Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Webbplatsen kan inte läsas in korrekt

Se till att du använder en rekommenderad webbläsare. Är så redan fallet, försök besöka oss igen om en stund.

Rekommenderade webbläsare

Se upp för bedragare

| nyheter

Den här texten publicerades för mer än ett år sedan. Viss fakta kan ha ändrats.

Nu börjar vi skicka ut ditt orange kuvert och årsbesked för din allmänna pension per post eller digital brevlåda. Vi vill i samband med detta varna för bedrägerier. Du kan till exempel bli erbjuden att få hjälp med att få högre avkastning eller lägre avgift i din pension.

Vi börjar skicka ut orange kuvert och årsbesked per post eller digital brevlåda från mitten av januari. Först ut är pensionärer som får besked om sin pension under 2021. Under perioden februari - mars får pensionssparare sina kuvert där du kan se hur mycket du hittills har tjänat ihop till din allmänna pension. När pensionen är i fokus under dessa månader kan det hända att bedragare passar på att försöka lura människor för att tjäna pengar.

Att tänka på för att undvika att bli lurad

  • Pensionsmyndigheten ringer aldrig upp och erbjuder hjälp med ditt orange kuvert utan att du själv har bett om det.
  • Ta inte emot erbjudanden om investeringar i fonder via telefon. Särskilt inte om det marknadsförs som ett snabbt och enkelt sätt att tjäna mycket pengar. Seriösa företag erbjuder sällan investeringar över telefon.
  • Lämna aldrig ut dina inloggningskoder eller lösenord.
  • Logga inte in med ditt BankID när någon du inte känner eller litar på uppmanar dig till det. Har du däremot kontaktat oss kan vi be dig att logga in med din e-legitimation under samtalet. Det kan exempelvis vara för att hjälpa dig med en pensionsprognos.
  • Tillåt aldrig någon du inte känner att fjärransluta till din dator.
  • Blir du uppringd av någon som utger sig för att ringa från eller på uppdrag av Pensionsmyndigheten ska du alltid vara försiktig med att lämna ut dina uppgifter. Om du är osäker på om personen är vem den utger sig för att vara kan du alltid ringa vår kundservice för att dubbelkolla.

Det här kan du göra om du har drabbats

  • Kontakta din bank omgående och försök stoppa betalningen om du har gjort en sådan.
  • Gör en polisanmälan genom att ringa 114 14 eller gå till en polisstation. Gör det oavsett om du har hunnit betala in pengar, redan vet att du förlorat pengarna eller endast är utsatt för ett försök till bedrägeri.
  • Berätta gärna för oss om vad som har hänt. Vi på Pensionsmyndigheten kan hjälpa genom att varna andra.

Kontakta gärna kundservice om du har frågor