Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Ursäkta att vi stör – men har du sett årets tyngsta pensionskampanj?

| press

Den här texten publicerades för mer än ett år sedan. Viss fakta kan ha ändrats.

Nu är den igång: Pensionsmyndighetens årliga kampanj i samband med utskicket av de orange kuverten. Årets kampanj består av idel bekanta inslag och karaktärer men också ett helt nytt grepp: punkrockbandet Riskgruppen med den specialskrivna låten ”Ursäkta att vi stör”. Liksom tidigare syftar kampanjen till att få så många som möjligt att se hur pensionen blir genom att logga in. 

Under den närmaste månaden skickas drygt 5,7 miljoner orange kuvert ut till svenska folket, antingen via papper eller digitala brevlådor. Utskicket utgör startskottet för årets pensionssäsong. Och det märks. 

– Varje år vid den här tiden översköljs vi alla av pensionsreklam från flera olika håll, inte minst från banker och försäkringsbolag. Det är många som säger åt oss vad vi ska tycka eller känna, och ofta handlar budskapet om hur vi ska spara och placera olika typer av fonder, säger Sten Eriksson, Pensionsmyndighetens kommunikationschef. 

Kampanjar för att nå igenom bruset

Trots tuff konkurrens om utrymmet vill Pensionsmyndigheten nå igenom med sina budskap även under denna period på året. Årets kampanj består till delar av kända karaktärer, men även några nya bekantskaper. Även budskapen känns igen. 

– Vår kampanj har två syften. För det första vill få så många som möjligt att logga in på våra nya inloggade sidor som vi har skapat i samarbete med Min Pension.. Där kan man göra en pensionsprognos för hela pensionen men också ta del av anpassad pensionsinformation utifrån ålder och livssituation. Vi vill också fortsätta tjata om vad som är viktigast för pensionen: jobba, betala skatt och ha tjänstepension, fortsätter Sten Eriksson.

Riskgruppen ska nå riskgrupper

Kampanjen om bandet Riskgruppen består dels av en musikvideo men det har också tagits fram en dokumentär där man får följa bandet och dess medlemmar. I dokumentären får man veta mer om bandets historia, bandmedlemmars situation och hur de resonerar kring sin pension. Filmerna har producerats av produktionsbolaget FLX, med Måns Herngren som regissör. .

– Det kan säkert finnas en och annan som undrar varför Pensionsmyndigheten använder ett punkrockband och svaret är enkelt: vi tycker att det är ett bra sätt att nå ut med våra budskap. Bandmedlemmarna representerar var för sig grupper som riskerar att få låg pension, och budskapet i låten bottnar i våra huvudbudskap om att logga in och se hur pensionen blir om man fortsätter arbeta som i dag, avslutar Sten Eriksson. 

Fakta om kampanjen

Reklambyrå: Klirr
Mediebyrå: Scream
Budget: 16,5 miljoner
Period: 12 februari – 26 mars
Kampanjsajter: www.pensionsmyndigheten.se/helapensionen samt www.riskgruppen.se 
Kanaler: Kampanjen kommer att synas i riksomfattande tv-reklam och digitala medier som Facebook och Youtube. Kampanjen syns även i digitala TV-kanaler samt på sajter som vänder sig till målgruppen. Kampanjen kommer även att synas utomhus på bland annat busshållplatser, i tunnelbanan och på spårvagnar samt på fjärrtåg över landet och långdistansbusslinjer. 

Utöver detta kommer kampanjen att höras i spottar i reklamradiokanaler samt i korta annonser i Acasts nätverk av poddar. Låten ”Ursäkta att vi stör” finns dessutom på Spotify, iTunes och andra liknande tjänster. 

För vidare information

Jimmy Larsson Hagberg, pressekreterare, 072-210 22 87
Pressjouren, kvällar och helger, 010-454 30 00