Penni är tränad att svara på generella frågor om bostadstillägg och inkomstpensionstillägg och hjälper dig att hitta relevant information på webbplatsen.
– Vi jobbar inom många områden för att förbättra vår service, och det här är ett sätt att hjälpa fler, dygnet runt. En chattbott ersätter inte våra handläggare, utan är ett komplement, säger Pär Hedén, produktionsområdeschef på Pensionsmyndigheten.
Svarar på generella frågor
Penni kan bara svara på generella frågor, inte på frågor om ett specifikt ärende eller hur det ser ut just för dig. Du kan till exempel inte få svar på när du får beslutet du väntar på eller vilket belopp du kommer att få. Ett tips är att använda chattbotten för information som du annars hade sökt efter på vår webbplats.
För varje dag kommer Penni lära sig mer, och ju fler som använder tjänsten desto större kunskap kommer vi få om hur chattbotten används och vilka frågor som den behöver kunna svara på.
Testa gärna
Penni kan inte svaret till alla frågor, men chattbotten ger alltid ett svar. Prova gärna själv.
– Även om du inte får svar på precis det du frågade så hjälper du oss att förbättra tjänsten. Och vi kan nästan lova en trevlig pratstund med Penni, säger Pär Hedén.
Penni finns på följande sidor
Chattbotten Penni finns idag på ett urval sidor:
Mer information
Vill du ha personlig hjälp i en fråga eller hitta andra sätt att kontakta oss?
På Mina sidor kan du se status för dina ärenden, anmäla, ansöka och ändra uppgifter. Du loggar in med hjälp av BankID eller annan e-legitimation.