Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Om Mina sidor och hur du loggar in

Mina sidor är dina personliga sidor där du loggar in för att bland annat se hur mycket du tjänat in till pension, göra en pensionsprognos, ansöka om pension, ändra dina uppgifter och se vad som händer i ditt ärende. För att kunna logga in på Mina sidor måste du ha ett personnummer och en e-legitimation.

Du kan installera Bank-id på en mobil, surfplatta eller dator. Bank-id för mobiler och surfplattor kallas för mobilt bank-id.

Du skaffar bank-id hos en bank. Bankerna har olika krav på din ålder men om du är under 18 år måste du ha tillstånd av vårdnadshavare. Läs mer på din banks webbplats vad som gäller för dig.

Mobilt BankID finns som en app i din mobiltelefon eller surfplatta, BankID på kort eller som ett program i din dator.

Pensionsmyndigheten kan inte ge teknisk support kring problem med ditt BankID. Vänd dig alltid till din utgivare i första hand. Mer om BankID, hur du beställer och felsökning

Så här loggar du in med BankID på den här enheten

  1. Välj knapp BankID
  2. Välj knapp Bankid på den här enheten (för datorer)
  3. Klicka på: Starta BankID-appen.
  4. Identifiera dig i appen för BankID.
  5. Du loggas nu in till Mina sidor.

Logga in med Mobilt BankID på annan enhet

Du som använder en mobiltelefon eller dator och har ett Mobilt BankID på en annan enhet som till exempel mobiltelefon eller surfplatta gör så här:

  1. Välj knapp BankID
  2. Välj knapp Mobilt BankID på annan enhet
  3. Nu kommer en QR-kod upp på skärmen.
  4. Öppna din BankID-app
  5. Klicka på QR-koden i appen.
  6. Läs av QR-koden med din kamera i mobilen eller surfplattan.
  7. Du loggas nu in till Mina sidor.

Freja e-id plus är en kostnadsfri, statligt godkänd svensk e-legitimation. Kravet är att man har en giltig svensk ID-handling eller svenskt pass.

Skaffa Freja eID+

Du laddar ned en mobilapp för Freja eID+ till din mobil eller surfplatta. Därefter besöker du ett av de anslutna ATG-ombuden i Sverige för att aktivera e-legitimationen. Du måste vara folkbokförd i Sverige och kunna legitimera dig.

För att skaffa Freja e-id plus behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto.

Ladda ner appen Freja e-id till din telefon och följ instruktionerna.

När du har laddat ned appen Freja e-id och registrerat dig behöver du uppgradera Freja e-id till Freja e-id plus.

För att göra det måste du ta med din telefon och den ID-handling du registrerat i Freja e-id till ett godkänt Freja e-id ombud. Mer om hur du registrerar för Freja e-id

Du som använder en dator och väljer att logga in med ”Mobilt BankID på en annan enhet” behöver verifiera dig med QR-kod som du läser av med din mobiltelefon. Du behöver inte fylla i ditt personnummer. 

Den här funktionen gäller endast för de som använder datorer och loggar in med BankID på annan enhet som till exempel en mobil.

Du följer instruktionerna som finns i anslutning till inloggningen: öppna din BankID-app, klickar på QR-ikonen i appen och skanna av QR-koden på skärmen. 

Du som använder hjälpmedel, som exempelvis skärmläsare, kommer nu få ytterligare instruktioner upplästa som ska kunna hjälpa dig vidare att logga in.

Det är en del av vårt arbete med ökad säkerhet kring inloggning för att förhindra bedrägeriförsök. Alltfler organisationer, banker och företag har infört QR-kod på sina webbplatser.

Hur du använder QR-kod vid inloggning med dator

För att kunna logga in på Mina sidor och använda våra tjänster behöver du en e-legitimation. Du kan använda den på en mobil, surfplatta eller dator.

