Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Anmäl ändringar som påverkar bostadstillägg – så gör du

Meddela oss om din boendekostnad, din boendesituation, din inkomst eller dina tillgångar förändras. Då kan vi räkna ut rätt belopp och du slipper riskera att behöva betala tillbaka pengar.

Om du anmäler via webben kan du oftast få beslutet snabbare.

Kräver e-legitimation (BankID, Freja eID+ eller Foreign eID)

När ska du anmäla ändringar?

Du måste till exempel anmäla ändringar när:

  • din hyra, avgift till bostadsrättsförening eller bolåneränta höjs eller sänks
  • du har flyttat, fått en sambo eller någon annan har flyttat ut eller in i din bostad
  • din tjänstepension eller andra inkomster förändras
  • du får tillgångar över 100 000 kr, till exempel på sparkontot, i aktier eller i fonder. De förändringar som syns på årsbeskedet måste anmälas.

Så här gör du för att anmäla ändringar – steg för steg

  1. Samla in rätt uppgifter
    Ta fram uppgifter på det som ändrats, som till exempel: hyresavier eller uppgifter om inkomster eller tillgångar. Ta fram exakta belopp i kronor – avrunda inte.
  2. Logga in på Mina sidor med e-legitimation
    Logga in med BankID, Freja eID+ eller Foreign eID.
    Logga in på Mina sidor
  3. Anmäl ändringen
    Ange de nya uppgifterna. Om du är gift/sambo anmäler ni tillsammans.
  4. Få beslutet från oss
    Anmälan som görs via webben behandlas ofta snabbare.

Logga in som anhörig och anmäl ändringar

Du som är make, maka, sambo eller barn kan logga in och anmäla ändringar åt en anhörig.

Konkreta exempel då du behöver anmäla – så gör du 

Din hyra eller avgift höjs

Vad du behöver:

  • Din nya hyresavi eller avi från bostadsrättsföreningen med det exakta beloppet
  • Från vilken månad den nya hyran eller avgiften börjar gälla

Varför du behöver anmäla ändrad boendekostnad

Du kan få högre bostadstillägg när hyran, bostadsrättsavgiften eller bolåneräntan höjs.

Din tjänstepension ändras

Vad du behöver:

  • Nytt månadsbelopp före skatt
  • Från vilken månad ändringen gäller från

Var hittar du uppgifterna?

Logga in hos ditt tjänstepensionsbolag för att se ditt månadsbelopp före skatt.

Varför du behöver anmäla ändrad inkomst

Högre inkomst kan ge lägre bostadstillägg. Lägre inkomst kan ge högre bostadstillägg.

Dina tillgångar har ändrats och är över 100 000 kr

Vad du behöver:

  • Årsbesked från banken (finns klart januari–februari)
  • Alla konton, aktier och fonder ska räknas med. Om du har flera banker ska alla de årsbeskeden vara med.

Var hittar du uppgifterna?

Logga in på din internetbank och ladda ner årsbeskedet. Kontrollera att alla dina konton, aktier och fonder finns med.

Varför du behöver anmäla ändrade tillgångar

Högre tillgångar kan ge lägre bostadstillägg. Lägre tillgångar kan ge högre bostadstillägg.

Inkomster du inte behöver anmäla

Pensionsmyndigheten hämtar vissa uppgifter automatiskt. Du behöver inte anmäla:

Tjänstepension från vissa bolag

Vi hämtar automatiskt in uppgifter från: AMF, Alecta, KPA Pension, Kåpan, Skandikon eller SPV vid årsskiftet. Du får nytt beslut i början av februari.

  • Undantag: Anmäl om pensionen ändras mitt under året

Kapitalinkomst

Kapitalinkomst är till exempel ränta på sparkonto, aktieutdelning eller vinst från försäljning av aktier, fonder eller bostad.

  • Vi hämtar automatiskt in uppgifterna från Skatteverket
  • Undantag: Anmäl om du har begärt omprövning och fått ändrat beslut från Skatteverket

Sjuk- eller aktivitetsersättning

  • Omräkning vid årsskiftet hämtas automatiskt
  • Undantag: Anmäl ändringar som sker mitt under året

Pension från Pensionsmyndigheten

  • Behöver inte anmälas

Det kan hända om du inte anmäler ändringar

  • Om du får för mycket pengar måste du betala tillbaka dem
  • Om du inte anmäler höjd hyra eller lägre inkomster kan du gå miste om bostadstillägg du har rätt till
  • Sent anmälda ändringar kan ta längre tid att behandla och du kan behöva vänta längre på beslut.

Logga in och anmäl ändringar

Är du gift eller sambo?

Om du bor tillsammans med din partner ska ni anmäla ändringar gemensamt. Båda kan skriva under med e-legitimation.
Om någon saknar e-legitimation använder ni blankett istället.Blanketter för att anmäla ändringar

Behöver du hjälp?

En anhörig kan vara behörig att anmäla ändringar med sin e-legitimation.Anmäl ändringar åt någon annan – som behörig anhörig

Vanliga frågor och svar

Du ska anmäla ändringar så snart som möjligt eller senast inom 14 dagar. Om du har rätt till mer ersättning kan du ansöka retroaktivt för upp till tre månader tillbaka.

Om du får för mycket pengar måste du betala tillbaka dem. Om dina kostnader ökat eller inkomster minskat kan du gå miste om pengar du har rätt till. Anmäl så snart du kommer på att något har ändrats.

Ja, du kan anmäla retroaktivt. Anmäl alltid så snart du kan.[KJ1]  Om du skulle få rätt till mer ersättning så kan du få det max tre månader bakåt.

När du anmäler via webben får du en bekräftelse direkt. Du kan också följa ditt ärende genom att logga in på Mina sidor.

Logga in på Mina sidor och se dina ärenden

Du kan ladda ned en blankett på vår webbplats som du fyller i och skickar in per post.
Ladda ned blankett för att anmäla ändringar

En anhörig med fullmakt kan också hjälpa dig att anmäla ändringen digitalt.
Logga in som anhörig och anmäl ändringar