Om bostadstillägg - frågor och svar | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen

Om bostadstillägg - frågor och svar

Vem kan ha rätt till bostadstillägg? Hur räknar jag ut om jag kan få bostadstillägg? Vi svarar på de vanligaste frågorna om bostadstillägg. Kontakta oss om du har frågor som du inte får svar på.

Finns det någon inkomstgräns för vem som kan få bostadstillägg?

En enkel tumregel är att du kan ha rätt till bostadstillägg om du har lägre inkomst än 14 000 kronor efter skatt som ensamstående. Andra belopp gäller för gifta.

Du kan själv testa om du har rätt till bostadstillägg på vår webbplats eller ringa vår kundservice för att få mer information.

Beräkna om du har rätt till bostadstillägg

Har jag rätt att ha några tillgångar om jag ska få bostadstillägg?

Det är flera faktorer som avgör. Är du osäker på om det är någon idé för dig att ansöka kan du göra en egen beräkning.

Hur mycket pengar på banken kan jag ha och ändå vara berättigad till bostadstillägg?

Det finns inga fastställda gränser för detta, men tillgångar som överstiger 100 000 kronor för ensamstående eller 200 000 för makar eller motsvarande påverkar beräkningen.

Blir det någon skillnad på bostadstillägg om jag hyr min bostad eller äger den själv?

Det är ingen skillnad om du bor i hyresrätt eller om du äger bostaden själv. Vi räknar alltså inte med värdet på bostaden som du söker bostadstillägg för som förmögenhet.

Beräkna ditt bostadstillägg

Får jag bostadstillägg automatiskt om jag har hög hyra och låg pension?

Nej, du måste ansöka om bostadstillägg själv.

Mer om hur du ansöker om bostadstillägg

Får jag räkna med kostnaden för kabel-TV i bostadskostnaden?

Ja, om kostnaden för kabel-TV eller anslutning till internet ingår i hyreskostnaden. Det spelar ingen roll om kostnaden särredovisas på hyresspecifikationen eller ingår i hyresbeloppet.

Om du har eget avtal med ett bolag och får faktura därifrån anses kostnaden inte ingå i hyran och kostnaden för bostaden.

Har jag rätt att ansöka om bostadstillägg retroaktivt?

Du kan ansöka om bostadstillägget retroaktivt, men högst för tre månader tillbaka i tiden.

Hur beräknar ni min bostadskostnad för bostadstillägg om jag bor i egen bostadsrätt/ villa och inte betalar hyra?

Som bostadskostnad räknas 70 procent av räntekostnaderna för de lån som du har med bostadsrätten/ villan som säkerhet. Bor du i villa räknar vi även med den kommunala fastighetsavgiften. Kostnader som avser uppvärmning och övrig drift räknar vi enligt fastställda schabloner. Dessa belopp räknas fram utifrån statistikuppgifter. Vi tittar därför inte på dina egna räkningar för exempelvis uppvärmning med olja eller el.

Hur mycket kan jag få i bostadstillägg?

För att få veta vilka belopp som gäller kan du läsa mer under Fakta om bostadstillägg eller använda tjänsten Räkna ut ditt bostadstillägg.

Mer om bostadstillägg

Jag har inte tagit ut min premiepension för det handlar om så lite pengar. Kan jag få bostadstillägg ändå?

Nej, för att vara berättigad till bostadstillägg måste du ta ut hela din allmänna pension, det vill säga även din premiepension.

Jag planerar att ta ut min pension från 61 år. Kan jag söka bostadstillägg då också?

Nej, du ska ha fyllt 65 år och börjat ta ut hela din allmänna pension, inklusive premiepension, för att ha rätt att söka bostadstillägg.

Jag tar ut halv pension. Kan jag söka bostadstillägg?

Nej, du måste ta ut hela allmänna pensionen inklusive premiepensionen.

Kan jag bli av med mitt bostadstillägg?