De e-legitimationer som kan användas för att logga in på Mina sidor är BankID, Freja eID+ och utländskt eID (Foreign eID). Hur du skaffar en e-legitimation

E-legitimation för dig som bor, arbetar eller studerar i ett annat land

Skaffa BankID och mobilt BankID

BankID och mobilt BankID beställer du av din bank. Hos vissa banker krävs ett personligt besök på bankkontoret där du legitimerar dig med godkänd svensk ID-handling, medan du hos andra kan logga in på din internetbank och beställa ditt BankID direkt.

Mobilt BankID finns som en app i din mobiltelefon eller surfplatta, BankID på kort eller som ett program i din dator.

Pensionsmyndigheten kan inte ge teknisk support kring problem med ditt BankID. Vänd dig alltid till din utgivare i första hand. Mer om BankID, hur du beställer och felsökning

Utländskt eID (Foreign eID)

Kan användas av dig som inte har ett svenskt person- eller samordningsnummer. Det är landet där e-legitimationen är utfärdad som bestämmer om den ska vara tillgänglig utomlands. För närvarande är inte alla länder anslutna. Mer om utländsk e-legitimation

En e-legitimation är en elektronisk legitimation. BankID är en typ av e-legitimation. 

Med hjälp av BankID kan du på ett säkert sätt logga in och legitimera dig på olika webbplatser och för att skriva under en ansökan elektroniskt med en e-underskrift. En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. 

Den elektroniska underskriften har samma juridiska innebörd som en underskrift gjord på papper. Så fungerar e-legitimation och e-underskrift

När du har skriver under med ditt BankID måste du se till att du återvänder till Pensionsmyndighetens webbsida för att den åtgärd som du vill göra ska kunna genomföras. Det kan vara när du ska skriva under till exempel en ansökan om bostadstillägg, vill byta bankkonto eller genomföra ett fondbyte.

Problem med inloggning med din BankID kan bero på flera saker.

Driftstatus BankID

Det kan eventuellt vara driftstörningar hos BankId. Se driftstatus för BankID

Testa din BankID

Problemen kan också bero på din BankID. Du kan testa ditt BankID om den fungerar: Testa din e-legitimation hos BankID

Du får kontakta utgivaren av din BankID om testet visar att den inte fungerar som den ska.

Kontakta kundservice om testet visar att BankID fungerar, men du ändå inte kan logga in. Kontakta kundservice

Tillåt och rensa cookies för Mina sidor

En cookie är en textfil som lagras i datorn eller i mobiltelefonen när du besöker en webbplats. För att du ska kunna använda våra tjänster i Mina sidor behöver du tillåta cookies. Det gör du i webbläsarens inställningar. 

Du kan också behöva rensa cookies. Det kan du behöva göra om sidan är helt vit när du försöker logga in eller om det står att sidan inte kan visas. Hur du gör för att rensa cookies beror på vilken webbläsare du använder.

Aktivera Javascript

Du behöver ha programmet Javascript aktiverat i din webbläsare för att kunna logga in och använda våra tjänster. Javascript gör bland annat att webbsidor visas på rätt sätt. Till exempel för att du ska kunna fylla i text i textfält, använda söktjänster och exempelvis göra ansökan till pension eller göra fondbyten. Så gör du för att aktivera javascript

Inloggning via en app

Om du försöker logga in på Mina sidor via en app med en iPhone eller iPad, kan det bli problem att använda BankID. För att logga in med BankID behöver du öppna sidan i en webbläsare som stöds, till exempel Safari eller Chrome.

Kontakta oss på kundservice

Om du har fortsatta problem att logga in med ditt BankID, kan du kontakta oss på kundservice. 

Använd gärna vårt e-postformulär så vi kan hjälpa dig vidare. Kontakta oss via e-post

Du kan göra en enkel webbtest för att kunna berätta för oss på kundservice vilken webbläsare, operativsystem och inställningar du har på din dator eller mobilenhet.Teknisk information och gör webbtest

Du bör inte logga in med din e-legitimation när någon du inte känner eller litar på uppmanar dig till det. Det är straffbart att använda någon annans e-legitimation och att låta någon annan använda din e-legitimation för att logga in.  

