Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Du använder en gammal webbläsare

Vi rekommenderar att du uppdaterar den eller byter till en annan för att webbplatsen ska fungera bra.

Rekommenderade webbläsare

Ansök om bostadstillägg

För att ha rätt till bostadstillägg som pensionär behöver du vara 65 år eller äldre och bo i Sverige. Du behöver ta ut hela din allmänna pension inklusive premiepension. Hela din ekonomi tas med i beräkningen.

De flesta som har bostadstillägg bor själva, betalar 4 000 kronor eller mer för sitt boende och har sammanlagt lägre än 14 000 kr i pension och inkomst varje månad efter skatt. Det gäller de flesta, gör en preliminär beräkning i dag och få svar direkt om du kan få något bostadstillägg.

Räkna ut om du kan ha rätt till bostadstillägg

Ansök om bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd

Logga in med din e-legitimation. Är du gift eller sambo och bor tillsammans med din partner behöver ni båda signera ansökan.

Anhörig kan vara behörig att ansöka med sin e-legitimation.

Bra att veta innan du ansöker

  • Ta gärna reda på om du kan få något bostadstillägg innan du ansöker. 
  • Samtidigt som du ansöker om bostadstillägg prövar vi om du också har rätt till äldreförsörjningsstöd.
  • Vi har långa handläggningstider. En komplett ansökan ger snabbare beslut. Du ansöker enklast på webben. 

Mer om bostadstillägg

Mer om äldreförsörjningsstöd

Uppgifter du behöver vid ansökan

I din ansökan om bostadstillägg behöver du svara på frågor om din bostadskostnad, dina inkomster och eventuella tillgångar, om de överstiger 100 000 kronor.

Det är viktigt att du lämnar kompletta och korrekta uppgifter - det gör att vi snabbare kan hantera ditt ärende. 

Se därför till att ha aktuella uppgifter till hands, till exempel hyresspecifikation, utbetalningsbesked för tjänstepension, din senaste deklaration från Skatteverket, samt årsbesked från din bank.

Var hittar jag uppgift om utbetalare?

Du kan ta hjälp av sammanställningen av utbetalare som finns i specifikationen i din senaste deklaration från Skatteverket. Men tänk på att om utbetalarna har ändrats sedan dess ska du fylla i de utbetalare du har idag.

I specifikationen i din deklaration från Skatteverket hittar du uppgift om vilka som betalar ut dina inkomster.

Bild: Exempel på en inkomstdeklaration. Specifikationen innehåller uppgifter om vilka som betalade ut inkomster till dig under förra året.

Var hittar jag uppgifter om inkomster?  

I ansökan ska du fylla i din aktuella inkomst med belopp före skatt. Uppgifterna hittar du i utbetalningsbeskedet som du vanligen får i början av året från de som betalar ut pengar till dig, till exempel från tjänstepensionsbolag. Du kan också kontakta din utbetalare, och hos de flesta kan du logga in på deras webbsida för att se informationen. 

Behörig anhörig kan ansöka med sin e-legitimation

Du som är make, maka, sambo eller barn och är behörig anhörig kan använda webbtjänsten bostadstillägg för en anhörigs räkning. Om du är annan behörig anhörig eller annan ställföreträdare såsom god man eller förvaltare kan du ansöka med hjälp av en blankett. 

Ansök om bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd åt någon annan

Det går även bra att hjälpa en nära anhörig eller vän genom att sitta bredvid och finnas där som ett stöd. Den som ansöker loggar in med sin e-legitimation. 

Saknar du e-legitimation?

Genom att skaffa en e-legitimation kan du ansöka via webben. Ansökan blir då oftast mer komplett och det gör att du kan få beslutet snabbare.

Vill du ansöka med blankett?

Du kan även ansöka om bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd med hjälp av en blankett. 

  • Var noga med att svara på alla frågor och lämna kompletta och korrekta uppgifter. Kom också ihåg att skriva under din ansökan. 
    Blanketter
     
  • Här på webben finns information som beskriver hur du ska fylla i blanketten och var du hittar uppgifterna.
    Så fyller du i blanketten

Vad händer med min ansökan?

När vi har fått din ansökan påbörjar vi handläggningen av ditt ärende. I vissa fall kan vi behöva be dig komplettera några uppgifter, i så fall kontaktar vi dig.

Vi hämtar vid behov in vissa uppgifter direkt från andra myndigheter eller privata aktörer och det görs maskinellt. För att kunna hämta in uppgifter som vi behöver för handläggningen behöver vi först skicka personnummer. Uppgifterna kan gälla inkomster från Skatteverket, uppehållstillstånd från Migrationsverket, tjänstepension från tjänstepensionsbolag eller uppgift om tillgångar från banker.

Du får alltid ett skriftligt beslut på din ansökan.

Väntetider för handläggning och kontakt med kundservice

Fler frågor och svar

Mer information hittar du bland våra vanliga frågor om bostadstillägg.

Vanliga frågor om bostadstillägg