
Jag har ända sedan start 2013 värnat om att den här bloggen inte ska rikta sig till pensionsexperter och pensionsbranschen, utan till helt vanliga människor. Jag och en kommunikatör har därför inför varje veckas blogginlägg jobbat hårt med att få texten så enkel som möjligt.
Hon säger ofta till mig:
- Men Monica, vad menar du egentligen, hur skulle du beskriva det för en kompis som inte är intresserad av pension? Kan du använda dig av något annat ord? Går det att förklara det enklare?
Det kan tyckas låta enkelt, men i pensionsvärlden så används en hel del kryptiska förkortningar, många svårbegripliga ord och ett svårt språk. Det har vi gjort vårt bästa för att råda bot på. Jag hoppas och tror att vi har lyckats ganska bra med det. Hedersomnämnandet igår är en liten bekräftelse på det.
Så får jag uppslag till bloggämnen
En del av de ämnen jag tar upp i bloggen kommer in som förslag via vår kundservice. Ofta via mediebevakarna som är de som svarar på frågor på vår Facebooksida "Fråga om Pension". De kan fånga upp frågor som många av er ställer och som kanske behöver en längre förklaring eller ett exempel för att det ska bli enklare att relatera till dig och ditt liv.
Stöttar kundservice med fördjupning
När en kollega på kundservice formulerade det så här känns det som att bloggen har hittat en egen roll för att stödja och komplettera våra andra kanaler:
- Vi ser en stor fördel med att kunna länka till din blogg när vi svarar på Facebook eftersom du förklarar pensionen på ett lättsamt och mästerligt sätt. Dessutom får du med många saker på ett och samma ställe där vi annars kanske hade behövt hänvisa till flera sidor på webben för att få med all information i våra svar.
En del av vårt konsumentuppdrag
Vi på Pensionsmyndigheten har ett regeringsuppdrag som går ut på att vi ska ge tydlig vägledning om hela pensionen, det vill säga allmän pension, tjänstepension och eget sparande till pension. Vi ska också bevaka människors intressen i pensionsfrågor.
Därför skriver jag om alla delar av pensionen och närliggande ämnen. Bloggen blir ett bra sätt att nå ut med fakta och reflektioner med ett lite enklare språk än vad vi på myndigheten och pensionsbranschen kanske använder i vanliga fall.
Stort tack till alla er som läser! Det känns såklart extra bra att få veta att bloggen faktiskt hjälper människor att förstå pension och ekonomi bättre.
Juryns motivering: Monica är kunnig, trygg och har ett språk som gör att vi förstår. Bloggen kanske inte når den breda massan än. Men med lite mer uppmärksamhet kring bloggens förträfflighet kan fler få upp ögonen för Monicas kloka och konkreta tips. Den uppmärksamheten hjälper vi gärna till med.
Pensionspriset Guldkanten
Statens tjänstepensionsverk (SPV) delar varje år ut pensionspriset Guldkanten för årets bästa pensionsinformation. Tävlingen lyfter fram bra exempel på enkel, tydlig och nytänkande information om pensioner. I år gick priset till Swedbank för kampanjen ”Första pensionshjälpen”.
De har även med ett hedersomnämnande och i år var det alltså min blogg som fick äran.