Ja, om du inte längre uppfyller villkoren. Till exempel om du flyttar till ett billigare boende, får högre inkomster eller flyttar utomlands. För att inte bli återbetalningsskyldig är det viktigt att du anmäler alla sådana förändringar till oss.

Räcker det med att jag ansöker om bostadstillägg en gång?

De allra flesta behöver bara ansöka om bostadstillägg en gång.

Därefter ska förändringar som kan påverka bostadstillägget anmälas. Exempelvis förändringar i ekonomi, bostads- och familjeförhållanden. Bostadstillägg kan även tidsbegränsas. Det gäller dig som exempelvis har:

  • äldreförsörjningsstöd 
  • tidsbegränsade hyreskontrakt
  • oregelbundna inkomster av näringsverksamhet
  • oregelbundna arbetsinkomster
  • om du eller den du bor med har tidsbegränsad sjuk- eller aktivitetsersättning.

Vad krävs för att min ansökan om bostadstillägg ska godkännas?

Det är flera faktorer som avgör. Är du osäker på om det är någon idé för dig att ansöka kan använda tjänsten beräkna bostadstillägg direkt på webben.

Räkna ut om du kan ha rätt till bostadstillägg

Vad räknas som inkomst av kapital?

Det är till exempel bankräntor, reavinster, aktie- eller fondförsäljning. Vi räknar alltid med kapitalinkomsten som du hade den 31 december året före det år ansökan/ anmälan om ändrade förhållanden görs.

Får jag bostadstillägg i efterhand om det blir någon försening som gör att jag inte får utbetalningarna direkt?

Ja, om du är berättigad till bostadstillägg för förfluten tid kommer du att få pengarna i efterhand.

Hur lång tid tar det innan jag får första utbetalningen av bostadstillägg?

Om du ansöker om bostadstillägg första gången är det bra att göra det omkring två månader innan du vill ha din första utbetalning. Du måste också vara väldigt noga med att se till att alla uppgifter är korrekt ifyllda. Är de inte det, eller saknas det någon uppgift, så tar det längre tid att handlägga ditt ärende eftersom vi måste skicka tillbaka ansökan till dig och begära nya uppgifter innan vi kan fatta ett beslut om utbetalning.

Om du ska ansöka om förnyat bostadstillägg, eller om du ska ändra i uppgifterna till exempel för att du har ändrad hyra eller ändrad inkomst, så bör du skicka in en komplett ansökan minst en månad i förväg. Är ansökan inte korrekt ifylld tar det längre tid och då riskerar du att bli utan bostadstillägg någon månad.

Kan någon annan än sökande skriva under blanketten för bostadstillägg?

Ja, men då måste det framgå att det är någon annan person som har skrivit den sökandes namn. Om den som skrivit den sökandes namn exempelvis heter Karl Karlsson kan han under eller i anslutning till underskriften skriva "genom Karl Karlsson". Var dock noga med att skriva under på rätt ställe. Skriv namnet under rubriken ”Har någon hjälpt dig att fylla i ansökan?”

Vad menas med avgiftsspecifikation när det gäller bostadstillägg?

Med detta menas avgiften som man betalar för sin bostad om man exempelvis bor i en bostadsrätt (kan jämföras med hyresavi).

Vad menas med specifikation till inkomstdeklarationen?

Det är den delen av självdeklarationen där dina inkomster för tidigare år redovisas. Det är en gul- och vitrandig sida.

Vad ska jag tänka på när jag fyller i ansökan om bostadstillägg?

Läs ifyllnadsbeskrivningen noga när du fyller i blanketten. Många glömmer till exempel att ta ställning till om de har tillgångar och inkomster. Tänk också på att om samtliga uppgifter är korrekt ifyllda kan Pensionsmyndigheten snabbare fatta beslut om bostadstillägg.

Hjälper du någon att skicka in ansökan är det viktigt du skriver under både med ditt namn och den sökandes. Det måste framgå att någon annan skrivit under.

