Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Du använder en gammal webbläsare

Vi rekommenderar att du uppdaterar den eller byter till en annan för att webbplatsen ska fungera bra.

Rekommenderade webbläsare

Penni svarar på dina frågor dygnet runt

| nyheter

Nu kan du ta hjälp av Penni, en digital chattbott, för att få svar på dina frågor om bostadstillägg och inkomstpensionstillägg.

Penni är tränad att svara på generella frågor om bostadstillägg och inkomstpensionstillägg och hjälper dig att hitta relevant information på webbplatsen. 

– Vi jobbar inom många områden för att förbättra vår service, och det här är ett sätt att hjälpa fler, dygnet runt. En chattbott ersätter inte våra handläggare, utan är ett komplement, säger Pär Hedén, produktionsområdeschef på Pensionsmyndigheten.

Svarar på generella frågor

Penni kan bara svara på generella frågor, inte på frågor om ett specifikt ärende eller hur det ser ut just för dig. Du kan till exempel inte få svar på när du får beslutet du väntar på eller vilket belopp du kommer att få. Ett tips är att använda chattbotten för information som du annars hade sökt efter på vår webbplats.

För varje dag kommer Penni lära sig mer, och ju fler som använder tjänsten desto större kunskap kommer vi få om hur chattbotten används och vilka frågor som den behöver kunna svara på. 

Ikon för Pensionsmyndighetens chattbott Penni

Testa gärna

Penni kan inte svaret till alla frågor, men chattbotten ger alltid ett svar. Prova gärna själv. 

– Även om du inte får svar på precis det du frågade så hjälper du oss att förbättra tjänsten. Och vi kan nästan lova en trevlig pratstund med Penni, säger Pär Hedén. 

Mer information

Vill du ha personlig hjälp i en fråga eller hitta andra sätt att kontakta oss? 

Kontakta oss

På Mina sidor kan du se status för dina ärenden, anmäla, ansöka och ändra uppgifter. Du loggar in med hjälp av BankID eller annan e-legitimation.

Logga in på Mina sidor