Det kan hända att Pensionsmyndigheten ringer upp pensionärer eller pensionssparare för att ställa frågor eller följa upp något. Vi kommer aldrig ringa dig för att tipsa om fonder eller för att ge dig placeringsråd för dina pensionspengar. Var försiktig med att lämna ut personliga uppgifter och vad du bör tänka på

För att kunna ge dig en prognos om hela din framtida pension samarbetar Pensionsmyndigheten med Min Pension i Sverige AB. 

Vad är minPension?

minPension Sverige AB är ett samarbete mellan Pensionsmyndigheten och andra aktörer inom pensionsbranschen, såsom Statens tjänstepensionsverk och även privata försäkringsbolag och banker.

minPension, tillhandahåller tjänsten minPension som ger dig en översiktlig bild av pensionen. Tjänsten, som du ser när du loggat in, ger dig möjlighet att göra prognoser som visar vad du kommer att få i pension när du slutar att arbeta.

För att du ska kunna ta del av tjänsten behöver du registrera dig som användare hos minPension, vilket kan göras via minpension.se eller pensionsmyndigheten.se, och sedan logga in. Det gör du med hjälp av en e-legitimation, till exempel BankID, Mobilt BankID eller Freja eID+. 

minPension är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som minPension utför. Mer information om minPension

Vilken information skickas till minPension?

Om du är registrerad som kund hos minPension kommer Pensionsmyndigheten lämna ut personuppgifter om dig till minPension.

Följande personuppgifter skickas till minPension:

Personnummer och uppgifter om din allmänna pension innefattande intjänande, utbetalningar och prognos av inkomstpension, premiepension och övriga förmåner.

Vi lämnar ut de uppgifter som behövs för att säkerställa att din prognos blir så korrekt som möjligt.

Vilken information hämtas från minPension?

Pensionsmyndigheten har bara uppgifter om din allmänna pension och därför hämtar vi in aggregerad prognosinformation om din tjänstepension och eventuellt privat sparande till pensionen från minPension. Under förutsättning att du är registrerad som kund hos minPension visas detta i den förenklade prognosen på pensionsmyndigheten.se.

Pensionsmyndighetens Mina sidor

Om du redan har tagit ut alla delar av din allmänna pension hämtas inga uppgifter om pensionsprognos. 

Bara du själv får ta del av de uppgifter som finns på Pensionsmyndighetens Mina sidor.

Dina uppgifter sparas inte på Mina sidor utan hämtas in på nytt varje gång du loggar in.

Pensionsmyndigheten är personuppgiftsansvarig för de personuppgiftsbehandlingar som sker på Mina sidor. Mer om personuppgifter och hur vi använder dem

Om du behöver hjälp kan du ge Pensionsmyndighetens kundservice en tillfällig tillåtelse att se dina uppgifter under en begränsad tid. Detta gäller när du under ett samtal med oss på kundservice och har loggat in på Mina sidor och behöver ytterligare hjälp. Det är alltid enligt överenskommelse.

Din personliga kod som du fått med ditt orange kuvert eller på annat sätt fungerar tillsvidare som identifieringsmetod i kundservice och självbetjäningstjänsten i talsvar via telefon 0771- 776 776. 

Möjligheten att logga in med personlig kod på Mina sidor togs bort 2017. Orsaken var höjd säkerhet och för att skydda integriteten för de som loggar in och använder våra e-tjänster.

Om du saknar e-legitimation, är utlandsbosatt, är god man/förvaltare eller har frågor kan du kontakta oss på Kundservice. Kontakta oss på kundservice

Din personliga kod som du fått med ditt orange kuvert eller på annat sätt fungerar tillsvidare som identifieringsmetod i kundservice och självbetjäningstjänsten i talsvar via telefon 0771- 776 776. 

Personal code is no longer an option

Possibility to sign in with Personal Code on My Pages (Mina sidor) was removed 2017. This is to enhance the security and to protect the integrity of those who log in and use our e-services.

If you do not have an e-ID, or if you are living outside of Sweden, or if you are a legal guardian/trustee or if you have questions, please contact us at Customer Service. Contact us at Customer Service