Pensionsmyndighetens undersökningar
Pensionsmyndigheten genomför årligen ett antal undersökningar. Ta del av våra undersökningar och mätningar här.
Som en del i att följa upp Pensionsmyndighetens uppdrag genomförs årligen ett antal undersökningar. Ett syfte med undersökningarna är att få pensionssparares och pensionärers perspektiv på olika frågor inom pensionsområdet, som ett komplement till den statistik vi tar fram i övrigt från våra register. Ett annat syfte är att få pensionssparares och pensionärers syn på Pensionsmyndighetens kommunikationskanaler och förmånsprocesser.
Nedan finns undersökningarna presenterade i två avsnitt:
- Undersökningar om kunskaper och attityder
- Undersökningar om upplevelsen av Pensionsmyndigheten, kundprocesserna, servicen och bemötandet
Mer information
Pensionsmyndigheten har genomfört undersökningar sedan 2010. Om du vill få mer information om våra undersökningar samt ta del av rapporter, tabeller och andra underlag, kontakta undersökningsverksamheten på Pensionsmyndigheten.undersokningar@pensionsmyndigheten.se
Undersökningar om kunskaper och attityder
I det här avsnittet presenterar vi de undersökningar som vi gör för att förstå och följa upp kunskaper, attityder och självförtroendet i pensionsfrågor hos pensionssparare och pensionärer samt deras syn på reformer, regeländringar och företeelser inom pensionsområdet.
Undersökningar om upplevelsen av Pensionsmyndigheten, kundprocesserna, servicen och bemötandet
I det här avsnittet presenterar vi undersökningar som vi gör för att följa upp pensionsspararnas och pensionärernas syn på Pensionsmyndigheten, och för att förstå och följa upp de processer och kommunikationskanaler som pensionssparare och pensionärer går igenom när de har en fråga eller ett ärende hos oss. Här ingår också undersökningar för att följa upp orange kuvert.