Spar tid genom att använda e-tjänster
Beställ pensionärsintyg
Du som tar ut allmän pension kan beställa pensionärsintyg.
Vi använder kakor (cookies) för att ge den bästa upplevelsen av vår webbplats och våra tjänster. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.Mer om kakor och hur du tar bort dem
För att beställa hem blanketter eller broschyrer markerar du det du vill beställa och fyller i ditt personnummer. Materialet skickas till den adress du är skriven på inom tre-fyra vardagar. Du kan också ladda ned till din dator, fylla i och skriva ut.
Många av pappersblanketterna finns som e-tjänster, vilket betyder att du kan anmäla, ansöka och ändra uppgifter digitalt på Mina sidor. Fördelen är att det går fortare att fylla i och att du minskar risken för att komplettera uppgifter i efterhand.
Du som tar ut allmän pension kan beställa pensionärsintyg.
Vill du beställa en fondbytesblankett kontaktar du vår kundservice. När du har fyllt i vilka fonder du har valt, ska du egenhändigt underteckna blanketten. Det betyder att det är du själv som ska skriva under den ifyllda blanketten och att ett ombud till dig inte får göra det.
Om du har en ställföreträdare (förmyndare, god man eller förvaltare) kan den personen fylla i ditt fondval och skriva under den ifyllda blanketten i ditt ställe. Även en framtidsfullmaktshavare kan göra det om framtidsfullmakten har trätt i kraft.
Fondbyten sker annars enklast genom att du loggar in på Mina sidor och använder e-tjänsten Byta fonder.