Blogg: Många klagomål och synpunkter kring rådgivning och förvaltning av premiepension | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Porträtt
Signatur

Många klagomål och synpunkter kring rådgivning och förvaltning av premiepension

| blogg

Idag släpper vi en rapport som är en genomgång av de klagomål och synpunkter som rörde rådgivning och förvaltning av premiepension under 2016. Rapporten utgår från samtal till Pensionsmyndighetens kundservice.
Här listar vi några saker som kan vara bra att känna till kring rådgivning och fondsparande, och vad de vanligaste klagomålen rör.

Lämna aldrig ut dina person- eller inloggningsuppgifter till någon som kontaktar dig på stan.

Under 2016 kom det in drygt 1 000 klagomål och synpunkter till Pensionsmyndighetens kundservice som rörde just rådgivning och förvaltning av premiepension. Det motsvarar ungefär en tredjedel av alla de klagomål och synpunkter vi fick in till vår kundservice.

Fondbyten utan kundens godkännande

Det vanligast förekommande klagomålet handlar om att pensionsspararen fått fondbytesblanketter hemskickade till sig utan att ha bett om det.

De allvarligaste klagomålen som har kommit in under året är klagomål som rör Mobilt BankID, där har telefonförsäljare i vissa fall bytt fonder utan spararens vetskap. Vi har också fått in samtal från sparare som känner sig lurade och har fått vilseledande information från olika aktörer.

Det är inte rimligt att kräva av dig som sparare att du i alla lägen ska vara påläst och informerad om de olika aktörerna i pensionsbranschen. Däremot är det viktigt att du är vaksam om du blir kontaktad av säljare som vill sälja in rådgivning eller förvaltning av premiepensionen. Lämna exempelvis aldrig ut dina personuppgifter och logga inte in med bank-ID på ditt premiepensionskonto eller bankkonto på uppmaning av någon annan.

Tips för att undvika de vanligaste fällorna

Se upp med det här

  • Inget samarbete förekommer mellan Pensionsmyndigheten och aktörer som bedriver rådgivning eller förvaltning av premiepensionen. Pensionsmyndigheten ringer heller aldrig upp kunder och föreslår eller diskuterar lösningar för premiepensionen.
  • Var rädd om dina personuppgifter. Var återhållsam med att lämna ut personnummer. Logga inte in med BankID på ditt premiepensionskonto eller bankkonto på uppmaning av någon annan.
  • Muntliga avtal för finansiella tjänster, exempelvis via telefon, är inte giltiga från den 1 juli 2014. Du behöver alltså inte betala för en tjänst där du inte har bekräftat avtalet skriftligt.

Om du ändå vill använda rådgivnings- och förvaltningstjänster

  • Pensionsmyndigheten avråder pensionssparare från att ta ”råd” från försäljare som vill tala om hur du ska placera din premiepension. 
  • Om du inte är intresserad av att välja fonder själv kan du istället placera din premiepension i det statliga förvalet AP7 Såfa. Det gör du enkelt här på vår webb genom att logga in med ditt BankID.
  • Fonder kopplade till rådgivning och förvaltning inom premiepensionsområdet presterade i genomsnitt 3,7 procentenheter sämre under 2016 jämfört med övriga fonder på fondtorget.
  • Var försiktig med nystartade fonder. Historik saknas och det finns ingen anledning att vara ”först på plan”. Var kritisk mot fonder som byter namn.

Andra produkter som erbjuds runt din premiepension

  • Vid pensionering erbjuder Pensionsmyndigheten efterlevandeskydd inom premiepensionen, utan någon avgift. När säljare mot en avgift erbjuder ett efterlevandeskydd under spartid, dvs tiden innan du har gått i pension, så handlar det om att du får betala för en helt fristående livförsäkring. Den  är inte kopplad till din premiepension. Som regel finns det billigare alternativ, till exempel via din arbetsgivare eller ditt fackförbund. 
  • Om du är intresserad av en produkt eller fond som erbjuds inom premiepensionen, be att de skickar informationsmaterial och läs igenom. Ta sedan själv kontakt med säljare om du fortfarande är intresserad av produkten eller fonden

Kom ihåg att får du information eller erbjudanden inom premiepensionen som du känner dig osäker på, kontakta Pensionsmyndigheten så kan vi bistå med vägledning kring förvaltnings-och rådgivningstjänster. Känn ingen press att ta snabba beslut över telefon. Pensionsbeslut är långsiktiga.