För att logga in på Mina sidor och använda våra tjänster behöver du ett personnummer och en e-legitimation som BankID, Freja eID+ eller utländskt eID.
Har du problem att logga in? Här hittar du tips och support som kan hjälpa dig att lösa vanliga inloggningsproblem.Teknisk information och support vid inloggningsproblem
En e-legitimation är ett digitalt id-kort som du använder för att bekräfta din identitet och skriva under digitalt när du gör en ansökan eller använder våra tjänster på Mina sidor. En digital underskrift är lika juridiskt bindande som en underskrift på papper.
Du kan använda e-legitimation på dator, mobil eller surfplatta. BankID för mobiler och surfplattor kallas för mobilt BankID. Då kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har mobilen med dig.
Logga in med BankID
- Klicka på BankID och välja att Starta BankID
- Identfiera dig i appen för BankID för att logga in.
- Du loggas nu in till Mina sidor.
Om du använder BankID på en annan enhet (QR-kod)
- Klicka på BankID och välj QR-kod på en annan enhet.
- En QR-kod visas på skärmen.
- Öppna din BankID-app, klicka på QR-loden i appen och skanna koden med din kamera.
- Du loggas nu in till Mina sidor.
Logga in med Freja+
- Välj Freja
- Logga in genom att öppna appen eller genom att skanna QR-kod
Vad är QR-kod?
En QR-kod är en streckkod som du skannar med BankID-appen för att bekräfta att enheten du loggar in på är nära mobilen. Detta extra steg ökar säkerheten. Följ instruktionerna vid inloggningen.

Det är lätt att skaffa en e-legitimation. Det finns tre statligt godkända e-legitimationer som du kan skaffa för att logga in på Mina sidor:
- BankID
- Freja eID+
- Utländskt eID (Foreign eID).
E-legitimation för dig som bor, arbetar eller studerar i ett annat land
Pensionsmyndigheten kan inte ge teknisk support kring problem med ditt BankID. Vänd dig alltid till din utgivare i första hand.Mer om BankID, hur du beställer och felsökning
Vänd dig alltid direkt till utfärdare av e-legitimation för att få veta exakt vilka regler som gäller.
E-legitimation för dig som bor, arbetar eller studerar i ett annat land
- Du måste ha ett svenskt personnummer för att kunna skaffa e-legitimation. Utfärdaren kan ha ytterligare regler, som till exempel att du måste vara 18 år.
- Om du bor i utlandet, men har svenskt personnummer och ett konto i en svensk bank, kan du ofta logga in på din internetbank och beställa eller ladda ned en e-legitimation.
- Om du bor i utlandet och har ett svenskt personnummer, men inte har ett konto i en svensk bank måste du fysiskt besöka en utfärdare för att kunna identifiera dig och beställa en e-legitimation. Du kan skaffa Freja+ utan att vara kund i en svensk bank.
Det går att använda sin e-legitimation och sitt BankID (på fil, kort eller Mobilt BankID) från utlandet. Det är bara att ta med sig sin e-legitimation.
För att kunna ge dig en prognos om hela din framtida pension samarbetar Pensionsmyndigheten med Min Pension i Sverige AB.
Vad är minPension?
minPension Sverige AB är ett samarbete mellan Pensionsmyndigheten och andra aktörer inom pensionsbranschen, såsom Statens tjänstepensionsverk och även privata försäkringsbolag och banker.
minPension, tillhandahåller tjänsten minPension som ger dig en översiktlig bild av pensionen. Tjänsten, som du ser när du loggat in, ger dig möjlighet att göra prognoser som visar vad du kommer att få i pension när du slutar att arbeta.
För att du ska kunna ta del av tjänsten behöver du registrera dig som användare hos minPension, vilket kan göras via minpension.se eller pensionsmyndigheten.se, och sedan logga in. Det gör du med hjälp av en e-legitimation, till exempel BankID, Mobilt BankID eller Freja eID+.
minPension är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som minPension utför. Mer information om minPension
Vilken information skickas till minPension?
Om du är registrerad som kund hos minPension kommer Pensionsmyndigheten lämna ut personuppgifter om dig till minPension.
Följande personuppgifter skickas till minPension:
Personnummer och uppgifter om din allmänna pension innefattande intjänande, utbetalningar och prognos av inkomstpension, premiepension och övriga förmåner.
Vi lämnar ut de uppgifter som behövs för att säkerställa att din prognos blir så korrekt som möjligt.
Vilken information hämtas från minPension?
Pensionsmyndigheten har bara uppgifter om din allmänna pension och därför hämtar vi in aggregerad prognosinformation om din tjänstepension och eventuellt privat sparande till pensionen från minPension. Under förutsättning att du är registrerad som kund hos minPension visas detta i den förenklade prognosen på pensionsmyndigheten.se.
Pensionsmyndighetens Mina sidor
Om du redan har tagit ut alla delar av din allmänna pension hämtas inga uppgifter om pensionsprognos.
Bara du själv får ta del av de uppgifter som finns på Pensionsmyndighetens Mina sidor.
Dina uppgifter sparas inte på Mina sidor utan hämtas in på nytt varje gång du loggar in.
Pensionsmyndigheten är personuppgiftsansvarig för de personuppgiftsbehandlingar som sker på Mina sidor. Mer om personuppgifter och hur vi använder dem
Om du behöver hjälp kan du ge Pensionsmyndighetens kundservice en tillfällig tillåtelse att se dina uppgifter under en begränsad tid. Detta gäller när du under ett samtal med oss på kundservice och har loggat in på Mina sidor och behöver ytterligare hjälp. Det är alltid enligt överenskommelse.
Din personliga kod som du fått med ditt orange kuvert eller på annat sätt fungerar tillsvidare som identifieringsmetod i kundservice och självbetjäningstjänsten i talsvar via telefon 0771- 776 776.
Möjligheten att logga in med personlig kod på Mina sidor togs bort 2017. Orsaken var höjd säkerhet och för att skydda integriteten för de som loggar in och använder våra e-tjänster.
Din personliga kod som du fått med ditt orange kuvert eller på annat sätt fungerar tillsvidare som identifieringsmetod i kundservice och självbetjäningstjänsten i talsvar via telefon 0771- 776 776.
Personal code is no longer an option
Possibility to sign in with Personal Code on My Pages (Mina sidor) was removed 2017. This is to enhance the security and to protect the integrity of those who log in and use our e-services.
Observera att endast make, maka, sambo eller barn kan logga in på Pensionsmyndighetens webbplats som behörig anhörig.
Om du är annan behörig anhörig eller annan ställföreträdare, till exempel god man eller förvaltare, kan du inte använda våra webbtjänster utan behöver ansöka eller anmäla ändringar med hjälp av en blankett.
Logga inte in med din e-legitimation om någon du inte känner eller litar på ber dig göra det. Det är olagligt att använda andra e-legitimation eller låta någon annan använda din.
Pensionsmyndigheten kan ringa dig för frågor eller följa upp något. Vi ringer inte och ger tips om fonder eller för att ge dig placeringsråd för dina pensionspengar.