Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Så anmäler du ändringar som påverkar ditt bostadstillägg

Om din bostadskostnad, inkomst eller dina tillgångar ändras kan det påverka ditt bostadstillägg så att det blir högre eller lägre. Du behöver anmäla ändringar för att inte gå miste om pengar eller bli återbetalningsskyldig. 

Pensionsmyndigheten får inte kännedom om exempelvis din bostadskostnad har ändrats. Därför är det viktigt att du själv anmäler ändringarna och att du anger rätt belopp och uppgifter. 

Vad behöver du tänka på innan du anmäler?

Förbered dig inför din anmälan genom att ha ditt underlag tillgängligt. Du behöver uppge exakta belopp när du ska fylla i anmälan.

Här får du några exempel på underlag som kan vara till hjälp för dig som ska anmäla ändringar. 

  • Har din hyra ändrats kan du se din nya hyra på hyresavin. 
  • Om du har flyttat är hyreskontraktet ett bra underlag där du ser aktuella uppgifter.
  • Vid anmälan om ändrad tjänstepension eller privat pension kan du ha besked om ändrad utbetalning som underlag. När du anmäler ändrad inkomst så ska du uppge vad det nya beloppet är före skatt.
  • Om dina tillgångar har ändrats ska du uppge beloppen du hade den 31 december förra året. På ditt årsbesked från banken ser du beloppen.

Var hittar du underlag till ändringarna?

När en uppgift ändras kommer beskedet till din digitala brevlåda om du anslutit dig till Kivra. Med bank-id kan du logga in för att se din post.

Uppgifter om tjänstepension eller privat pension kan du hitta om du loggar in med bank-id på bolagets hemsida.

Uppgifter från din bank får du när du loggar in med bank-id på bankens hemsida.

Hur anmäler jag ändringarna? 

Du har flera olika alternativ för att anmäla en ändring. Enklast anmäler du på webben med e-legitimation. Om du inte har e-legitimation går det bra att anmäla dina ändrinhgar med blankett eller besöka ett servicekontor.

Anmäl på webben

Har du en e-legitimation kan du anmäla ändringen här på webben. Om du är behörig anhörig, är make, maka, sambo eller barn kan du anmäla ändringar på webben med hjälp av din egen e-legitimation.

Beställ blankett

Om du anmäler via vår webbplats kan du oftast få beslutet snabbare. Saknar du e-legitimation kan du anmäla ändringar med hjälp av blankett.Beställ och ladda ner en blankett 

Besök servicekontor

Behöver du hjälp att fylla i din anmälan kan du besöka ett servicekontor. Där träffar du en servicehandläggare som hjälper dig.
Besök servicekontor

Kontakta oss

Du kan också kontakta vår kundservice.
Kontakta oss