Blanketter som du kan beställa hem eller ladda ned | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Systemunderhåll 15-16 juni

15 juni klockan 15.00 – 16 juni klockan 16.00 genomförs ett systemunderhåll som påverkar inloggade sidor.

Mer om systemunderhållet

Beställ blanketter och broschyrer

Ett urval av våra blanketter som du kan beställa hem. För att beställa hem blanketter eller broschyrer markerar du det du vill beställa och fyller i ditt personnummer. Materialet skickas till den adress du är skriven på inom tre-fyra vardagar. 

Spar tid genom att använda e-tjänster

Många av pappersblanketterna finns som e-tjänster, vilket betyder att du kan anmäla, ansöka och ändra uppgifter digitalt när du loggat in på Mina sidor. Fördelen är att det går fortare att fylla i och att du minskar risken för att komplettera uppgifter i efterhand. 

Blanketter om ändrade uppgifter för bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd

Används av dig som beviljats bostadstillägg eller äldreförsörjningsstöd när din ekonomi, bostads- eller familjeförhållanden har förändrats.

Ladda ner Anmälan om ändrad hyra/avgift (ej flytt) för bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd (pdf, 43kb) Ladda ner Anmälan om ändrade uppgifter för bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd- för en sökande (pdf, 102kb) Ladda ner Anmälan om ändrade uppgifter för bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd- för två sökande (pdf, 112kb)

Anmälan om kontonummer och byte av försäkringsform

Broschyrer kring pension

Ladda ner Du bestämmer själv när du vill ta ut pension (pdf, 294kb) Ladda ner Har du rätt till bostadstillägg? (pdf, 138kb) Ladda ner Hela livet räknas (pdf, 322kb) Ladda ner Tiden som pensionär (pdf, 303kb) Ladda ner Till efterlevande - information om ekonomiskt stöd (pdf, 366kb)

Beställning av ditt orange kuvert

Beställ pensionärsintyg

Du som tar ut allmän pension kan beställa pensionärsintyg. 

Beställ ett pensionärsintyg

Beställning av fondbytesblankett

Vill du beställa en fondbytesblankett kontaktar du vår kundservice. När du har fyllt i vilka fonder du har valt, ska du egenhändigt underteckna blanketten. Det betyder att det är du själv som ska skriva under den ifyllda blanketten och att ett ombud till dig inte får göra det. 

Om du har en ställföreträdare (förmyndare, god man eller förvaltare) kan den personen fylla i ditt fondval och skriva under den ifyllda blanketten i ditt ställe. Även en framtidsfullmaktshavare kan göra det om framtidsfullmakten har trätt i kraft.   

Fondbyten sker annars enklast genom att du loggar in på Mina sidor och använder e-tjänsten Byta fonder.

Byt fonder för premiepensionen