Blogg: Rådgivare eller försäljare? | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Porträtt
Signatur

Rådgivare eller försäljare?

| blogg

Igår fick jag höra av en kollega att vår kundservice har börjat få samtal från kunder som är missnöjda med rådgivningsföretag för premiepensionen, och idag skrivs det äntligen om ett stopp för telefonförsäljare på det här området.

Det finns företag som mot en avgift erbjuder sig att välja, byta och förvalta din premiepension. Dessa rådgivare, eller försäljare som jag helst kallar dem, förväxlas ibland med Pensionsmyndigheten eftersom en del av dem uppger att de ringer på uppdrag av oss. Jag är starkt ifrågasättande till dessa företag, av många anledningar. Här kommer några saker som jag tycker att du bör fundera över innan du säger ja till en sådan "tjänst".  

Höga avgifter

De allra flesta förvaltnings- och rådgivningsföretag tar ut en årlig avgift, som ligger på cirka 400-900 kronor. För att en genomsnittlig premiepensionssparare ska kunna räkna hem en fast avgift på 600 kronor om året så måste man lyckas med en värdeutveckling på nästan en halv procent högre än genomsnittet — år efter år efter år. Då har man bara hamnat på noll. Sedan krävs det ännu mer för att det ska vara en lyckad affär. Eftersom ett pensionssparande är på väldigt lång sikt, säg 40 år, så är chansen mycket liten. 

Måste jag välja fonder?

det här en vanlig fråga jag får. Det är inte särskilt svårt att ta hand om sin premiepension själv. Det finns två alternativ, antingen gör du inget val alls, då placeras dina pengar i AP7Såfa som är statens årskullsförvaltningsalternativ, eller så väljer du aktivt fonder och då kan vår Fondvalsguide ge dig stöd och överblick i dina fondval.  

Köp inte något som du inte förstår

Om du blir kontaktad och erbjuden tjänster så se till att du förstår fullt ut vad du betalar för. Lämna aldrig ett godkännande per telefon.

Om du ångrar dig eller vill klaga

Om du köper något av en telefonförsäljare har du oftast 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige. Vill du ångra ett köp vänder du dig i första hand till företaget i fråga. Får du inget gehör där kan du vända dig till Konsumenternas - vägledning om bank och försäkring samt konsumentvägledningen i din kommun där du kan få kostnadsfri rådgivning.

För något år sedan träffade jag en kvinna som redan hade gått i pension, hon var född 1942, vilket innebär att hon endast hade en väldigt liten del av sin pension i form av premiepension. Hon hade sagt ja till något över telefon, sa hon till mig, och hon förstod inte riktigt vad det var för faktura hon hade fått. Jag behöver nog inte säga mer än så...