Var rädd om dina personuppgifter | Pensionsmyndigheten
Gå direkt till textinnehållet Gå direkt till navigationen
Porträtt
Signatur

Gästblogg

Kjersti Holstad Mårtensson

Säkerhetsspecialist

Var rädd om dina personuppgifter

| gästblogg

Med jämna mellanrum får vi rapporter om att våra kunder via telefon, sms eller privata meddelanden på sociala medier blivit kontaktade av någon som utger sig för att företräda Pensionsmyndigheten . Vi vill igen påminna dig om att aldrig lämna ut dina inloggningsuppgifter eller logga in med mobilt BankID på uppmaning av någon annan.

Den senaste tiden har vi kontaktats av kunder som blivit uppringda av personer som felaktigt utgett sig för att ringa från Pensionsmyndigheten, och där numret till och med sett ut att vara från oss. Tyvärr är inte alla den som de utger sig för att vara.

Med hjälp av diverse program går det idag att manipulera både vilket telefonnummer det ser ut som att man ringer ifrån och vilken mailadress man gjort ett utskick ifrån. Det här utnyttjas så klart av den som har dåliga avsikter. Syftet är som regel att lura dig att agera så att den som kontaktat ska kunna komma åt ditt konto, till exempel hos oss eller i din bank.

Lämna aldrig ut lösenord, inloggningsuppgifter eller logga in med ditt mobila BankID på uppmaning av någon annan.

Om någon exempelvis har matat in ditt personnummer på en inloggningssida samtidigt som de ber dig att logga in på den med ditt mobila BankID kan de också komma in och få tillgång till ditt konto. Att möjligheten finns rent tekniskt beror på att det var tänkt som en supportfunktion. 
Oftast har aktörer som upptäckt problemet lagt till en extra signering för att du ska kunna genomföra en transaktion av något slag. Hos oss på Pensionsmyndigheten.se behöver du till exempel även bekräfta fondbyten genom att använda mobilt BankID och signera det. Dubbel autenticering är en säkerhetsrutin för att det ska vara svårare för en extern part att kunna lura någon utan att de uppmärksammar det

Även Polisen, banker och andra myndigheter uppmanar oss medborgare att vara uppmärksamma och medvetna för att inte bli lurade. 

Uppfinningsrikedomen för olika sätt att försöka komma åt kontouppgifter är stor och nya metoder dyker hela tiden upp

Om du blir kontaktad av någon som utger sig för att företräda oss så kan du alltid kontakta vår kundservice och kontrollera om vi har någon pågående uppsökande aktivitet. Kom ihåg att vi på Pensionsmyndigheten oavsett aldrig ber dig lämna ut dina inloggningsuppgifter till oss. Vi säljer inte heller några tjänster kring fondrådgivning eller försäkring, och har inget samarbete med aktörer som gör det. 

Tänk på detta

  • Lämna aldrig ut lösenord, inloggningsuppgifter eller andra personliga uppgifter till någon som kontaktar dig per telefon, sms, mail eller via meddelanden i sociala medier.
  • Får du ett mail, sms eller meddelande från en avsändare du inte känner igen eller om innehållet verkar misstänkt så klicka aldrig på länkar i det. 
  • Tänk på att ditt mobila bankID är en personlig värdehandling på samma sätt som ditt fysiskaID-kort.
  • I sociala medier, t ex på Facebook, skickar vi aldrig vänförfrågningar eller privata meddelanden där vi uppmanar dig som kund att lämna ut personuppgifter. Vi hanterar över huvud taget inte personliga ärenden på sociala medier.
  • Blir du kontaktad av nån i sociala medier som utger sig för att vara Pensionsmyndigheten kan du kolla här på vår webb vilka som är våra officiella konton i respektive kanal.
  • Tror du att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök eller misstänker att någon utomstående lyckats logga in på ditt konto? Gör en polisanmälan och kontakta oss så att vi kan vidta åtgärder.