Du kan begära omprövning av ett beslut du fått från Pensionsmyndigheten om du anser att det är felaktigt. En omprövning innebär att vi går igenom ditt ärende på nytt. Vi tar då del av dina synpunkter och gör en ny prövning.
Din begäran ska vara skriftlig och inkomma till Pensionsmyndigheten inom två månader från det att du har tagit del av beslutet. Vi ser över det som finns registrerat i ärendet sedan tidigare samt eventuella nya underlag.
Skäl för omprövning kan vara att du tycker att uppgifterna som ligger till grund för beslutet inte är korrekta eller att vi har tolkat lagstiftningen fel.
Omprövning med hjälp av ombud
Anlitar du ett ombud ska du meddela ombudets namn, adress, telefonnummer och vilken relation du har till ombudet. Pensionsmyndigheten tar då ställning till om en skriftlig fullmakt behövs och om den måste skickas in i original. Om du redan har lämnat in en fullmakt till Pensionsmyndigheten behöver du inte skicka in den igen.
Skicka in en begäran om omprövning av beslut
Begäran om omprövning kan skickas via brev eller e-post. Om du vill skicka via e-post behöver du spara blanketten som PDF genom att välja Skriv ut och sedan Spara som PDF. Därefter bifogar du blanketten i ett e-postmeddelande till oss.
E-post för omprövning
Omprovning_Overklagan@pensionsmyndigheten.se
Postadress för omprövning
Pensionsmyndigheten
Omprövningsenheten
Box 304
301 08 Halmstad
Om du inte har möjlighet att använda blanketten kan du ringa kundservice 0771-776 776 och be oss skicka den till dig.
Information om hur du begär omprövning framgår även i det beslut du fått från oss.
Kontakta kundservice
Omprövning av beslut om pensionsrätt
Om din begäran gäller ett beslut om pensionsrätt måste det komma till Pensionsmyndigheten senast den 31 december innevarande år. Om du inte fått beslutet före den 1 november samma år, ska din begäran i stället ha kommit till myndigheten inom två månader från den dag du tog del av beslutet.