Vilka underlag ska jag skicka med min ansökan om bostadstillägg?

Du behöver i regel inte bifoga underlag när du skickar in din ansökan. Den enda gång du behöver bifoga underlag är om du har en utländsk pension (utbetalningsbesked). Pensionsmyndigheten kan dock komma att begära kompletterande uppgifter från dig efter påbörjad handläggning.

Vilken blankett ska jag använda när jag ska ansöka om bostadstillägg?

Blanketten ”Ansökan om bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd- En sökande (PM8435)” använder du om du bor och söker ensam.

Blanketten ”Ansökan om bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd- Två sökande (PM8436)” använder du om du bor och söker tillsammans med make/maka/sambo/registrerad partner.

Ovanstående blanketter använder när du söker bostadstillägg för första gången eller om du har ett tidsbegränsat beslut och ansöker om fortsatt bostadstillägg. Om du tidigare haft bostadstillägg som ensam men gift dig eller blivit sambo ansöker ni tillsammans på blankett PM8436.

Ansökan hittar du under blanketter

Hur fort behöver jag anmäla förändringar i min ekonomi eller mina bostads- och familjeförhållanden när jag har bostadstillägg?

Anmäl dina ändringar när de sker, helst inom 14 dagar.

Jag har blivit änka, hur påverkar det mitt bostadstillägg?

Om du beviljas efterlevandepension från Pensionsmyndigheten behöver du inte anmäla detta. Ditt bostadstillägg kommer att räknas om automatiskt.

Om du beviljas tjänstepension eller privat pension efter din make måste du inom 14 dagar anmäla detta till Pensionsmyndigheten. Om din förmögenhet och inkomst av kapital förändras kan du i samband med arvskiftet anmäla detta. Anmäl dina ändringar när de sker, helst inom 14 dagar.

Jag har sålt huset/ sommarstugan. Påverkar det mitt bostadstillägg?

Du kan i samband med försäljningen anmäla detta till Pensionsmyndigheten. Anmäl dina ändringar när de sker, helst inom 14 dagar.

Vinst eller förlust vid försäljningen påverkar ditt bostadstillägg året efter försäljningen.

Jag har tänkt bo utomlands under vinterhalvåret i fortsättningen och skriva mig där. Kan jag få bostadstillägg ändå?

Nej, då räknas du inte som varaktigt bosatt i Sverige.

Jag har ärvt pengar. Hur påverkas bostadstillägget och är det något jag måste göra?

Du kan i samband med arvsskiftet anmäla detta till Pensionsmyndigheten. Anmäl dina ändringar när de sker, helst inom 14 dagar.

Jag ska arbeta extra och har svårt att beräkna inkomsten. Jag vill inte bli av med mitt bostadstillägg. Vad gör jag?

Anmäl den inkomst som du beräknas tjäna under en tolvmånadersperiod. Årsinkomsten ska vara före skatt och inklusive semesterersättning. Om du senare märker att din beräkning inte stämmer ska du anmäla detta snarast.

Jag ska flytta, behöver jag anmäla flytten?

Ja, du måste anmäla flytten annars kan ditt bostadstillägg komma att dras in. Fyll i någon av våra blanketter för ändringsanmälan. Om du inte har möjlighet att skriva ut anmälan direkt från webben ringer du till vår kundservice, 0771-776 776, och beställer en blankett. Du behöver göra din anmälan inom 14 dagar efter att du flyttat.

Jag ska åka utomlands i ett halvår. Men jag har lägenheten kvar hemma och jag har inga planer på att flytta. Vad händer med bostadstillägget?

Ingenting så länge din vistelse utomlands understiger 6 månader. Är du borta längre måste du anmäla det redan vid utresan eftersom du då inte har rätt att behålla ditt bostadstillägg.

Jag är inte nöjd med ert beslut om bostadstillägg, vad gör jag då?

