begäran om omprövning av beslut

Begäran om omprövning kan skickas via brev eller e-post. Om du vill skicka via e-post behöver du spara blanketten som PDF genom att välja Skriv ut och sedan Spara som PDF. Därefter bifogar du blanketten i ett e-postmeddelande till oss. 

E-post för omprövning

Omprovning_Overklagan@pensionsmyndigheten.se

Postadress för omprövning

Pensionsmyndigheten
Omprövningsenheten
Box 304
301 08 Halmstad

Om du inte har möjlighet att använda blanketten kan du ringa kundservice 0771-776 776 och be oss skicka den till dig. 

Information om hur du begär omprövning framgår även i det beslut du fått från oss. 

Kontakta kundservice

Omprövning av beslut om pensionsrätt

Om din begäran gäller ett beslut om pensionsrätt måste det komma till Pensionsmyndigheten senast den 31 december innevarande år. Om du inte fått beslutet före den 1 november samma år, ska din begäran i stället ha kommit till myndigheten inom två månader från den dag du tog del av beslutet.

Vårt mål är att du ska få ditt omprövningsbeslut inom sex veckor, men det kan ta längre tid om vi behöver göra en mer omfattande utredning av ditt ärende. Handläggningstiden varierar också beroende på hur många som begär omprövning av sitt beslut för tillfället.

Om det har gått mer än sex månader sedan du begärde omprövning, så kan du skriva till Pensionsmyndigheten och kräva att vi fattar ett omprövningsbeslut. Sedan har vi fyra veckor på oss att fatta ett beslut. 

Om vi har all information vi behöver, så fattar vi ett omprövningsbeslut i ditt ärende.

Om vi inte har all information vi behöver, så fattar vi ett beslut om att det ännu inte går att besluta i ditt omprövningsärende.

Om du anser att vårt omprövningsbeslut är felaktigt kan du överklaga till förvaltningsrätten. Överklagandet ska vara skriftligt och ha kommit in till Pensionsmyndigheten inom två månader från det att du fick ta del av beslutet. Vi kontrollerar då att ditt överklagande kommit in i rätt tid och skickar det sedan vidare till förvaltningsrätten. 

  • I ditt överklagande ska du skriva vilket beslut det är du överklagar, hur du vill att beslutet ska ändras och varför du tycker att beslutet är felaktigt. 
  • Ange också ditt namn, personnummer, adress och telefonnummer. 
  • Om du anlitar ett ombud ska du ange ombudets namn, adress och telefonnummer. Domstolen tar ställning till om det behövs en skriftlig fullmakt och om den måste visas upp i original.

E-post för överklagande

Omprovning_Overklagan@pensionsmyndigheten.se

Postadress för överklagande

Pensionsmyndigheten
Omprövningsenheten
Box 304
301 08 Halmstad

Om du anser att Pensionsmyndigheten orsakat dig skada och vill ha ekonomisk kompensation har du möjlighet att begära skadestånd.

  • Du ansöker om skadestånd genom att skriva ett brev där du talar om att du begär skadestånd. 
  • I brevet beskriver du på vilket sätt du menar att Pensionsmyndigheten har gjort fel och vilken skada det orsakat dig. 
  • Ange också hur högt skadestånd du begär. 
  • Du skriver också ditt namn, personnummer, adress och telefonnummer.
  • Du skickar ett brev med din ansökan, tillsammans med de handlingar du vill att vi tar del av. 

Adress för begäran om skadestånd

Pensionsmyndigheten
Box 38190
100 64 Stockholm

  • Om din begäran avser brister i handläggningen av ett ärende eller felaktig information kommer vi på Pensionsmyndigheten att pröva den.
  • Om din begäran istället avser ett felaktigt beslut eller att du menar att Pensionsmyndigheten inte fattat något beslut alls, kommer vi att skicka din ansökan vidare till Justitiekanslern, JK.

Justitieombudsmannen (JO) utövar tillsyn över Pensionsmyndigheten och de som arbetar här.

JO väljs av riksdagen för att kontrollera att myndigheter och deras tjänstemän följer gällande lagar och andra författningar i sin verksamhet. Hur du gör en JO-anmälan, Justitieombudsmannen