I samarbete med Försäkringskassan och Skatteverket, har Pensionsmyndigheten nyligen varit med och tagit fram en ny webbtjänst, Efterlevandeguiden.se. Den syftar till att göra det enklare för dig som efterlevande om någon nära anhörig avlider.
Vid en nära anhörigs bortgång, ställs du som efterlevande inför många frågor och det kan vara svårt att veta vart du ska vända dig. Det innebär ofta kontakt med flera myndigheter och olika marknadsaktörer, men vem som ansvarar för vad kan vara svårt att veta. Detta får du hjälp med i efterlevandeguiden.se
I guiden beskrivs på ett övergripande sätt, vad du som efterlevande ska tänka på strax efter dödsfallet och tiden därefter.
Strax efter dödsfallet
- Informera omgivningen om dödsfallet, till exempel släkt, grannar och kollegor
- Kontakta begravningsbyrå
- Ta ledigt från jobbet om du behöver
- Sköta ett dödsbo – till exempel intyg för att ta hand om ekonomin
- Avsluta abonnemang och konton
Att börja med strax efter dödsfallet
Månaderna efter och följande år
- Bouppteckning – hur går det till och var vänder man sig?
- Vem ärver? Finns det exempelvis äktenskapsförord eller testamente?
- Dela upp arv, till exempel byta ägare av fastighet eller egendom
- Ekonomisk ersättning till efterlevande via olika försäkringar
- Planera ekonomin – hur kommer dina ekonomiska förutsättningar att påverkas framåt?
Under varje område finns relevanta länkar till vilka aktörer som sköter vad. Exempelvis det ekonomiska stöd du kan få från Pensionsmyndigheten i form av omställningspension, änkepension och barnpension. Men också hur kollektivavtalen fungerar vid närståendes dödsfall, och vad en bouppteckning innebär i praktiken. Det finns också användbara checklistor på efterlevandeguiden.se som ytterligare stöd.
Här hittar du efterlevandeguiden.se