Fondrådgivare och förvaltningstjänster | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Fondrådgivare och förvaltningstjänster

Fondrådgivare erbjuder oftast två olika tjänster, förvaltning och rådgivning av pensioner. Dessa företag förväxlas ibland med Pensionsmyndigheten och det händer att de  uppger att de agerar på uppdrag av oss. Vi samarbetar aldrig med sådana företag. Fondrådgivare är privata företag som drivs i vinstsyfte och alltså inte en del av det allmänna pensionssystemet. 

Sedan 1 juli 2018 är det förbjudet att marknadsföra eller sälja tjänster inom premiepensionsområdet via telefon. Det innebär att telefonförsäljare inte längre får göra reklam för eller sälja något som rör premiepensioner. Har man som sparare ingått ett avtal via telefon efter den 1 juli 2018 är det endast giltigt om du accepterat det skriftligt.

Se upp för höga avgifter

Vissa förvaltningstjänster för premiepensionen tar ut en årlig avgift som varierar i storlek men som vanligen ligger på cirka 400-1 500 kronor. Sätt avgiften för förvaltningstjänsten i förhållande till din årliga premiepensionsinsättning. Exempelvis om avgiften för en tjänst kostar 1 500 kronor och din årliga insättning är 8 000 kronor, då har ditt faktiska kapital minskat med 1 500 kronor.

Du kan se din årliga insättning i ditt orange kuvert eller genom att logga in på Mina sidor med din e-legitimation. Med andra ord, desto mindre årlig insättning du har, desto större del äter kostnaden för en förvaltningstjänst upp av din slutgiltiga premiepension.

Du behöver inte välja fonder

Att ta hand om premiepensionen själv behöver inte vara svårt. Antingen väljer du fonder själv eller så låter du staten förvalta dina pengar. Då placeras de i AP7 Såfa som är statens årskullsförvaltningsalternativ och som består av en global aktiefond och en räntefond och anpassar risken till din ålder. Det är också där som dina pengar placeras om du inte själv har valt något tidigare.

Om du ångrar dig, vill klaga eller känner dig lurad

Avtal som ingås efter 1 juli 2018 och som strider mot telefonförbudet är ogiltiga. Du behöver i sådana fall inte betala för några tjänster eller produkter.

Det kan dock förekomma att premiepensionsrådgivning säljs på annat sätt än via telefon, till exempel under ett pensions- och rådgivningsmöte. Det finns även de som har ett gammalt avtal som tecknades innan telefonförbudet infördes.

Vill du ångra ett köp vänder du dig i första hand till rådgivaren i fråga. Om du skulle känna dig lurad och vill göra en anmälan kan du vända dig till nedanstående aktörer. 

  • Rådgivningsbolaget
    Har du fått  rådgivning som har drabbat dig ekonomiskt ska du i första hand försöka få kompensation från din rådgivare och i andra hand kontakta den klagomålsansvarige hos rådgivningsbolaget.
  • Polisen
    Kontakta polisen för att anmäla händelsen.
  • Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå, på telefonnummer 0200-22 58 00.
  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
    Om du inte är nöjd med fondrådgivaren kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. De prövar tvister mellan konsument och säljare.
    Allmänna reklamationsnämnden
  • Konsumentverket
    Du kan också få hjälp av  Konsumentverket där du kan anmäla företag och produkter som inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen.
    Konsumentverket
  • Finansinspektionen
    Hos Finansinspektionen kan du anmäla brister i hur ett företag följer lagar och regler. Däremot kommer de inte att driva just ditt fall vidare, det behöver du göra själv. 
    Finansinspektionen

Vanliga frågor om rådgivnings- förvaltnings- och försäkringstjänster