Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Värna vår (grafiska) identitet

En väl fungerande visuell identitet gör oss synliga och tydliga. Den visuella identiteten är framtagen för att spegla vår uppgift och vår värdegrund, men ska också vara lätt att använda.

Vår grafiska profil definierar oss som avsändare och signalerar vad vi står för. Därför är det av största vikt att vi vårdar den. Genom att i all kommunikation följa de grafiska riktlinjerna bidrar vi till att göra vårt varumärke mer känt. Om vi däremot inte är konsekventa riskerar vi att vårt varumärke urvattnas.

Vem ska använda manualen?

Manualen är till för att underlätta arbetet för formgivare, tidningar, tryckerier och externa byråer samt för alla som arbetar på Pensionsmyndigheten. Genom att följa den säkrar vi kvaliteten på våra produktioner. Använd alltid de digitala mallar som tagits fram. Och om sådan saknas för just ditt arbete följ den grafiska manualen och be, om behov finns, om assistans från kommunikationsavdelningen.

Vid frågor rörande den grafiska manualen kontakta Enheten för strategisk kommunikation på Kommunikationsavdelningen.

Vår visuella identitet är en viktig byggsten i förvaltningen av Pensionsmyndighetens varumärke. Den har till uppgift att särskilja oss och göra oss synliga i det mediala bruset. 

Vår visuella identitet signalerar att vi finns, vad vi erbjuder och vad vi står för. Den ska ge allmänheten en bild av oss som överensstämmer med vår egen vision och våra egna löften. Vår visuella identitet omfattar bland annat logotyp, typografi, färgpalett och andra grafiska uttryck såsom grafiskt element och bilder. Med tydliga visuella riktlinjer behöver vi inte uppfinna hjulet varje gång vi talar med vår omvärld. 

Det är viktigt att följa den visuella identiteten utan undantag. Logotypen får inte missbrukas, ritas om, manipuleras, byta färg eller användas på fel ställe. Detta är särskilt viktigt att kontrollera vid samarbete med extern byrå, då nya tillämpningar kan dyka upp. Vår visuella identitet definierar oss som avsändare och signalerar vad vi står för. Därför är det av största vikt att vi vårdar den.

Genom att vara konsekventa och följa riktlinjerna stärker vi vårt varumärke. Om vi inte är konsekventa kommer vårt varumärke på sikt att urvattnas.

Exempel på material där den visuella identiteten ska användas

  • Brevpapper, kuvert, blanketter, visitkort, etiketter
  • Webbplats, intranät
  • Trycksaker
  • Annonser
  • Presentationsmaterial, till exempel PowerPoint-mallar
  • Digitala mallar: brev, fax, protokoll, PM
  • Skyltar.

Om vi följer reglerna, riktlinjerna och de funktionella mallarna kommer den visuella identiteten alltid vara konsekvent.

Grundkomponenter – den visuella identitetens byggstenar

En visuell identitet innehåller ett givet antal byggstenar, som vi kallar grundelement. Ju fler grundelement som används, desto starkare blir det visuella språket och avsändarens tydlighet ökar. 

Vi räknar sex grundelement:

Namnet - Logotypen

Det viktigaste grundelementet är namnet, som visualiseras i en logotyp. Pensionsmyndighetens logotyp är en ordbild. Logotypen förekommer i olika versioner. Logotypen

Typsnitt 

Typsnitten har som huvudsaklig uppgift att vara läsbara, men är också identitetsbyggare. Typsnitt

Färg

Färgerna i färgpaletten är framtagna för att skapa styrka och konsekvens i kommunikationen. De ska användas som signaler men också skapa känslor och igenkänning. Färger

Grafiska element

Vårt grafiska element, används för att ytterligare särskilja vår organisation. Den består av en bård och ett raster som kan varieras på olika sätt. Grafiska element

Illustrationer

Våra illustrationer och ikoner är specifikt framtagna för vår organisation och som har som syfte att vägleda användaren både på webben och i tryck. Illustrationer

Bildspråk

Bildspråket, hur vi använder bilder i kommunikationen, är det sista grundelementet. En konsekvent bildanvändning stärker identiteten. Bilder

Vår visuella identitet

En väl fungerande visuell identitet gör oss synliga och tydliga. Den visuella identiteten är framtagen för att spegla vår uppgift och vår värdegrund, men ska också vara lätt att använda.

De rundade avsluten på bokstäverna i logotypen skapar en känsla av mjukhet. Det karaktäriserar en myndighet som lägger stor vikt vid att vara serviceinriktad, så som våra ledord föreskriver, men också vänlig, engagerad och tillförlitlig. Vår kompetens kan återspeglas i de versala och regelbundet satta bokstäverna.

Eftersom logotypen ligger på två rader tar den inte så stor plats på bredden. Linjen är där för att skapa en visuell stabilitet. Det är också viktigt att ordbilden fungerar bra på dataskärmar som är vår viktigaste och vanligaste kontaktyta med allmänheten.

Den orange färgen återkopplar såklart till det orange kuvertet som fortsätter att vara en viktig del av vår identitet. Färgen förmedlar dessutom en känsla av empati och står för något öppet och kommunikativt.

Det är också en varm, expressiv och framåtblickande färg vilket passar oss som en i jämförelse ung myndighet. Det viktigaste för oss är pensionsfrågorna, därför har vi färgmässigt betonat det ordet i logotypen.