Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Pensionsmyndighetens undersökningar

Pensionsmyndigheten genomför årligen ett antal undersökningar. Ta del av våra undersökningar och mätningar här.

Som en del i att följa upp Pensionsmyndighetens uppdrag genomförs årligen ett antal undersökningar. Ett syfte med undersökningarna är att få pensionssparares och pensionärers perspektiv på olika frågor inom pensionsområdet, som ett komplement till den statistik vi tar fram i övrigt från våra register. Ett annat syfte är att få pensionssparares och pensionärers syn på Pensionsmyndighetens kommunikationskanaler och förmånsprocesser. 

Nedan finns undersökningarna presenterade i två avsnitt:

  • Undersökningar om kunskaper och attityder
  • Undersökningar om upplevelsen av Pensionsmyndigheten, kundprocesserna, servicen och bemötandet

Mer information

Pensionsmyndigheten har genomfört undersökningar sedan 2010. Om du vill få mer information om våra undersökningar samt ta del av rapporter, tabeller och andra underlag, kontakta undersökningsverksamheten på Pensionsmyndigheten.undersokningar@pensionsmyndigheten.se

Undersökningar om kunskaper och attityder

I det här avsnittet presenterar vi de undersökningar som vi gör för att förstå och följa upp kunskaper, attityder och självförtroendet i pensionsfrågor hos pensionssparare och pensionärer samt deras syn på reformer, regeländringar och företeelser inom pensionsområdet.

Pensionsmyndigheten genomför sedan 2013 årligen undersökningen Kunskap och attityd där pensionssparare och pensionärer tillfrågas om deras självupplevda kunskaper och självförtroende i pensionsfrågor. Frågorna i undersökningen är i huvudsak baserade på de effektmål som Pensionsmyndigheten satt upp avseende uppföljningen av Pensionsmyndighetens informationsuppdrag och konsumentstärkande uppdrag. Kunskap och attityd 2024

Tidigare undersökningar i serien

Kunskap och attityd 2023

Undersökningar om upplevelsen av Pensionsmyndigheten, kundprocesserna, servicen och bemötandet

I det här avsnittet presenterar vi undersökningar som vi gör för att följa upp pensionsspararnas och pensionärernas syn på Pensionsmyndigheten, och för att förstå och följa upp de processer och kommunikationskanaler som pensionssparare och pensionärer går igenom när de har en fråga eller ett ärende hos oss. Här ingår också undersökningar för att följa upp orange kuvert.

Pensionsmyndigheten genomför sedan 2010 den årligen undersökningen Image där pensionssparare och pensionärer tillfrågas om deras förtroende för Pensionsmyndigheten, pensionssystemet och ett antal andra aktörer på pensionsmarknaden. Image 2024

Tidigare undersökningar i serien

Image 2023

Pensionsmyndigheten genomför årligen åtta kundundersökningar för att förstå och följa upp de förmånsprocesser och kommunikationskanaler som pensionssparare och pensionärer kommer i kontakt med om de ansökt om en förmån hos eller ställt en fråga till Pensionsmyndigheten.

Det handlar om ansökan om allmän pension eller bostadstillägg, om man prövats för efterlevandepension samt om man begärt omprövning. Det handlar också om kommunikationskanalerna telefoni/kundservice, webbplatsen pensionsmyndigheten.se, informationsmöten och orange kuvert. Kundundersökningarna 2024

Tidigare undersökningar i serien

Kundundersökningarna 2023