Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Anmäl ändringar för bostadstillägg

| nyheter

Om din bostadskostnad, dina inkomster eller dina tillgångar har ändrats är det viktigt att du anmäler det till oss så du inte får för mycket eller för lite bostadstillägg.

Du behöver själv anmäla de flesta ändringar för att inte gå miste om pengar eller bli återbetalningsskyldig.

Du behöver inte anmäla om du fått ändrad tjänstepension från KPA, AMF, Alecta, SPV eller Skandikon. I slutet av januari hämtar Pensionsmyndigheten information om hur mycket du kommer att få i tjänstepension i år från dessa bolag. Vi skickar ut ett nytt beslut om hur mycket du får i bostadstillägg i början av februari.

Om du har tjänstepension från andra bolag eller har andra inkomster som ändrats måste du anmäla det. Du måste också anmäla om din bostadskostnad eller dina tillgångar har ändrats. Anmäl ändringar på webben

Vad behöver du tänka på innan du anmäler?

När du anmäler ändring behöver du uppge exakta belopp. Därför är det viktigt att kolla noggrant vad det nya beloppet är innan du anmäler så du kan lämna rätt uppgifter.

Här får du några exempel på underlag som kan vara till hjälp för dig som ska anmäla ändringar. 

  • Hyresavi - har din hyra ändrats kan du se din nya hyra på avin. 
  • Utbetalningsbesked – har du ändrad tjänstepension eller privat pension kan utbetalningsbeskedet vara ett bra underlag. När du anmäler ändrad inkomst så ska du uppge det nya beloppet före skatt. 
  • Årsbesked - Om dina tillgångar har ändrats ska du uppge beloppen du hade den 31 december förra året. På ditt årsbesked från banken ser du beloppen.

Var hittar du underlag till ändringarna?

I början av året skickar hyresvärdar, tjänstepensionsbolag, banker och många andra besked till dig vad som gäller för nya året. Tänk på att om du är ansluten till en digital brevlåda kan posten komma dit. Med bank-id kan du logga in för att se din post.

Med hjälp av e-legitimation kan du också logga in på de flesta tjänstepensionsbolags hemsidor och på bankens hemsida för att se dina uppgifter.

Du behöver bara kunna uppge exakt belopp när du anmäler. Inga underlag behöver skickas med din anmälan.

Hur anmäler jag ändringarna? 

Du har flera olika alternativ för att anmäla en ändring. Enklast anmäler du på webben med e-legitimation. Om du anmäler via webben kan du oftast få beslutet snabbare.

Om du inte har e-legitimation går det bra att anmäla dina ändringar med blankett eller besöka ett servicekontor.

Anmäl på webben

Har du en e-legitimation kan du anmäla ändringen här på webben. Anmäl ändringar

Om du är behörig anhörig, är make, maka, sambo eller barn kan du anmäla ändringar på webben med hjälp av din egen e-legitimation. Här kan du läsa mer om hur du kan hjälpa din anhöriga att anmäla ändring. Anmäl ändringar åt någon annan som behörig anhörig

Beställ blankett

Saknar du e-legitimation kan du anmäla ändringar med hjälp av blankett. Beställ eller ladda ner en blankett

Besök servicekontor

Behöver du hjälp att fylla i din anmälan kan du besöka ett servicekontor. Där träffar du en servicehandläggare som hjälper dig. Besök ett servicekontor

Kontakta oss

Du kan också kontakta vår kundservice. Kontakta oss