Gå direkt till textinnehållet
Porträtt
Signatur

Vem som helst kan bli lurad av oseriösa försäljare

Jag har sagt det förut och jag upprepar det igen - logga aldrig in med ditt mobila BankID på någon annans uppmaning. En pensionssparare kontaktade oss efter att ha fått ett fondbyte genomfört utan sitt godkännande, personen vill nu varna andra för hur lätt hänt det är att gå på försäljarens lurendrejeri.

Under de senaste veckorna har både vi på Pensionsmyndigheten och flera medier berättat om rådgivningsföretag som använt oseriösa metoder för att genomföra fondbyten på personers premiepensionskonton. De som drabbats har varken varit medveta om att någon annan fått tillgång till deras konton eller att ett fondbyte genomförts.

Ett bolag har nu polisanmälts av Pensionsmyndigheten för att de regelmässigt använt den här metoden. Vår IT-avdelning tittar just nu på hur vi kan öka säkerheten genom att införa ett extra signeringssteg för fondbyten. Du kommer då att behöva använda ditt mobila BankID en extra gång för att godkänna att fondbytet genomförs. Lite krångligare för den som vill byta fonder, men ett sätt att göra det svårare för den som vill lura dig.

För att känna igen metoderna de oseriösa bolagen använder kan det vara bra att veta hur de brukar gå till väga. Så här skriver personen som kontaktade oss om händelsen på sin egen Facebook-sida. 
Humor och en semla hjälper en bit på vägen, men det viktigaste är att informationen sprids och att ingen mer drabbas av de här fula tricken!

Tips på vad du kan göra om du misstänker att du drabbats

  • Kontakta Pensionsmyndigheten

Om du vill kan du även:

  • Lämna in en polisanmälan
  • Kontakta Hallå konsument för vägledning och eventuell anmälan