Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Var försiktig med dina personliga uppgifter

Det kan hända att Pensionsmyndigheten ringer upp pensionärer eller pensionssparare för att ställa frågor eller följa upp något. Men vi ringer dig aldrig för att tipsa om fonder, för att ge dig placeringsråd för dina pensionspengar eller för att be dig att logga in med din e-legitimation.

Vi vill göra dig uppmärksam på att alltid vara försiktig med att lämna ut dina personliga uppgifter eller logga in på Mina sidor på uppmaning.

Ett bedrägeri börjar ofta med ett oväntat telefonsamtal eller sms. Du kanske har fått ett mejl. Du kan till exempel bli erbjuden att få hjälp med att få högre avkastning för dina fonder eller lägre avgift i din pension.

Vad du kan tänka på för att undvika bli lurad

Får du sms eller blir uppringd av någon som uppger sig för att ringa från eller på uppdrag av Pensionsmyndigheten eller andra företag ska du vara uppmärksam. Du ska alltid vara försiktig med att lämna ut dina personliga uppgifter eller starta din BankID eller bankdosa på uppmaning. 

Information som ser ut att komma från Pensionsmyndigheten

Om du har fått ett mejl, sms eller ser information i sociala medier som ser ut att komma från Pensionsmyndigheten, men som du misstänker är falskt:

  • ta en skärmdump av det du ser
  • klicka inte på okända länkar
  • öppna inte bilagor som följer med  
  • svara inte på meddelandet.

Vår rekommendation är att du raderar mejlet eller meddelandet. Hör gärna av dig till kundservice om du ser något misstänkt i mejl, sms eller i sociala medier. Kontakta oss

Har du kontaktat oss eller gjort en ansökan?

Vi skickar en bekräftelse via e-post och sms när du själv har kontaktat oss, till exempel om du har ansökt om bostadstillägg, där vi informerar om att vi har tagit emot din ansökan och att du kan följa ärendet på Mina sidor. Om du får hjälp av en anhörig att ansöka åt dig är det ändå du som får bekräftelsen.

Har du själv kontaktat oss på Pensionsmyndigheten kan vi be dig att logga in med din e-legitimation under samtalet, det kan exempelvis vara för att hjälpa dig med en pensionsprognos.

Bra att tänka på

  • Lämna aldrig ut ditt personnummer och dina inloggningskoder.
  • Logga inte in med ditt BankID när någon du inte känner eller litar på uppmanar dig till det.
  • Tillåt aldrig någon du inte känner att fjärransluta till din dator.

 Om du blir kontaktad av rådgivare och försäljare

  • Det finns företag som säger att de vill hjälpa dig att samla all information om dig på ett ställe. De ber dig att använda din e-legitimation för att ge dem tillgång till dina uppgifter hos exempelvis Skatteverket eller banken. 
  • Ta inte emot erbjudanden om investeringar i fonder via telefon. Särskilt inte om det marknadsförs som ett snabbt och enkelt sätt att tjäna mycket pengar. Seriösa företag erbjuder sällan investeringar över telefon.
  • Det förekommer även att personer ringer upp och påstår sig ha ett samarbete med Pensionsmyndigheten. Vi har inga samarbeten med finansinstitut eller andra aktörer. Mer om oseriösa rådgivare och försäljare

Straffbart använda någon annans e-legitimation

Det är straffbart att använda någon annans e-legitimation och att låta någon annan använda din e-legitimation för att logga in.  Det kallas andrahandsinloggning och är både osäkert och otillåtet, och det kan dessutom vara olagligt. Andrahandsinloggning och skydda din e-legitimation

Det här kan du göra om du har drabbats

  • Kontakta din bank omgående och försök stoppa betalningen om du har gjort en sådan.
  • Gör en polisanmälan genom att ringa 114 14 eller gå till en polisstation. Gör det oavsett om du har hunnit betala in pengar, redan vet att du förlorat pengarna eller endast är utsatt för ett försök till bedrägeri.
  • Berätta gärna för oss om vad som har hänt. Vi på Pensionsmyndigheten kan hjälpa genom att varna andra.Kontakta gärna vår kundservice

Förbud mot försäljning via telefon

Från 1 juli 2018 är det förbjudet att marknadsföra eller sälja tjänster inom premiepensionsområdet via telefon. Lagen innebär att telefonförsäljare inte längre får ringa och göra reklam för eller sälja något som rör premiepensioner.

Innan lagändringen trädde i kraft den 1 juli 2018 har försäljning via telefon varit tillåten, men bara giltigt om du har accepterat det skriftligt. Om du skulle ingå ett avtal efter 1 juli 2018 som strider mot telefonförbudet är det alltså ogiltigt. Du behöver i sådana fall inte betala för några tjänster eller produkter.

Bakgrunden till denna lagändring är att pensionssparare råkat ut för oseriösa rådgivare och försäljare, som inte alltid har sett till kundens bästa.