Du ska skriva till Pensionsmyndigheten och begära att beslutet omprövas. Begäran om omprövning skickas till Pensionsmyndigheten, Box 304, 301 08 Halmstad. Efter omprövningen får du ett särskilt beslut. Om du fortfarande anser att beslutet är felaktigt kan du överklaga det till Förvaltningsrätten.

Kan jag få hjälp med dubbla boendekostnader om jag flyttar till särskild boendeform/ äldreboende och har kostnader kvar för nuvarande bostad en tid?

Du kan bara få bostadstillägg för en bostad. För den nuvarande bostaden kan du få bostadstillägg i högst sex månader. Om äldreboendet är dyrare än den nuvarande bostaden och om vistelsen i den anses vara varaktig (det vill säga längre än sex månader) beräknas bostadstillägget på den nya bostadskostnaden.

Min privata pension har ändrats. Behöver jag anmäla detta om jag har bostadstillägg?

Ja. Pensionsmyndigheten har inte tillgång till uppgifter om din privata pension. Du måste anmäla förändringen inom 14 dagar.

Min tjänstepension har stigit. Påverkar det mitt bostadstillägg?

Ja, det påverkar ditt bostadstillägg. Om du har tjänstepension från Alecta, AMF, KPA eller SPV får Pensionsmyndigheten automatiskt uppgifter i samband med årsskiftet. Du behöver därmed inte anmäla dessa förändringar.

Förändringar från andra bolag än de vi nämner ovan och som inträffar under året behöver du dock anmäla. Till exempel om du har fått en engångsutbetalning. Du måste anmäla ändringen inom 14 dagar.

Måste jag vara folkbokförd på den bostad som jag söker bostadstillägg för?

Om du inte bor där du är folkbokförd behöver du visa var du bor permanent. Till exempel med hyresavtal och hyresspecifikation på den bostad du söker bostadstillägg för.

Räntan på mitt bostadslån har sjunkit. Måste jag göra något om jag har bostadstillägg?

Du måste anmäla sådana förändringar omgående för att undvika att bli återbetalningsskyldig. Ändringen ska anmälas inom 14 dagar.

Vad händer med bostadstillägget om någon avlider? Upphör utbetalningen automatiskt?

Ja, utbetalningen upphör vanligtvis automatiskt, men om bostadstillägget har betalats ut felaktigt för en månad ska det betalas tillbaka.

Vad händer om jag flyttar ihop med någon/hyr ut en del av lägenheten/får en inneboende när jag har bostadstillägg?

Om du blir sambo måste du och din sambo göra en fullständig ansökan gemensamt. Detta gäller även om det bara är en av er som har rätt till bostadstillägg.

Om du skaffar en hyresgäst/inneboende räcker det att du ringer till Pensionsmyndigheten och meddelar detta. Bostadskostnaden fördelas mellan dem som bor i bostaden.

Det är viktigt att du anmäler detta till Pensionsmyndigheten inom 14 dagar.

Vad händer om jag missar att anmäla en förändring när det gäller mitt bostadstillägg?

Du kan då gå miste om ett högre bostadstillägg eller eventuellt bli återbetalningsskyldig.

Vi har bostadstillägg och ska flytta isär. Vad behöver vi göra?

Ni fyller tillsammans i ”Anmälan om ändrade uppgifter för bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd- Två sökande” (PM8441). Blanketten hittar ni under blanketter för ändringsanmälan. Om ni inte har möjlighet att skriva ut ringer ni till vår kundservice, 0771-776 776, och beställer blanketten.

Vilken blankett ska jag använda när jag ska anmäla ändring för bostadstillägg?

Du kan anmäla ändringar som påverkar ditt bostadstillägg på blanketter för bostadstillägg.

Anmäl ändringar på blankett

Om du bara ska anmäla ändrad hyra/avgift kan du göra det direkt härwebben.

Anmäl ändrad hyra på webben