Vår grafiska profil definierar oss som avsändare och signalerar vad vi står för. Därför är det av största vikt att vi vårdar den. Genom att i all kommunikation följa de grafiska riktlinjerna bidrar vi till att göra vårt varumärke mer känt. Om vi däremot inte är konsekventa riskerar vi att vårt varumärke urvattnas.
Exempel på material där den visuella identiteten ska användas
- Brevpapper, kuvert, blanketter, visitkort, etiketter
- Webbplats, intranät
- Trycksaker
- Annonser
- Presentationsmaterial, till exempel PowerPoint-mallar
- Digitala mallar: brev, fax, protokoll, PM
- Skyltar.
Om vi följer reglerna, riktlinjerna och de funktionella mallarna kommer den visuella identiteten alltid vara konsekvent.
Grundkomponenter – den visuella identitetens byggstenar
En visuell identitet innehåller ett givet antal byggstenar, som vi kallar grundelement. Ju fler grundelement som används, desto starkare blir det visuella språket och avsändarens tydlighet ökar.
Vi räknar sex grundelement:
Namnet
Det viktigaste grundelementet är namnet, som visualiseras i en logotyp. Pensionsmyndighetens logotyp är en ordbild. Logotypen förekommer i olika versioner.
Typsnitt
Typsnitten har som huvudsaklig uppgift att vara läsbara, men är också identitetsbyggare.
Färg
Färgerna i färgpaletten är framtagna för att skapa styrka och konsekvens i kommunikationen. De ska användas som signaler men också skapa känslor och igenkänning.
Grafiska element
Vårt grafiska element, används för att ytterligare särskilja vår organisation. Den består av en bård och ett raster som kan varieras på olika sätt.
Illustrationer
Våra illustrationer och ikoner är specifikt framtagna för vår organisation och som har som syfte att vägleda användaren både på webben och i tryck.
Bildspråk
Bildspråket, hur vi använder bilder i kommunikationen, är det sista grundelementet. En konsekvent bildanvändning stärker identiteten.