Vi kan ringa dig - men aldrig för att du ska logga in | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Vi kan ringa dig, men inte för råd kring fondplacering eller att logga in

Det kan hända att Pensionsmyndigheten ringer upp pensionärer eller pensionssparare för att ställa frågor eller följa upp något. Men vi ringer dig aldrig för att tipsa om fonder, för att ge dig placeringsråd för dina pensionspengar eller för att be dig att logga in med din e-legitimation.

Blir du uppringd av någon som uppger sig för att ringa från eller på uppdrag av Pensionsmyndigheten ska du alltid vara försiktig med att lämna ut dina personliga uppgifter eller starta din BankID eller bankdosa på uppmaning. 

Det finns företag som säger att de vill hjälpa dig att samla all information om dig på ett ställe. De ber dig att använda din e-legitimation för att ge dem tillgång till dina uppgifter hos exempelvis Skatteverket eller banken.

Det förekommer även att personer ringer upp och påstår sig ha ett samarbete med Pensionsmyndigheten. Vi har inga samarbeten med finansinstitut eller andra aktörer. Exempel på sådana företag är Livia pension, City pension, Pensionsförmedlingen. Lägg på och ring till oss på 0771 776 776.

Logga inte in på uppmaning av den som kontaktat dig

Du ska inte logga in med din e-legitimation när någon du inte känner eller litar på uppmanar dig till det. Du ska inte starta din BankID eller bankdosa på uppmaning av någon som kontaktat dig.

Det är straffbart att använda någon annans e-legitimation och att låta någon annan använda din e-legitimation för att logga in.  Det kallas andrahandsinloggning och är både osäkert och otillåtet, och det kan dessutom vara olagligt.

Mer om andrahandsinloggning och skydda din e-legitimation

Har du själv kontaktat oss kan vi be dig att logga in med din e-legitimation under samtalet, det kan exempelvis vara för att hjälpa dig med en prognos.

Kontakta gärna kundservice om du har frågor kring detta

Förbud mot försäljning via telefon

Från 1 juli 2018 är det förbjudet att marknadsföra eller sälja tjänster inom premiepensionsområdet via telefon. Den nya lagen innebär att telefonförsäljare inte längre får ringa och göra reklam för eller sälja något som rör premiepensioner.

Innan lagändringen trädde i kraft den 1 juli 2018 har försäljning via telefon varit tillåten, men bara giltigt om du har accepterat det skriftligt.

Om du skulle ingå ett avtal efter 1 juli 2018 som strider mot telefonförbudet är det alltså ogiltigt. Du behöver i sådana fall inte betala för några tjänster eller produkter.

Bakgrunden till denna lagändring är att pensionssparare råkat ut för oseriösa rådgivare och försäljare, som inte alltid har sett till kundens bästa.